برای بهبود موقعیت خود در موتورهای جستجو، ضروری است که خزیدن را در نظر بگیرید. ما در مورد روند کاوش صفحات وب بسیار کم صحبت میکنیم. با این حال، این یک عامل مهم برای سئو سایت شما است.
در واقع، برای ارائه نتایج جستجوی مرتبط به کاربران، گوگل از یک ربات خزنده استفاده میکند. خزیدن گوگل کاوش و نمایه سازی صفحات را در موتورهای جستجو ترویج می کند.
به این ترتیب، کاربران اینترنت نتایجی را پیدا میکنند که هدف جستجوی آنها را برآورده میکند. اما خزیدن برای سئو چگونه کار میکند؟ عوامل کلیدی برای خزیدن خوب در وب سایت چیست؟ بودجه خزیدن چقدر در استراتژی سئو مهم است؟ اگر به دنبال روش های موثر در سئو برای بهبود دیده شدن سایت هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.
خزیدن چیست؟
خزیدن گوگل فرآیندی را نشان میدهد که قبل از نمایش صفحات نتایج هنگام شروع جستجو توسط کاربران اینترنت انجام میشود. این مرحله ای است که در آن خزنده های موتورهای جستجو صفحات وب جدید را کشف، خزیده و فهرست بندی میکنند تا به هدف جستجو برسند.
این فرآیند که به عنوان spidering نیز شناخته میشود، به خزندهها و روباتهای نمایهساز اجازه میدهد تا به صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند تا حجم زیادی از اطلاعات را جمعآوری کنند. آنها چندین سایت را مرور میکنند تا صفحات خود را فهرست کنند. در واقع چگونه به خزیدن وب پیش میروند؟
برای خزیدن و فهرست بندی صفحات وب، خزنده ها و عنکبوت ها پیوندهای بین صفحات را دنبال میکنند. وقتی از یک سایت بازدید میکنند، محتوای آن را ارزیابی میکنند و سپس به لینک ها میروند. بنابراین، آنها به طور خودکار به صفحات محتوای دیگر هدایت میشوند.
بنابراین خزیدن به کراول شدن یا در واقع یافتن صفحات توسط روبات های موتورهای جستجوی مختلف قبل از نمایه سازی سایت اشاره دارد. خزنده گوگل به نام Googlebot و خزنده بینگ به نام Bingbot به ترتیب مسئول کاوش چندین صفحه وب به منظور فهرست کردن آنها در سرور خود هستند.
همانطور که می بینید، خزیدن موتور جستجو قبل از قرار دادن یک سایت در SERP است. تکنیک خزیدن بر چندین عامل تمرکز دارد:
- لینک (بک لینک و شبکه داخلی و خارجی)
- محتوای یک وب سایت
- نام دامنه
- فایل XML
- محتوای سئو
- URL های متعارف
- برچسب های متا
خزنده چگونه کار می کند؟
خزیدن به عمل خزنده نیاز دارد، اما خزنده چگونه کار میکند؟ این برنامه خودکار که توسط موتورهای جستجو طراحی شده است، با هدف خزیدن کل وب در جستجوی داده ها است. محتوا را ارزیابی میکند و اطلاعات را در پایگاه داده ها و فهرست ها ذخیره میکند. برای چی ؟ هدف بهینه سازی عملکرد موتور جستجو است.
در واقع، هنگامی که کاربر یک پرس و جو را در نوار جستجو تایپ میکند، موتور جستجو به فهرست صفحات وب که تنظیم کرده است متکی است. بر این اساس است که میتواند صفحات نتایجی را ارائه و نمایش دهد که دقیقاً به هدف جستجو یا حتی کلمه کلیدی استفاده شده توسط کاربر اینترنت پاسخ میدهند.
البته باید توجه داشت که خزیدن برای همه سایت ها به یک شکل انجام نمیشود. وب سایت هایی که ساختار قابل دسترسی دارند، برای روبات ها راحت تر از سایت هایی که از کد HTML استفاده می کنند، حرکت می کنند. کمی بعد به اهرم های خزیدن وب سایت خوب باز خواهیم گشت.
درک خزیدن سئو با ربات های Googlebot
برای جستجوی وب برای محتوای جدید برای مرور، خزنده ها مانند کاربران اینترنت از یک صفحه وب به صفحه دیگر میروند. در این مرحله از خزیدن، ربات ها از URL به URL دیگر می روند و توجه خاصی به پیوندهای داخلی که صفحات را به هم متصل میکنند، دارند.
بیایید تاکید کنیم که علاقه ربات های گوگل به یک وب سایت نتیجه شانس نیست. خزنده ها در واقع می توانند با دنبال کردن پیوندها از بسیاری از صفحات یک سایت بازدید کنند.
علاوه بر این، در سئو، شبکه داخلی نقش تعیین کننده ای دارد. این به افزایش رتبه صفحات خاصی که استراتژیک در نظر گرفته میشوند کمک میکند. انتقال محبوبیت از صفحه اصلی به صفحات عمیق تر سایت شما را آسان تر میکند. علاوه بر این، میتواند دارایی مهمی برای گردش داخلی پیوند باشد. بنابراین، مدیریت خوب پیوندهای داخلی میتواند به شما کمک کند تا در گوگل قابل مشاهده باشید.
شما شاید بخواهید خزیدن صفحات شما را برای ربات ها آسان کنید و آنها را سریع ایندکس کنید؟ با ارسال دستی نقشه سایت خود از طریق کنسول جستجوی گوگل، خزیدن را آسان تر کنید. با انجام این کار، آنها به راحتی صفحات وب شما را پیدا میکنند و میتوانند آنها را مرور کرده و داده ها را جمع آوری کنند.
خزنده در یک وب سایت چه می کند؟
ربات نمایه ساز ارتباط صفحات کاوش شده توسط خزنده ها را میخواند و تجزیه و تحلیل میکند. پس از آن، محتوا را دانلود و بایگانی میکند تا فهرست آنها را پر کند تا به جستجوی بعدی پاسخ دهد. به یاد داشته باشید، عنکبوت ها نمیتوانند مستقیماً محتوای یک صفحه وب را بخوانند. آنها از ابرداده برای درک موضوعات تحت پوشش استفاده میکنند و سپس آنها را فهرست میکنند. برای این کار، اگر میخواهید صفحات شما از خزیدن خوب و ایندکس صحیح بهره مند شوند، آنها را بهینه کنید. به عنوان مثال، اگر از تصاویر برای همراهی محتوای متنی وب سایت خود استفاده میکنید، از ویژگی ALT تصویز استفاده کنید.
شما سایت خود را ایجاد کرده اید، اما شک دارید که هیچ رباتی در سایت شما خزیده باشد؟ آیا میخواهید بدانید که آیا صفحات وب شما قبلاً دارای فهرست بندی گوگل هستند؟ در اینجا 3 نکته ساده و موثر برای تایید سایت در گوگل آورده شده است.
- از دستور “site:” گوگل استفاده کنید. دستور “site:sitename.com” شامل درج URL سایت شما در نوار جستجوی گوگل به منظور شناسایی تعداد صفحات فهرست شده در موتور جستجو است. در صورتی که سایت شما از خزیدن خوب بهره نبرد و عبور عنکبوت ها را ثبت نکند، به سادگی پیامی مبنی بر وجود مشکل ایندکس در سایت خود دریافت خواهید کرد.
- حساب Google Search Console خود را کنترل کنید. در بخش «شاخص جستجو» تعداد صفحاتی را در سایت خود خواهید دید که از نمایه سازی سود می برند و اطلاعات مربوط به خطاهای نمایه سازی را مشاهده خواهید کرد.
- از ابزارهای ردیابی موقعیت یابی مانند Ahrefs، Semrush، Myposeo، Ranks استفاده کنید.
عوامل کلیدی یک کرال خوب چیست؟
آیا به دنبال چگونگی ایجاد شرایط بهتر برای تضمین خزیدن موفق و ایندکس شدن صفحات وب خود هستید؟ از ابتدا، الگوریتم گوگل بر ارتباط تکنیک برای خزیدن یک سایت تمرکز میکند. ساختار سایت را تجزیه و تحلیل میکند و تشخیص میدهد که آیا در دسترس است یا خیر و ناوبری را آسان میکند.
در مرحله بعد، کیفیت محتوا را بررسی می کند و مشخص می کند که آیا توجه جستجوی کاربر اینترنت را جلب میکند یا خیر. تجربه کاربر را در اولویت قرار میدهد. برای قرار گرفتن بهتر در موتورهای جستجو، مهم است که محتوای خود را بهبود بخشید و به سؤالات کاربران اینترنت به خوبی پاسخ دهید.
دیده شدن سایت یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در خزیدن است. محبوبیت یک صفحه وب به ربات ها این امکان را میدهد که بدانند آیا این صفحه در یک موضوع خاص دارای اعتبار است یا خیر. اگر می خواهید سایت شما محبوبیت خوبی داشته باشد و ربات ها را جذب کند، بک لینک های با کیفیت را انتخاب کنید.
برای خزیدن خوب در گوگل، به این موارد فکر کنید:
- راهاندازی یک URL سایت بهینهسازی شده برای آسانتر کردن خواندن و درک آن برای روباتها.
- بهبود اندازه تصاویر استفاده شده در محتوای خود برای بهره مندی از کاهش قابل توجه زمان بارگذاری سایت.
- استفاده هوشمندانه از برچسب ها خواه تگ عنوان، تگ توضیحات، تگ توضیحات متا، تگ نویسنده و سایر ابرداده ها باشد، همه این عناصر اطلاعات اضافی را برای خزیدن و نمایه سازی صفحات فراهم می کنند.
- درج نقشه سایت در هر صفحه برای تسهیل عبور ربات ها. این فایل XML موجود در تمام CMS ها برای اطلاع رسانی به روز رسانی های مربوط به سایت شما به گوگل استفاده میشود.
- برای جلوگیری از جریمه های الگوریتم پاندا و پنگوئن از محتوای تکراری خودداری کنید.
- با به روز رسانی های الگوریتمی گوگل، به روز باشید.
اهمیت بودجه خزیدن برای سئو
بودجه خزیدن یک مکان اساسی در استراتژی دید یک سایت ایفا میکند و میتواند ارجاع خوبی را در موتورهای جستجو ترویج کند. وقتی بودجه بالایی دارید، شانس خزیدن خود را به حداکثر می رسانید.
بنابراین رباتها میتوانند چندین صفحه از سایت شما را مرور و فهرستبندی کنند و بنابراین، در موتورهای جستجو بیشتر دیده میشوید. علاوه بر ارتقای نمایه سازی بهتر، مدیریت خوب خزیدن بودجه به شما امکان میدهد محتوا را اولویت بندی کنید. به Googlebots اجازه میدهید به صفحات مهم سایت یا محتوای تازه دسترسی داشته باشند.
یک بودجه خزیدن به خوبی مدیریت شده همچنین به شما امکان می دهد تا عملکرد سایت خود را به طور قابل توجهی بهینه کنید و حفظ کنید. برای این کار روی سئو سایت خود با یک آژانس سئو کار کنید و از پشتیبانی یک مشاور با تجربه سئو بهره مند شوید.
در پایان، میتوانید سوالات تخصصی خود را در قسمت نظرات ثبت کنید و شخصا پاسخگوی سوالات شما خواهم بود.
نوشتههای مرتبط
رتبه سایت در آلکسا | 5 راه بهبود سریع رتبه
طراحی ui سایت
خطای سرچ کنسول گوگل Minor issue announcement