آنالیز سئو سایت چیست؟
برای به دست آوردن جایگاه در نتایج جستجوی گوگل از طریق سئو سایت، باید بدانید که از کجا شروع کنید. انجام تجزیه و تحلیل سئو اطلاعات مورد نیاز – گزارش وضعیت شما – را در اختیار شما قرار می دهد تا بدانید نقطه شروع شما کجاست. از آنجا، میتوانید استراتژی خود را برنامهریزی کنید و تعیین کنید که کجا باید پیشرفت کنید و چه مواردی را باید در اولویت قرار دهید.
اما، تحلیل و آنالیز سئو سایت دقیقا چیست؟ چه زمینه هایی را باید قبل از شروع در نظر بگیرید؟
آنالیز سئو سایت چیست؟
همانطور که در بالا ذکر کردم، تجزیه و تحلیل SEO، همچنین به عنوان ممیزی SEO شناخته می شود، مانند یک گزارش وضعیت است. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که استراتژی سئوی خود را چقدر خوب انجام می دهید، اما به همین جا ختم نمی شود.
در نهایت، چنین تحلیلی نشان میدهد:
- که کجا ترافیک سایت خود را ایجاد میکنید
- چگونه استراتژی تولید محتوای خود را اجرا میکنید.
- برای کدام کلمات کلیدی رتبهبندی میکنید
- رقبای شما چه کسانی هستند و در چه جایگاهی قرار دارند
- عملکرد شما برای خود و رقابت چگونه است
- فاکتورهای سئوی OFF PAGE خود و رقبا را ارزیابی نمایید
- آیا خطای فنی دارید یا خیر
با این حال، تجزیه و تحلیل سئو فراتر از جایی است که در آن هستید، و از شما میخواهد تا جایی که میروید را ارزیابی کنید و مناطقی را که نیاز به بهبود دارید شناسایی کنید. با تمام دادههایی که در طول تجزیه و تحلیل جمعآوری میکنید، تصویر دقیقی از اجرای خود ترسیم میکنید و نقاطی را که کوتاهی میکنید یا فرصتها را روی میز باقی میگذارید برجسته میکنید.
هنگام انجام آنالیز سئو سایت کجا باید تمرکز کنید؟
تجزیه و تحلیل ترافیک
وقتی ترافیک سایت خود را تجزیه و تحلیل می کنید، باید هر کانال را بررسی کنید و ببینید ترافیک شما از کجا می آید. این شامل بررسی ارگانیک (سئو سایت)، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات گوگل ادز و بنرهای تبلیغاتی میباشد.
در حالت ایدهآل، باید بیشتر ترافیک خود را از منابع ارگانیک جذب کنید، زیرا این امر معمولاً بهترین بازدیدکنندگان را به همراه خواهد داشت. به علاوه، شما مجبور نیستید به طور مستقیم برای بازدیدکنندگان ارگانیک مانند سایر روشهای تبلیغاتی پول پرداخت نمایید.
هدایت مداوم ترافیک از منابع ارگانیک سبب جذب کاربران بیشتر و البته مخاطبهایی خواهد بود که قطعا به دنبال خدمات شما هستند، خواهد شد.
اگر بیشتر ترافیک خود را از ارگانیک تولید نمی کنید، احتمالاً باید استراتژی سئو سایت خود را تغییر دهید. احتمالاً متوجه خواهید شد که چگونه استراتژی خود را در حین انجام سایر بخش های تجزیه و تحلیل خود تغییر دهید.
آنالیز استراتژی محتوا
در این مرحله، عاقلانه است که یک سری سوال از خود بپرسید:
قیف تبدیل شما چگونه است؟
- آیا سفری منطقی از یک محتوا به محتوای بعدی برای مخاطبین خود ارائه می کنید؟
- آیا در قیف شما شکاف هایی وجود دارد که باید در مورد موضوعات جدید بنویسید؟
پس از آنالبز و تحلیل استراتژی محتوای شما باید مستقیماً بدانید که در کدام قسمت ضعف دارید. اگر متوجه هستید که در موضوعاتی که باید در مورد آنها بحث کنید محتوایی را از دست داده اید یا در مورد موضوعاتی که رتبه بندی نمی کنید پست هایی نوشته اید، باید یا مطالب جدید بنویسید یا مطالب قدیمی را بهینه کنید.
به طور کلی، محتوای شما باید به نکات دردناک مصرف کنندگان شما توجه کند و به تسهیل سفر هر خریدار از یک مرحله به مرحله دیگر کمک کند. اگر اینطور نیست، باید محتوای جدیدی ایجاد کنید، قیف خود را پر کنید و مراحل بعدی واضح را برای هر مخاطب ارائه دهید.
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی
استراتژی محتوای شما تا حدی استراتژی کلمه کلیدی شما را مشخص می کند. همانطور که شکافهایی را در قیف تبدیل یا موضوعاتی که باید برای آنها رتبهبندی کنید شناسایی میکنید، طبیعتاً عباراتی را پیدا خواهید کرد که باید مورد هدف قرار دهید.
با این حال، باید عمیقتر کاوش کنید و مشخص کنید که در حال حاضر چه رتبهای دارید تا بقیه استراتژی خود را بسازید. با استفاده از ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل سئو، که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، می توانید بفهمید که کدام عبارات نشان دهنده بهترین عملکرد شما هستند. علاوه بر این، می توانید ببینید که کدام عبارات نشان دهنده عملکرد ضعیف سایت هستند.
همه این اطلاعات می تواند فاش کننده باشد. در پایان تجزیه و آنالیز کلمات کلیدی خود، باید بتوانید تعیین کنید که آیا باید استراتژی کلمه کلیدی خود را متنوع کنید، آنچه را که در حال حاضر هدف قرار می دهید دوبرابر کنید یا از عبارات خاصی اجتناب کنید زیرا آنها هیچ موفقیتی ایجاد نمی کنند.
تحلیل رقابتی
علاوه بر تعیین اینکه برای کدام کلمات کلیدی رتبهبندی میکنید، باید بدانید که رقبای شما برای چه رتبهبندی میشوند. همانطور که قبلاً بحث کردیم، استراتژی محتوا و استراتژی کلمه کلیدی شما نیز در کنار هم قرار می گیرند، بنابراین نظارت دقیق بر آنچه رقبای شما در مورد آن می نویسند نیز مهم است.
از خودت بپرس:
- رقبای شما چه کسانی هستند؟
- آیا آنها اصطلاحاتی را هدف قرار می دهند که شما نیز باید آن را هدف قرار دهید؟
- آنها دقیقاً چگونه شرکت خود را تعیین می کنند؟
- شرکت شما نسبت به موقعیتش در چه جایگاهی قرار دارد؟
- هر چیزی که از آنالیز رقابتی خود یاد می گیرید باید استراتژی های کلمه کلیدی و محتوای شما را مشخص کند.
- طوری تنظیم کنید که از نقاط قوت خود استفاده کنید و از رقبای خود بهره برداری کنید.
- نقاط ضعف، بنابراین دنبال کردن کلمات کلیدی آنها و پایین آوردن استراتژی محتوای آنها عاقلانه است.
آنالیز روی صفحات داخلی سایت
برای اینکه تولید محتوا و استراتژیهای کلمات کلیدی شما تأثیر بگذارند، باید از موفقیت تلاشهای سئوی داخلی خود اطمینان حاصل کنید. اگر در پایان روز پستهای وبلاگ و صفحات سایت شما به طور موثر برای جستجو بهینه نشده باشند، با هدف قرار دادن کلمات کلیدی جدید یا نوشتن در مورد موضوعات جدید، هیچ امتیازی کسب نخواهید کرد.
هنگام ارزیابی موفقیت خود در صفحه، باید مطمئن شوید که استراتژی کلمه کلیدی شما به وضوح در هر صفحه تعریف شده است. اگر هدف صفحه شما رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی معین است، باید مطمئن شوید که آن عبارت در عنوان متا، توضیحات متا، عنوان صفحه و در سراسر محتوای صفحه ظاهر میشود.
علاوه بر این، باید لینک سازی داخلی انجام دهید که به محتوای مرتبط در سایت شما متصل شود. این به تشکیل یک سازمان منطقی از محتوا در سراسر سایت شما کمک می کند و به طور کلی تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد.
تمام هدرهای صفحه شما باید با بهترین شیوه های سئو مطابقت داشته باشد. فقط از یک تگ H1 در صفحه خود استفاده کنید و مطمئن شوید که موضوع صفحه شما را نشان می دهد. از هدرهای H2 نیز باید برای جداسازی و سازماندهی محتوا برای خوانندگان استفاده شود. این با تمرکز جدید گوگل بر جستجوی معنایی و هدف کاربر کلیدی است.
در نهایت، هر تصویری که در صفحات شما ظاهر می شود باید متن جایگزین مفیدی داشته باشد. به یاد داشته باشید، هدف متن جایگزین دسترسی است، بنابراین اگر شما آن را درج نکنید، سایت خود را در دسترس تمام مخاطبان خود قرار نمی دهید.
عوامل خارج از صفحه (seo off page)
لینک های خارجی نیز برای موفقیت سئوی شما بسیار مهم هستند. اگر سایر سایتهای مرتبط با کیفیت بالا به عنوان مرجع به شما لینک میدهند، الگوریتم Google آن را به عنوان یک علامت اعتماد تفسیر میکند و سایت شما را به عنوان یک مرجع در فضای شما شناسایی میکند.
آنالیز بک لینک های سایت شما و ایجاد یک استراتژی برای ایجاد بک لینک می تواند در موفقیت سایت شما موثر باشد. با استفاده از تعدادی از منابع سئو می توانید بک لینک ها را بررسی کنید.
البته، در حالی که شما یک دسته از بک لینک های مرتبط را از سایت هایی با اعتبار دامنه بالا می خواهید! نباید لینک ها از سایت های جعلی با اعتبار دامنه کم باشد. به همین دلیل مهم است که امتیاز اسپم خود را پیگیری کنید.
امتیاز هرزنامه یک سیستم رتبهبندی است که توسط Moz ایجاد شده است که درصد سایتهایی را که به سایت شما پیوند دارند و دارای پرچمهای قرمز هستند که به طور سنتی با سایتهای هرزنامه مرتبط هستند را اندازهگیری میکند.
امتیازهای هرزنامه پایین خوب هستند، در حالی که نمرات بالاتر به این معنی است که می توانید تعداد زیادی سایت با اعتبار پایین به سایت شما لینک دهند. اگر متوجه شدید که امتیاز هرزنامه بالایی دارید، عاقلانه است که از طریق ارتباط با آنها بخواهید که پیوندها را به No-Follow تغییر دهید.
آنالیز خطاهای فنی برای سئو سایت چیست؟
اگر انبوهی از خطاهای فنی در سایت خود داشته باشید، گوگل به سرعت محتوای شما را از اولویت خارج می کند.
خطاها یک پرچم قرمز بزرگ هستند زیرا به موتورهای جستجو نشان می دهند که سایت شما پایدار نیست و ممکن است تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان ارائه نکند.
اگر تعداد زیادی:
لینک خراب، خطاهای 404، تصاویر از دست رفته، حلقه های تغییر مسیر، محتوای تکراری، سرعت بارگذاری پایین صفحات یا تعداد زیادی از مشکلات دیگر دارید، بعید است که سایت شما رتبه بندی خوبی داشته باشد.
اطمینان از اینکه سایت شما از نظر فنی سالم و نسبتاً بدون خطا است، اساس هر استراتژی موفق سئو است. اگر در این زمینه مشکلی دارید، اینجا نقطه شروع است.
ابزارهای آنالیز سئو سایت چیست؟
برای انجام ممیزی سئو مانند این، باید ابزارهای لازم برای انجام آن را داشته باشید. خوشبختانه، بسیاری از ابزارهای آنالیز سئو سایت آنلاین وجود دارد. برخی از موارد مورد علاقه ما عبارتند از:
Moz: از آنجایی که آنها اعتبار دامنه را اختراع کردند، در آن متخصص هستند و اطلاعات و ابزارهای زیادی را در وب سایت خود ارائه می دهند.
SEMrush: این ابزار به شما امکان می دهد تا نحوه رتبه بندی سایت خود را پیگیری کنید، کلمات کلیدی جداگانه را بررسی کنید تا ببینید چه نوع رقابتی با آنها مرتبط است، خطاهای فنی را پیگیری کنید و بسیاری از کارهای مفید دیگر را انجام دهید.
Ubersuggest: ابزار نیل پاتل به کاربران امکان میدهد دامنهها یا کلمات کلیدی خاصی را جستجو کنند تا ببینند نتایج پیرامون آن پرسشها چیست، کلمات کلیدی را ردیابی کنند و عبارات مرتبط را کشف کنند.
الکسا: در ALEXA، می توانید رقبای خود را بر اساس همپوشانی آنها با مخاطبان شرکت خود شناسایی کنید، شکاف های کلمات کلیدی را برای سایت خود و سایر سایت ها پیدا کنید و بهترین شرایط را برای هدف تعیین کنید.
کنسول جستجوی گوگل: یکی از جنبههای این پلتفرم که به نظر ما بسیار مفید است، این است که میتوانید قبل از ورود به صفحات مختلف، به جستارهایی که افراد جستجو میکنند، نگاهی بیندازید و متوجه شوید که شخصیتهای شما چگونه محتوای شما را کشف میکنند.
Google Keyword Planner: این سایت دارای ویژگیهای کمتری است. اما همچنان به شما امکان میدهد کلمات کلیدی مختلف را جستجو کنید تا عبارات مرتبط، عملکرد تاریخی و سطح رقابت مربوط به هر یک را ببینید.
آنالیز سئو سایت با نسخه اصلی
انجام تجزیه و تحلیل سئو ضروری است زیرا در جهت بهبود استراتژی سئو خود کار می کنید. بدون آن، شما نمی توانید یک جهت روشن برای تلاش های سئوی خود ایجاد کنید. علاوه بر این، میتوانید عناصر اشتباه را اولویتبندی کنید و روی مناطقی در استراتژی خود تمرکز کنید که منجر به بهبود زیادی نمیشود.
شما میتوانید با تیم سئو سایت نسخه اصلی در ارتباط باشید و هر آنچیزی را که باید از سایت خود بدانید را از نسخه اصلی طلب نمایید.
مشاوره خدمات سئو نسخه اصلی رایگان است.