محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر یک استراتژی بازاریابی جدید است. به این ترتیب محصول یا خدمات به طور غیر مستقیم به بیننده ارائه و تبلیغ میشود.
روشهای بازاریابی سنتی مدت هاست که منسوخ شدهاند و دیگر کارایی ندارند. این مقاله محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر را توصیف میکند. پس حتما در هنگام یادگیری از این نوع تبلیغات استفاده کنید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
محتوای حمایت شده
محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر نوعی تبلیغات است. با این نوع تبلیغات، شرکت یا اسپانسر هزینه محتوای ایجاد شده برای تبلیغ محصول یا خدمات را پرداخت میکند.
با این حال، این شرکت نیست که سعی در توزیع و معرفی محصول یا خدمات دارد که هزینه آن را پرداخت میکند.
در عوض، شرکت، اینفلوئنسر یا شرکتی که سعی در حمایت از محصول را دارد، هزینه آن را پرداخت میکند. هدف از این نوع تبلیغات این است که بیننده احساس کند هدف قرار گرفته است.
اما چگونه این اتفاق میافتد؟ هم شرکت پشتیبان و هم شرکت حمایت شده در یک زمینه فعالیت میکنند و عملیات آنها به هم مرتبط است.
به همین دلیل مخاطب از دیدن محتوای تبلیغاتی شرکت سفارش دهنده تعجب نمیکند، بلکه برعکس فکر میکند چیزی یاد گرفته است.
با این حال، برخی از افراد هنوز از محتوای حمایت شده از انواع دیگر محتوا آگاه نیستند. در ادامه این مقاله با توضیح این دو مقوله ابهام را برای همیشه برطرف میکنیم.
تبلیغات سنتی
در تبلیغات محتوای سنتی، یک شرکت یا برند با هدف معرفی محصولات و خدمات خود اقدام به تولید و انتشار محتوا میکند.
سپس این شرکت محتوای تولیدی خود را به سایر کانالهای توزیع محتوا برون سپاری میکند. به عنوان مثال، سایت ما یک ابزار مدیریت رسانههای اجتماعی است.
برای مدیریت و زمان بندی محتوایی که در شبکههای اجتماعی منتشر میکنید میتوانید از داشبوردهای حرفهای ارائه شده توسط این سایت استفاده کنید.
این سایت محتوایی را تهیه میکند که این سرویس را معرفی میکند و آن را در سایر رسانههای انتشار محتوا توزیع میکند.
مثلاً مقالهای را در وبلاگ شرکت دیگری منتشر میکند. در اینجا یک تفاوت اساسی وجود دارد.
محتوایی که سایت ما در وبلاگ ناشر منتشر میکند با آنچه نویسنده اصلی رسانه نوشته است، متفاوت است.
از منظر قالب و ساختار متن و همچنین لحن، فونت و محتوا. به همین دلیل مخاطب عام در مواجهه با آن متوجه تفاوت میشود.
تبلیغات حمایت شده
اما با این شکل از تبلیغات، مشکل متفاوت است. بیایید به مثال جدید سایت ما برگردیم. با این شکل از تبلیغات، سایت ما دیگر محتوا تولید نخواهد کرد.
در عوض 0 تا 100 تولید و توزیع را به شرکتها و برندهایی که قرار است از وب سایت ما حمایت کنند، میسپارد و هزینه آن را پرداخت کنید.
در این صورت شرکت تبلیغاتی از شرکت اسپانسر حمایت مالی میکند. در این صورت، اگر مخاطب شما با این محتوا در وب سایت شما مواجه شود، تفاوتی نمیبینید و وصله ناخوشایندی نخواهد بود.
لحن و جنس محتوا شبیه تمام جملاتی است که مخاطب با آن آشنا بوده و دیده است.
خصوصیات یک محتوای حمایت شده
1-کیفیت این محتوا با محتوای منتشر شده توسط رسانه منبع یکسان است.
عناوین، پیامها، فونتها و آهنگهای محتوا با نوع محتوای منتشر شده توسط رسانه منبع یکسان است.
به این معنی که اگر نام برند اسپانسر را از ابتدای محتوا حذف کنید، هیچ تفاوتی متوجه نمیشوید.
2. توزیعکننده یا رسانهای که از این محتوا حمایت میکند صریحاً تأیید میکند که این محتوا حمایت مالی شده است. یعنی در ازای دریافت پول اعلام میکنیم که این محتوا را منتشر کرده و کیفیت آن را تضمین میکنیم.
3. بینندگان هرگز احساس نمیکنند که هدف تبلیغات قرار گرفتهاند. این محتوا هرگز مستقیماً بینندگان را به خرید یا استفاده از یک محصول یا خدمات دعوت نمیکند.
4-هدف از انتشار محتوای حمایتی صرفاً حمایت و ارتقای جایگاه برند است.
تفاوت محتوای حمایت شده با رپورتاژ
قبلاً مقالهای در مورد گزارشهای تبلیغاتی در وبلاگ دیگری منتشر شده است. تنها تفاوت این دو در هزینه پرداخت شده بین آنهاست. رپورتاژهای تبلیغاتی معمولاً به صورت رایگان منتشر میشوند، اما محتوای حمایت شده هزینه دارد.
تفاوت بین محتوای حمایت شده و تبلیغات بومی چیست؟
تفاوت بین محتوای حمایت شده و تبلیغات بومی در این است که محتوای حمایت شده نوعی تبلیغات بومی است که منحصر به مشارکتهای حمایت شده بین دو برند است. همه محتوای حمایت شده تبلیغات بومی هستند، اما همه تبلیغات بومی محتوای حمایت شده نیستند.
مزایای استفاده از محتوای حمایت شده
1-برندسازی
وقتی محتوایی با ارزش بالا توسط رسانهها منتشر میشود، بینندگان آن میدانند چه کسی این محتوا را سفارش داده است. این برای برندسازی مشتری و حامی مالی مفید است. در واقع نمیتوان برندسازی هر دو طرف را انکار کرد.
2-افزایش ارتباطات
این شکل از محتوا ارتباط بین این دو برند را برقرار میکند. هر دو شرکت شرکای تجاری متقابل خواهند بود. محتوا میتواند یک پیوند تجاری قوی بین دو برند ایجاد کند. ایجاد این رابطه برای آینده کسب و کار هر دو برند بسیار سودمند است. علاوه بر این، انتشار محتوای حمایت شده باعث ارتباط بین مخاطبان این دو برند و گسترش هدف این جامعه خواهد شد.
3- ایجاد اعتماد
ایجاد اعتماد یکی از کلیدهای موفقیت در دنیای تجارت است. اگر مشتریان شما به شما اعتماد نداشته باشند، نه میتوانید آنها را راضی کنید و نه میتوانید فروش خود را افزایش دهید. محتوای حمایت شده با اطلاعات عالی که در اختیار بینندگان خود قرار میدهد، در کسب اعتبار بیشتر موثر است. این به برندهای حمایت شده و حمایت شده ارزش میافزاید.
4-افزایش ترافیک
چرا محتوا تولید میکنید؟ بدیهی است که این کار برای افزایش ترافیک وب سایت انجام میشود. وقتی رسانهها محتوای حمایت شده را منتشر میکنند، ترافیک وب سایت افزایش مییابد.
چرا؟ زیرا محتوا به لینکهای وب سایت شما پیوند میخورد.
به همین دلیل بینندگان برای خواندن مطالب و آشنایی با شما روی این لینکها کلیک میکنند. بنابراین ترافیک وب سایت افزایش مییابد.
5- افزایش تعداد مشتریان
هنگامی که مخاطبان اعتماد کنند، از برند شما خرید میکنند. این برای هر دو طرف صدق میکند.
نتیجه گیری
همه موارد فوق واضح است. وقتی یک رسانه خوب محتوا را عرضه میکند، مخاطبان رسانهاش با برند آشنا میشوند. این برای برندسازی ناشر نیز مفید است. حلقههای مشتری و مخاطبان هدف هر دو برند به هم پیوستهاند و باعث افزایش مخاطبان دو برند میشود. محتوای حمایت شده همچنین با اطلاعات عالی که میتواند در اختیار بینندگان خود قرار دهد، اعتماد ایجاد میکند.
نوشتههای مرتبط
تبلیغات موفق | کجا تبلیغ کنیم؟
چه نوع تبلیغی برای کسب و کار مناسب است؟
ایده خورشیدی که غروب کرد!