محصول چیست؟
محصول به هر کالا یا خدمتی گفته می شود که شما برای پاسخگویی به نیاز یا خواسته مشتری می فروشید. محصولات می توانند فیزیکی یا مجازی باشند. محصولات فیزیکی شامل کالاهای بادوام (مانند ماشین، مبلمان و کامپیوتر) و کالاهای غیرقابل دوام (مانند غذا و نوشیدنی) است. یا محصولات مجازی ارائه خدمات یا تجربیات (مانند آموزش، نرم افزار و سایر محصولات دیجیتال) هستند. یک محصول ممکن است ترکیبی باشد مانند عناصر فیزیکی و مجازی.
محصولات ترکیبی رایج تر می شوند، زیرا محصولات آنالوگ، به طور سنتی از فناوری دیجیتال به عنوان راهی برای دسترسی بهتر به مشتریان و خدمات رسانی بهتر استفاده می کنند.
فرهنگ لغت کلمه “محصول” را به عنوان چیزی که برای فروش ساخته شده است عنوان میکند. به عبارت دیگر:
- کالایی که برای فروش عرضه می شود
- هر چیزی که تولید می شود (اغلب توسط یک فرآیند صنعتی)
- نتیجه چیزی (همچنین به معنای ریاضی)
- هر کالا یا خدمات مشهود یا نامشهود ناشی از فرآیندی که برای تحویل به مشتری یا کاربر نهایی در نظر گرفته شده است.
تعریف بازاریابی محصولات
یکی از رایج ترین و محبوب ترین تعاریف محصولات، حداقل از دیدگاه بازاریابی، تعاریف “فیلیپ کاتلر” است. محصولات از نظر کاتلر چیست؟
او اینگونه تعریف کرده:
هر چیزی که بتوان آن را برای توجه، کسب، استفاده یا مصرف به بازار عرضه کرد. این شامل اشیاء فیزیکی، خدمات، شخصیت ها، مکان، سازمان ها و ایده ها نیز می شود.
تعریف اقتصادی محصول
به گفته اکونومیک تایمز: محصول کالایی است که برای فروش ارائه می شود. همچنین می تواند یک خدمت یا یک کالا باشد، یا می تواند فیزیکی یا مجازی یا سایبری باشد.
با در نظر گرفتن تعاریف متفاوت، بالاخره محصول چیست؟ تعریف اکونومیک تایمز بسیاری از تعاریف مختلف را به عنوان “اقلام ارائه شده برای فروش” خلاصه” می کند. جدای از این زمینه مشترک، یک محصول تا زمانی که برای استفاده ارائه می شود، می تواند به اشکال مختلف عرضه شود. این ما را به بخش بعدی خود می رساند که در آن به انواع مختلف محصولات عمیق تر می پردازیم.
ویژگی مهم محصول چیست؟
در واقع ویژگیها می توانند به تشخیص یک محصول از نوع دیگر کمک کنند یا به تشخیص خوب در مقابل بد کمک کنند. هر محصول دارای ویژگی های خاص خود است. تنها زمانی که ویژگیهای محصولات را با نیازها و خواسته های یک مصرف کننده خاص یا یک کسب و کار ترکیب می کنید، می توانید بگویید که آن خوب یا بد است. یک محصول خوب برای یک نفر ممکن است برای شخص دیگری بد باشد.
صرف نظر از خوب یا بد، همیشه می توانید محصولات را با ویژگی های آنها تشخیص دهید. علاوه بر این، ویژگی های محصول نقش بسیار مهمی در تیم بازاریابی دارند. زمانی که ویژگی های محصول به وضوح بیان شود، معمولا بازاریابی محصول بسیار آسان تر است. ویژگی های محصول شامل نکات زیر است:
- محصول هر کالا یا خدمتی است که بتوان آن را فروخت.
- یک محصول را می توان به عنوان مجموعه ای از مزایا در نظر گرفت. آن را به وسیله ای برای ارائه رضایت به مصرف کنندگان تبدیل می کند.
- سه سطح محصول وجود دارد، ارزش اصلی، محصول واقعی و محصول افزوده.
- یک محصول یا محسوس است یا نامشهود.
- یک محصول می تواند در اشکال مختلف باشد.
- محصولات شامل کالاها و خدمات است.
- محصولات ملموس در اندازه ها، رنگ ها، شکل ها، الگوها و غیره متفاوت هستند.
- محصولات یک عنصر کلیدی در آمیخته بازاریابی و استراتژی بازاریابی هستند.
جنبه های بسیار بیشتری وجود دارد که می تواند در این لیست از ویژگی های محصول گنجانده شود. همه چیز به نوع محصول بستگی دارد. در مورد همه آنها چه می توانیم بگوییم اگر آن محصول بتواند توسط یک بازاریاب بازسازی یا بهبود یابد تا فروش را افزایش دهد.
انواع محصولات چیست؟
وقتی شخصی به بازار می رود، می تواند محصولات متنوعی را بیابد، در حالی که برخی برای کاربران نهایی و برخی دیگر برای فروشندگان هستند. در سطرهای بعدی به بررسی “انواع محصول چیست” خواهیم پرداخت.
محصولات مصرف کننده
آیا می دانید محصولات بر اساس کاربرانشان برچسب گذاری می شوند؟ اگر کاربر نهایی یک مصرف کننده باشد، پس یک محصول مصرفی است، اما اگر کاربر نهایی یک تجارت باشد، به عنوان یک محصول تجاری طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، چاپگر بسته به اینکه مصرف کننده چه کسی است، یک محصول مصرفی یا تجاری است.
علاوه بر این، محصولات مصرفی نیاز و خواسته شخصی را برآورده می کنند. محصولات مصرفی دو دسته هستند، مصرفی و بادوام. به عنوان مثال، می توانید یک بطری کوکاکولا بخرید که می تواند تشنگی شما را برطرف کند. یک مثال خوب از یک محصول بادوام دوچرخه است. زمانی که آن را خریداری کردید و می توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.
محصولات صنعتی
محصولات صنعتی آن دسته از محصولاتی هستند که برای پردازش بیشتر در یک فرآیند تولیدی یا تجاری خریداری می شوند. تفاوت اصلی بین محصول مصرفی و صنعتی در استفاده ای است که برای آن خریداری می شود. به عنوان مثال، اگر شخصی یک ماشین چمن زنی را برای استفاده شخصی خود خریداری می کند، این یک محصول مصرفی است. اما اگر او همان محصول را برای تجارت محوطه سازی خود خریداری کند، یک محصول تجاری است.
محصولات دیجیتال
یک محصول دیجیتال در فرمت دیجیتال به عنوان فایلی ایجاد می شود که ممکن است برای فروش باشد یا نه. یک شخص می تواند آن را با استفاده از رایانه یا سایر دستگاه های الکترونیکی دانلود و پخش کند. هر محصول دیجیتالی ممکن است شامل فایل های ویدئویی صوتی، کتاب الکترونیکی، برنامه های دسکتاپ یا موبایل، قالب های گرافیکی قابل دانلود، فونت ها و فایل های PSD باشد. مشتریانی که این محصولات دیجیتالی را خریداری می کنند به عنوان خریداران دیجیتال شناخته می شوند.
کلمات پایانی
بازاریابی مبتنی بر یک محصول است و اگر محصولی وجود نداشته باشد به دست نمی آید. بنابراین، دانستن پاسخ به این سوال که محصول چیست؟ یک نیاز کلیدی در هنگام توسعه یک استراتژی بازاریابی موثر است. علاوه بر این، شما باید از انواع مختلف محصولات و همچنین ویژگی های محصولات آگاه باشید تا مطمئن شوید که استراتژی بازاریابی شما متناسب با نیازهای خاص موقعیت است.
مطالعه بیشتر:
نوشتههای مرتبط
مشاور فروش کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
ایده خورشیدی که غروب کرد!
مشاور تبلیغات و تهیه استراتژی های تبلیغاتی با مشتریان