معرفی موتور جستجو
موتور جستجو چیست و انواع موتورهای جستجو ایرانی و خارجی
موتور جستجو یک سیستم نرم افزاری است که برای انجام جستجوهای وب طراحی شده است. آنها وب جهانی را به روشی سیستماتیک برای اطلاعات خاص مشخص شده در یک جستجوی متنی وب جستجو می کنند. نتایج جستجو به طور کلی در یک خط از نتایج ارائه می شود که اغلب به عنوان صفحات نتایج موتورهای جستجو SERP نامیده می شود. این اطلاعات ممکن است ترکیبی از پیوندها به صفحات وب، تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک ها، مقالات، مقالات تحقیقاتی و انواع دیگر فایل ها باشد.
برخی از موتورهای جستجو نیز داده های موجود در پایگاه های داده یا دایرکتوری های باز را استخراج می کنند. بر خلاف دایرکتوری های وب، که فقط توسط ویرایشگرهای انسانی نگهداری می شوند، موتورهای جستجو نیز با اجرای یک الگوریتم بر روی خزنده وب، اطلاعات بلادرنگ را حفظ می کنند. محتوای اینترنتی که قابلیت جستجو توسط موتور جستجوی وب را ندارد عموما به عنوان وب عمیق توصیف می شود.
توصیف کامل موتور جستجو
موتورهای جستجو به کاربران این امکان را می دهند که با استفاده از کلمات کلیدی، محتوا را در اینترنت جستجو کنند. اگرچه بازار تحت سلطه تعداد کمی است، موتورهای جستجوی زیادی وجود دارد که مردم می توانند از آنها استفاده کنند. موتورهای جستجو اغلب الگوریتم های خود را تغییر می دهند (برنامه هایی که نتایج را رتبه بندی می کنند) تا تجربه کاربر را بهبود بخشند. هدف آنها درک نحوه جستجوی کاربران و دادن بهترین پاسخ به درخواست آنهاست. این به معنای اولویت دادن به بالاترین کیفیت و مرتبط ترین صفحات است.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
سه مرحله کلیدی برای نحوه کار اکثر موتورهای جستجو وجود دارد:
خزیدن: موتورهای جستجو از برنامه هایی به نام عنکبوت، ربات یا خزنده برای جست و جوی اینترنت استفاده می کنند. آنها ممکن است این کار را هر چند روز یک بار انجام دهند، بنابراین ممکن است محتوا تا زمانی که دوباره وب سایت شما را خزیده کند، قدیمی باشد.
نمایه سازی: موتور جستجو سعی می کند محتوای یک صفحه وب را از طریق “کلمات کلیدی” درک و طبقه بندی کند. پیروی از بهترین روش سئو به موتور جستجو کمک می کند تا محتوای شما را درک کند تا بتوانید برای جستجوهای جستجوی مناسب رتبه بندی کنید.
رتبه بندی: نتایج جستجو بر اساس تعدادی از عوامل رتبه بندی می شوند. اینها ممکن است شامل چگالی کلمات کلیدی، سرعت و پیوندها باشد. هدف موتور جستجو ارائه مرتبط ترین نتیجه به کاربر است.
اگرچه بیشتر موتورهای جستجو نکاتی را در مورد چگونگی بهبود رتبه صفحه ارائه می دهند، الگوریتم های دقیق مورد استفاده به خوبی محافظت می شوند و اغلب برای جلوگیری از سوء استفاده تغییر می کنند. اما با پیروی از بهترین روش بهینه سازی موتور جستجو سئو می توانید اطمینان حاصل کنید که:
- موتورهای جستجو به راحتی می توانند وب سایت شما را بخزند. همچنین می توانید از آنها بخواهید که محتوای جدید را بخزند.
- محتوای شما برای کلمات کلیدی مناسب ایندکس می شود تا بتواند برای جستجوهای مرتبط ظاهر شود.
- محتوای شما می تواند در SERP رتبه بالایی داشته باشد.
موتورهای جستجو دایرکتوری
برخی از موتورهای جستجوی خاص به عنوان دایرکتوری برای انواع خاصی از محتوا عمل می کنند. این بدان معنی است که آنها فقط نتایج را برای محتوایی که به صورت دستی اضافه شده است نشان می دهند. آنها در اینترنت نمی خزند. تاکتیکهای سئو همچنان می توانند برای رتبه بندی بالا برای پرسشهای مرتبط در این موتورهای جستجو دایرکتوری استفاده شوند.
نتایج جستجوی رسانه های غنی
جستجوی همگانی یا «ترکیب» نحوه ارائه محتوای مختلف توسط موتورهای جستجو در نتایج جستجو به کاربران است. علاوه بر نتایج صفحه متنی سنتی، SERP همچنین محتوای رسانه ای غنی مانند تصاویر، فیلم ها، نقشه ها، مقالات و صفحات خرید را نشان می دهد.
داشتن چندین نوع محتوا در وب سایت شما، به عنوان مثال، یک ویدیوی آموزشی در مورد نحوه استفاده از محصول خود، یا یک وبلاگ می تواند بر شانس شما برای ظاهر شدن در صفحات نتایج و رتبه شما تأثیر بگذارد.
می توانید از «داده های ساختار یافته» در وب سایت خود برای کمک به موتورهای جستجو برای درک و نمایش انواع خاصی از محتوا استفاده کنید. این کدی است که به نشانه گذاری HTML اضافه شده است. استفاده از داده های ساخت یافته به این معنی است که اطلاعاتی مانند رتبه بندی بررسی ها، تصاویر، آدرس ها و شماره تلفن ها می توانند در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر شوند.
چگونه به موتور جستجوی وب سایت دسترسی پیدا کنم؟
موتور جستجوی یک وب سایت در بالا یا کنار هر صفحه در یک وب سایت خوب طراحی شده است. به عنوان مثال، در نسخه اصلی، جستجوی ما در بالا و پایین هر صفحه است. استفاده از موتور جستجوی وب سایت، نتایج را فقط از آن وب سایت و نه کل اینترنت به شما نشان می دهد. همچنین، برخی از شرکتها ممکن است ویژگی های اضافی برای سهولت استفاده از جستجوی خود داشته باشند. ما از یک فناوری سفارشی به نام Hopebot استفاده می کنیم که به بازدید کنندگان به استفاده از جستجوی ما کمک می کند.
آیا همه موتورهای جستجو نتایج یکسانی می دهند؟
موتورهای جستجو از الگوریتمهای اختصاصی برای فهرست بندی و همبستگی دادهها استفاده می کنند، بنابراین هر موتور جستجو رویکرد خاص خود را برای یافتن آنچه می خواهید پیدا کنید دارد. نتایج آن ممکن است بر اساس مکانی باشد که شما در آن قرار دارید، چه چیز دیگری جستجو کردهاید، و چه نتایجی توسط سایر کاربرانی که همان مورد را جستجو می کنند ترجیح دادهاند. هر موتور جستجو به طور منحصر به فرد این موارد را وزن می کند و نتایج متفاوتی را به شما ارائه می دهد.
بهترین موتور جستجو چیست؟
هیچ موتور جستجویی وجود ندارد که بهتر از بقیه باشد. بسیاری از مردم می توانند استدلال کنند که موتور جستجوی گوگل بهترین است و محبوب ترین و شناخته شده ترین است. آنقدر محبوب است که مردم اغلب از آن به عنوان فعل استفاده می کنند که به کسی می گویند سوالش را جستجو کند.
مطالعه بیشتر: گوگل چگونه کار میکند؟
موتور جستجوی بینگ مایکروسافت نیز محبوبیت زیادی دارد و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. بینگ در یافتن اطلاعات و پاسخ به سؤالات بسیار عالی عمل می کند. بینگ همچنین چیزی است که جستجو را در ویندوز 10 و موتور جستجوی یاهو تقویت می کند.
کاربرانی که نگران حریم خصوصی هستند، از Duck Duck Go لذت می برند. این موتور جستجو کاربران خود را ناشناس می کند و یک راه حل عالی برای کاربرانی است که نگران میزان اطلاعاتی که گوگل و بینگ از کاربران خود جمع آوری می کنند، هستند.