تاریخچه سئو سایت
سئو در لغت بهمعنای بهینهسازی میباشد که توسط موتورهای جستجو میتوان یک نوشته را بهینه کرد. طرح سئو برای اولینبار توسط شرکت یاهو پایهگذاری شد. به دلیل استفاده فراوان و کاربردهای بسیاری که SEO داشت، توسط شرکتهای زیادی مورد توجه قرار گرفت. از وقتی که سئو برای سایتها به وجود آمد همواره تغییرات فراوانی در بهینه سازی سایتها انجام گرفت، که در این مقاله قصد داریم به معرفی تاریخچه آنها بپردازیم.
توسعه و پایه گذاری سئو در چه تاریخی صورت گرفت؟
درسال ۱۹۹۰ اصول سئو توسط شرکت یاهو پایهگذاری شد، که شامل قوانین جامع برای یک سایت اینترنتی میباشد و در سال ۱۹۹۸گوگل اقدام به توسعه برنامههایی در حوزه سئو نمود. یکی از اصلیترین برنامههایی که گوگل برای سئو سازی و نوشتن سایتهای سئو شده معرفی کرد. این برنامه درسال ۲۰۰۵ طراحی شد، نام این برنامه سند نگار گوگل است و برای ساخت سایت و امور تایپ مورد استفاده قرارگرفت و اوج پیشرفت در ساخت سایتهای اینترنتی برنامه سند گوگل یا همان گوگل ورد است که از آن برای نوشتن مقالهها و مطالب یک سایت استفاده میشود، گوگل ورد طریقه درست چیدن یک سری از مطالب بهصورت آنلاین میباشد.
جدول زمانی تاریخچه سئو
در دهه ۱۹۱۰بین موتورهای جستجو رقابت شدیدی به وجود آمد. در اوایل تنها راه برای انجام بهینه سازی ، از طریق فعالیتهای درون صفحهای این سایت های معتبر بود. این روش از بهینهسازی برای عواملی مانند زیر بود:
- ایجاد صفحه اینترنتی (پیج)
- آدرس دهی به سایت های داخلی و خارجی
- مرتبط بودن به نوع داده
تاریخچه سئو سایت در 1998 و 1999
Goto.comدرتاریخ۱۹۹۸و۱۹۹۹با صفحههای پشتیبان و گزینه search پولی راهاندازی شد درسایت Goto.com درخواست دادند تا بالاتر از نتایج search آسان قرار بگیرند که توسط Inktomi ساخته شده بود. Goto.com تمامی خدمات خود را به شرکت یاهو فروخت و از آن پس این سایت نیز جزئی از یاهو به حساب آمد و بههمین خاطر از این تاریخ به بعد شرکت یاهو پیشرفت دوچندانی در این زمینه کرد.
دگرگونی در تاریخچه سئو
در تاریخ ۲۰۰۰ یاهو در طول سالهای جستجو شروع به کار کردن با گوگل نمود یاهو به گوگل دسترسی داد تا نتایج یونیک آنها را به جای Inktomi به وجود آورد قبل از این تاریخ گوگل زیاد برای جستجو مرسوم نبود و اینگونه یاهو باعث ترقی گوگل شد و از این سال به بعد گوگل بهعنوان یکی از پرطرفدارترین موتورهای جستجو در سراسر جهان بر سر زبانها افتاد.
سئو سایت در اوایل دهه 2000
تاریخ سئو در ابتدای سال ۲۰۰۰ را باید دورهای بدانیم که دوران طلایی گوگل شکل گرفت. گوگل به منظور تاکید بر ساخت فناوری موتورهای جستجویی که تبلیغ زیادی نداشته باشند طرح های خود را ارائه میدهد و راهنماییهای خود را مبنی بر تولید سئو کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه پیش میگیرد. این اقدامات به منظور کمک به صفحات اینترنتی مسترها برای رتبهبندی داده ها بدون روش معمول دهه۹۰ انجام میگرفت.
تاریخچه سئو در سال های 2000 تا 2005
در این تاریخ شیوه نامه های جدید اثرگذاری واقعی بر دسته بندی سایتها را نداشتند و از سوی کسانی که از سایت استفاده می کردند مدنظر قرار نگرفتند دلیل عمده این امر این بود که رنک پیج ها بر اساس تعداد پیوندهای ورودی به یک پیج ارائه شده. این در صورتی بود که هنوز راهحل درستی برای بررسی و مقایسه صحت این صفحات وجود نداشت. تکنولوژی بازاریابی در ابتدای سال ۲۰۰۰ کم و بیش از روش های یک صفحه برای رتبهبندی صفحات استفاده میکردند و این در حالی بود که لینکهایی که گفته شد با قوانین موتورهای search مطابق نبودند. در بهمن ماه سال ۲۰۰۵ ، search شخصی گوگل شروع به فعالیت نمود که قابلیت سابقه search شخصی را برای استفاده کنندگان به وجود آورد. همچنین در نوامبر همین سال گوگل آنالیتیکس (analytics) وارد عرصه شد که هنوز نیز برای تعین مقیاس ترافیک و ROI در فرآیند بهینه سازی کاربرد دارد.
تاریخچه سئو سایت در سال های 2009
سال ۲۰۰۹ نیز در تاریخچه بهینه سازی سال قابل ذکر میباشد. به این خاطر که در این سال دوره موتور جستجو جهش عمدهای داشت و با ارائه موتور جستجوی بینگ از شرکت مایکروسافت در ماه ژوئن، این دید کلی به وجود آمد که یک موتور جستجوگر میتواند جای گوگل را بگیرد.
شاید بتوان گفت تنها فرقی که میان موتور جستجوی بینگ با گوگل وجود داشت در اولویت دادن به کلمات مهم در URL، طرفداری از کلمات با حروف بزرگ و پیج های بزرگ در اولویت بود.
تاریخچه سال ۲۰۱۰درسئو و بهینه سازی
همچنین در سال 2010 برنامه سند نگار گوگل باورد کردن تصویر به عنوان یک دستاورد جدید در تاریخچه سئو سایت وارد صحنه شد. اگرچه فناوری Instant در گوگل هیچ نتیجهای در رتبهبندی نداشت اما برای حل مشکلات کاربران وارد کردن تصویر بسیار موثر بود بود. در آوریل ۲۰۱۲ شرکت گوگل با نمودار پنگوئن قدم دیگری برای کیفیت بخشیدن به سایتهایی که محتوای با کیفیت ارائه میدادند برداشت. دراصل نمودار پنگوئن سایتهایی را مورد نظر قرار میداد که با دقت زیادی در مدل های سئو استفاده میکردند که حتی سئو white hat نباشد.
قابل ذکر است که تاریخچه سئو در سال ۲۰۱۲ شاهد به روز آوری با نمودار Above The Fold نیز بود که فعالیتی برای مسدود کردن تبلیغات در گوگل محسوب میشود. سرانجام گوگل به سمت وسویی حرکت کرد که بتواند از دادههای بلاک شده بگذرد. نمودار Payday Loan که در ماه مه ۲۰۱۳ راهاندازی شد. این نمودار هدف خود را روی نتایج بلاک شده جمع کرد تا از نمایش پیج هایی که نتایج بلاک شده را نشان میدهند ممانعت به عمل آورد.
نتیجه گیری
از کل این مطلب گفته شده نتیجه به دست میآید موتورهای جستجو تاثیر فراوانی در سئو کردن مقالهها دارند مخصوصاً شرکت گوگل که با ارائه نمودن برنامه سند نگار گوگل قدم فراوانی در راستای این کار برداشته او دلیل استفاده از گوگل برای سئو کردن فایل و محتوا به این خاطر است که گوگل جلوی تبلیغات ناخواسته را میگیرد. همچنین برای اولین بار سئو توسط شرکت یاهو انجام گرفت و تا به امروز شاهد آن هستیم. بزرگترین مزیت را برای راحتی کار تایپ و مقالهنویسی فراهم آورده است.
بهینه سازی کردن یک مقاله باعث خوانایی و روان تر شدن یک مقاله میشود و از وقتی که این تاریخ سئو سازی برای مقالهها شروع شده باعث یکی از پر استفاده ترین خدمات ارائه شده توسط شرکتهای جستجوگر و شرکتهای متداول در این امر میباشد.
مطالعه بیشتر: