نکاتی برای بررسی ایندکس شدن صفحه شما
موتورهای جستجو تریلیون ها صفحه وب را برای شناسایی قطعات مختلف محتوای وب (ویدئوها، تصاویر، متن و غیره) می خزند و آنها را بر اساس عبارات جستجوی مرتبط فهرست می کنند. در این مقاله در مورد این فرآیند صحبت خواهیم کرد و نحوه انجام ایندکس کردن صفحه خود را توضیح خواهیم داد.
نمایه سازی وب سایت شما: نکاتی برای ایندکس شدن صفحه
موتورهای جستجو از طریق خزنده هایی کار می کنند که امکان فهرست بندی تمام محتوای وب را فراهم می کند. به این ترتیب، الگوریتم کیفیت هر محتوا را برای انجام طبقه بندی واجد شرایط می کند.
خزیدن گوگل
خزیدن گوگل فرآیندی برای کشف محتوای جدید در اینترنت است. متداولترین روشی که گوگل این کار را انجام میدهد، دنبال کردن لینکها از صفحات وب از قبل خزیده شده به صفحات جدید است. از آنجایی که فرآیند خزیدن هرگز پایان نمییابد، نرمافزار به بررسی صفحات فهرستشده از قبل برای جایگزینی پیوندهای مرده و تغییر مسیرها ادامه میدهد.
نمایه سازی گوگل
نمایه سازی گوگل محتوای شناسایی شده توسط خزنده های گوگل را در پایگاه داده ذخیره می کند. وقتی محتوای جدیدی را در پایگاههای اطلاعاتی عمومی پیدا میکنند، آن را به مرحله نمایهسازی منتقل میکنند که آن محتوا را بر اساس ارتباط آن در دستههای مختلف طبقهبندی میکند.
اگرچه این فرآیند منظم بود و نتایج تقریباً دقیقی ارائه می کرد، اما آنطور که کاربران انتظار داشتند عمل نکرد. به همین دلیل، در سال 2010 گوگل کافئین را راه اندازی کرد که یک به روز رسانی در سیستم نمایه سازی خود بود.
این الگوریتم جدید 50 درصد نتایج به روزتری نسبت به آخرین سیستم فهرست ارائه می دهد. هدف اصلی آن خزیدن و فهرستبندی بهروزترین اطلاعات مربوط به هر عبارت جستجو است.
رتبه بندی گوگل
رتبه بندی گوگل یک سیستم الگوریتمی است که محتوای ایندکس شده را تجزیه و تحلیل می کند و آن را رتبه بندی می کند تا نتیجه صحیح را به جست و جوهای موتورهای جستجو برگرداند. اینها فاکتورهای تایید شده رتبه بندی مورد استفاده توسط گوگل هستند:
- هدف جستجو
- سرعت صفحه.
- قدرت.
- ساختار پیوند
- تجربه کاربری و طراحی وب.
- تجربه موبایل
- امنیت وب سایت HTTPS
چرا و چگونه وب سایت خود را ایندکس کنیم
گاهی اوقات وقتی تغییراتی در پیوندهای صفحات وب از قبل خزیده شده ایجاد می شود، ممکن است گوگل فوراً آنها را شناسایی نکند، بنابراین بهتر است نقشه سایت خود را به صورت دستی به Google ارسال کنید.
اما چگونه وب سایت خود را سریعتر خزیده و توسط گوگل ایندکس شود؟ یک راه آسان برای اینکه گوگل صفحه شما را بشناسد از طریق نقشه سایت است.
1. نقشه سایت خود را پیدا کنید
نقشه سایت مدلی از وب سایت شما است که تمام صفحات و روابط بین آنها را نشان می دهد. این روش گوگل برای برقراری ارتباط با موتورهای جستجو است که ساختار آن را نشان می دهد، که به آنها کمک می کند آن را بخزند و فهرست کنند. بسته به نحوه ساخت وب سایت شما، می توانید نقشه سایت خود را با استفاده از روش های مختلف پیدا کنید.
اولین مورد این است که CMS خود را تأیید کنید. خوشبختانه، اکثر ارائه دهندگان CMS امکان تولید آسان نقشه سایت را برای کاربران غیر فنی فراهم می کنند. به عنوان مثال، اگر از وردپرس استفاده می کنید، نصب افزونه ای مانند Yoast SEO به طور خودکار نقشه های سایت XML را تولید می کند و معماری سایت را در بر می گیرد تا به گوگل کمک کند ساختار آن را بهتر درک کند.
اگر از CMS دیگری مانند Shopify یا Wix استفاده می کنید، می توانید نقشه سایت را با افزودن /sitemap.xml به انتهای آدرس سایت در نوار آدرس به طور خودکار ایجاد کنید. به عنوان مثال: https://www.lowpost.com/sitemap.xml.
سیستم دومی که ما پیشنهاد می کنیم تأیید فایل robots.txt وب سایت شما است. این شامل دستورالعمل هایی برای خزنده ها برای گنجاندن یا حذف صفحات وب از نمایه سازی است. از آنجایی که نقشه ساختار سلسله مراتبی وب سایت شما را دارد، در فایل robots.txt ذخیره می شود. برای پیدا کردن آن، /robots.txt را به دامنه اضافه کنید.
2. نقشه سایت را به کنسول گوگل ارسال کنید
پس از اینکه نقشه سایت خود را پیدا کردید، باید آن را به گوگل ارسال کنید. گام به گام توضیح می دهیم:
ابتدا به کنسول جستجو بروید و روی نقشه سایت کلیک کنید.
سپس آدرس نقشه سایت را در قسمت «افزودن نقشه سایت جدید» قرار دهید و روی «ارسال» کلیک کنید.
اگر موفق نشدید، پیام زیر را مشاهده خواهید کرد: “فایل نمی تواند بازیابی شود.” هنگامی که نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کردید، Googlebot شروع به خزیدن در وب سایت شما و فهرست کردن تمام محتوای آن، از جمله محتوای قدیمی و اخیراً منتشر شده، می کند.
در نهایت، اهمیت ایندکس کردن صفحه خود را هر بار که تغییرات قابل توجهی در وب سایت خود ایجاد می کنید، به شما یادآوری می کنیم. بدون شک، انجام یک مدیریت صحیح وب یک جنبه ضروری است.