طراحی اپلیکشن برای وب سایت

طراحی اپلیکیشن برای وب سایت

وب اپلیکیشن چیست؟ اگر کاربر اینترنت هستید، مطمئنا از برنامه های وب زیادی استفاده کرده اید. Airbnb، Spotify، НubЅроt، DoorDash، Canva  همه طراحی اپلیکیشن وب هستند. برنامه های کاربردی وب یا برنامه های وب برنامه های رایانه ای تعاملی هستند. آنها بر روی یک سرور راه دور اجرا می شوند، برخلاف برنامه های مبتنی بر رایانه که به صورت محلی بر روی دستگاه کاربر نهایی اجرا می شوند. از طریق یک مرورگر وب با اتصال به اینترنت می توان به آنها دسترسی داشت.

طراحی اپلیکیشن سایت چیست؟

طراحی اپلیکیشن وب بخش مهمی از ساخت اپلیکیشن وب است. این برنامه بر ظاهر و احساس برنامه وب تمرکز دارد. مرحله طراحی شامل عوامل متعددی است، اما مهمترین آنها موارد زیر است:

رابط کاربری (UI)

رابط کاربری طرح گرافیکی برنامه وب است. همچنین شامل پالت‌های رنگی، فونت‌ها، تصاویر و سایر عناصری است که کاربر در برنامه وب با آنها تعامل دارد. همه جنبه های بصری باید از نظر زیبایی و عملکرد منسجم باشند. آنها باید برای برنامه وب و برندی که آن را نمایندگی می کند مناسب باشند. “مهمترین وظیفه طراحان رابط کاربری ایجاد یک رابط جذاب و زیبایی شناختی است که برای مشتریان بالقوه قابل دسترس و طراحی شده است”.

uiux
رابط کاربری و تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX)

UX فرآیندی است که طراحان برای توسعه خدمات و محصولاتی که تجربه مثبت کاربر را تضمین می کند، دنبال می کنند. این تجربه باید یکپارچه و آسان باشد و به مشتریان این تصور را بدهد که بالاخره آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کرده اند. اینکه چقدر ساده یا دشوار است درگیر شدن با رابط کاربری، تجربه کاربر را تعیین می کند.

چرا طراحی اپلیکیشن وب برای سایت مهم است؟

یک برنامه وب با طراحی خوب به شما کمک می کند تاثیر اولیه قوی بر مشتریان بالقوه داشته باشید. طراحی عالی برنامه برای وب سایت همچنین به شما در پرورش سرنخ ها و افزایش تبدیل نرخ کمک می کند. اما مهم‌تر از آن، این کار باعث می‌ شود تا کاربران شما بتوانند مسیریابی و استفاده از برنامه وب شما را آسان ‌تر کنند.

مقاله مرتبط: طراحی سایت

ساخت طراحی اپلیکیشن وب در ۴ مرحله

یک راه عالی برای موفقیت در کسب و کار، ارائه یک طرح کارآمد است. اما چگونه می توانید این کار را انجام دهید و کل فرآیند طراحی چگونه است؟ بیایید چهار مرحله اساسی در فرآیند طراحی اپلیکیشن وب را طی کنیم.

مرحله 1 – کشف پروژه

اولین گام، کشف پروژه است. پل بین ایده اولیه و نتیجه نهایی. این مرحله بسیار مهم است، زیرا زمانی است که صاحبان کسب و کار، تحلیلگران کسب و کار، طراحان تجربه کاربری و رهبران فنی، زمینه را برای پروژه فراهم می کنند. از صرف زمان زیادی برای این موضوع نترسید.

در این مرحله، مدیران محصول تحقیقات زیادی انجام می دهند: تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل رقبا و تحلیل مصرف کننده. اما ابتدا لازم است که درک عمیقی از ایده پروژه داشته باشید. در مجموعه ای از کارگاه ها و جلسات، تیم طراحی UI/UX، تحلیلگران کسب و کار و مشتری اهداف، استراتژی ها و ایده هایی را برای طراحی محصول بیان می کنند. پس از آن، می توان با تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل رقبا و تحقیقات کاربر پیش رفت.

تحقیقات بازار

هدف تحقیق بازار کشف قابلیت‌های یک محصول، جستجوی بازار و کاربران هدف است. این شامل ارزیابی و مقایسه محصول شما با رقبا است. تحقیقات بازار به شما کمک می کند تا نگرش کاربران را نسبت به برنامه وب خود تعیین کنید تا بتوانید آن را جذاب تر کنید.

تحلیل رقبا

هر محصولی با رقابت روبرو است و برای ایستادگی در برابر آن باید بدانید رقبای شما چه کسانی هستند. تجزیه و تحلیل رقبا به شما این امکان را می دهد که نقاط قوت و ضعف رقبای خود را مطالعه کنید تا احتمالات آنها را اندازه بگیرید.

تحلیل رقبا
تجزیه و تحلیل رقبا

همچنین به شما کمک می کند تا نقاط کور و شکاف های موجود در محصول خود را ببینید تا بتوانید آنها را ببندید و به طراحی اپلیکیشن وب خود ارزش بیافزایید. این راهی برای شناسایی خطرات احتمالی و حذف آنها بر اساس ایده های رقبا است.

تحقیق کاربر

از آنجایی که کاربر در فرآیند طراحی نقش اساسی دارد، تحقیق کاربر بسیار مهم است. شما می توانید با انجام مصاحبه و مطالعه رفتارها، انگیزه ها و نیازهای کاربران، تحقیقات کاربری را انجام دهید. هدف این است که نقاط درد واقعی را پیدا کنید تا بتوانید آنها را با برنامه وب خود حل کنید.

مرحله 2 – ایده پردازی: معماری اطلاعات، وایرفریم ها و نمونه سازی

هنگامی که تحقیقات خود را انجام دادید و اطلاعاتی برای کار با آنها دارید، می توانید به مرحله ایده پردازی و نمونه سازی بروید. در اینجا تیم طراحی ایده‌ها و راه‌حل‌های ممکن را برای ساختن نمونه اولیه اپلیکیشن وب تولید می ‌کند.

تیم طراحی UX با استفاده از طوفان فکری، تداعی یا برخی رویکردهای ایده پردازی دیگر، ایده ها را ترسیم می کند. ممکن است تعداد زیادی از آنها وجود داشته باشد، بنابراین برای سازماندهی همه آنها، تیم یک معماری اطلاعات (IA) ایجاد می کند. یک IA به سازماندهی و ساختاردهی اطلاعات به روشی منطقی کمک می کند. در این مرحله، طراحان محتوا را دسته ‌بندی می ‌کنند و یک نقشه سایت و ناوبری ثابت ایجاد می‌ کنند تا اپلیکیشن وب را برای کاربران بصری کنند.

مرحله 3 – طراحی رابط کاربری

در این مرحله، تمرکز روی ظاهر و سبک برنامه وب تغییر می کند. طی یک سری جلسات، تیم طراحی در مورد اجزای ضروری طراحی رابط کاربری با مدیر محصول بحث می کند. این به مالک کمک می کند تا سبک، پالت رنگ، تایپوگرافی و فرم های مشترک را برای پیاده سازی در محصول تعیین کند.

این مرحله برای جذب مشتری و افزایش آگاهی محصول اهمیت ویژه ای دارد. از آنجایی که کاربران اولین برداشت خود را از یک محصول در چند ثانیه اول ایجاد می کنند، طراحی بصری برنامه وب شما باید علاقه آنها را بیدار کند و آنها را به مشتری تبدیل کند. به همین دلیل است که طراحی UI در این مرحله مفید است.

مرحله 4 – تست و ارزیابی

در نهایت، وقتی تمام مراحل قبلی تکمیل شد، تیم UI/UX می ‌تواند قابلیت استفاده از برنامه وب را از طریق یک سری جلسات تست کاربر آزمایش کند. این بهترین راه برای مشاهده نحوه تعامل کاربران واقعی با برنامه است. هدف از تست قابلیت استفاده، دریافت بازخورد و اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند با اپلیکیشن وب به اهداف خود برسند، است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here