مشاور فروش کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مشاور فروش
مشاور فروش

مشاور فروش “Sales Consultant”، یک متخصص ماهر و با تجربه در خصوص مدیریت و رهبری فروش است.

در واقع یک فروشنده، مسئول صحبت با مشتریان است تا به آنها کمک کند تا درباره کمپانی، محصولات و یا خدمات مورد نیاز اطلاعات کسب کنند. وظایف آنها شامل ملاقات با مشتریان، توضیح نحوه عملکرد محصولات یا خدمات شرکت و ارائه آموزش برای محصول یا خدمات است.

مشاورین فروش با مهارت و تخصص خود، سازمان ها را هدایت و راهنمایی می کنند تا استراتژی فروش، فرآیند فروش،ابزار فروش و سیستم های فروش را به منظور رشد اقتصادی و کسب درآمد بیشتر یاری رسانند.

 

مشاور فروش
مدیر و مشاور فروش کیست؟

 

 

مشاور فروش کیست؟

مشاور فروش کسی است که میتواند تیم‌های فروش را مدیریت و راهنمایی نماید و راهکارهایی را ارائه دهد که به واسطه آن فروش محصول و یا خدمات مجموعه مد نظر را افزایش دهد.

بزرگترین معضل هر شرکت و مجموعه‌ای “فروش” آنان است. بیزینس های بزرگ حداقل در تیم های فروش خود از بازاریاب، فروشنده، مدیر فروش، مشاور تبلیغات بهره میبرند.

این یعنی فرآیند فروش ویا مارکتینگ هر مجموعه قلب تپنده‌ی آنان است. البته که اولین قدم در برندسازی، فروش بیشتر از سایر رقبا است.

همچنین برای بقا داشتن در بیزینس باید توجه ویژه‌ای به استراتژی فروش داشت و در زمانی که در فروش محصول و یا خدمات خود، دلسرد شده‌اید، از یک مشاور فروش حرفه‌ای کمک بگیرید.

خصوصیات مشاورین حرفه ای فروش چیست؟

یک مشاور حرفه ای و مجرب ، برای دستیابی به اهداف خود باید خصوصیات بسیاری داشته باشد؛از جمله:

  • مدیر
  • مربی
  • تحلیلگر
  • استراتژیست
  • مبتکر
  • خالق تاکتیک
  • رهبر

وظایف مشاور فروش چیست؟

مشاور فروش موفق باید بتواند وظایف و مسئولیت های خاصی را با هدف سودآوری کسب و کار شما انجام دهد. نقش اصلی آنها شامل ترویج یک محصول در بازار با استفاده از استراتژی هایی است که فروش را به حداکثر می رساند. وظایف و مسئولیت های زیر در شرح شغل مشاور فروش شما گنجانده شده است:

  1. برای نشان دادن مزایای محصولات ما به مشتریان بالقوه، ایده و راهکار جدیدی داشته باشد.
  2. بتواند روشهایی را ارائه نماید تا هم مشتریان را برای مدت زمان طولانی وفادار نگه دارد و هم با خرید بیشتر آنان توام باشد.
  3. کشف کند که پرسونا آنان چیست تا نیازهای آنان تامین شود. (بخوانید که پرسونا چیست؟)
  4. آنالیز و بررسی رقبا و محصول آنان برای رسیدن به فروش بیشتر.
  5. آشنایی کامل با ابزارهای تبلیغاتی و روش های دیجیتال مارکتینگ، (دیجیتال مارکتینگ).
  6. آشنایی با اتوماسیون فروش و بازاریابی برای ارتباط بهتر با مشتریان

 

وظایف مدیر فروش

 

ویژگی های مشاورین فروش

فروش ،بخش مهمی از راه اندازی کسب و کار است که سبب ماندگاری و بقا میگردد.

شرکت ها و سازمان ها، برای کمک به بهبود فروش و افزایش درآمد های خود،مشاورین فروش را استخدام می کنند تا راهکار های خود را ارائه دهند و نتایج فوق العاده ای به دست آورند.

یک مشاور فروش ، باید با انگیزه،شهودی ومتقاعد کننده باشد؛همچنین وی باید علاقه مند به آموزش و یادگیری تمامی جنبه های منحصر به فرد و تاثیر گذار، برای فروش بهتر باشد.

مشاور ارشد فروش باید با مهارت های خاص خود روی کسب و کار،تاثیر گذار باشد. یک مشاور فروش باید:نگرشی مثبت،متقاعد کننده،تمایل بسیار به پیگیری و رهبری فروش را داشته باشد.

برخی از این ویژگی ها به طور طبیعی به وجود می آیند، وبرخی دیگر از آن ها با تمرین توسعه پیدا می کنند؛توانایی فروش و نیروی فروش کسب و کار،هر دو می تواند شرکت را تثبیت کند و آن را به سطح بالا تری هدایت نماید.

مهارت‌های مشاور فروش چیست؟

مشاور فروش وظیفه دارد محصولات را به مشتریان بالقوه معرفی کند و در امر تسهیل فروش و افزایش میزان فروش فعالیت داشته باشد؛ این کار از طریق بازاریابی و فروش حضوری یا تلفنی انجام می گردد. اما این وظایف باید با مهارت مدیر و مشاور فروش توام باشد. برخی از مهارت های فردی عبارتند از:

 

  • مهارت های ارتباطی و بین فردی بالاتر از حد متوسط
  • دارا بودن مهارت های عالی مذاکره و متقاعدسازی برای اهداف بستن معاملات
  • مهارت های شبکه ای خوب و توانایی رسیدگی به شرکت های مشتری و مشتریان متعدد
  • توانایی کار تحت فشار و طراحی استراتژی های فروش
  • توانایی توضیح ویژگی ها و مزایای محصول به گونه ای که نسبت به برندهای رقیب متمایز باشد
  • علاقه مند به فروش و یافتن راه هایی برای برآوردن نیازهای مشتریان
  • انعطاف پذیری و تمایل به مقابله با طرد شدن
  • توانایی های عالی سازماندهی و مدیریتی، از جمله یک بازیکن تیمی
  • ارائه گزارشات عملکرد تیم فروش
  • پیگیر، پاسخگو، صبور، ایده پرداز
بخوانید که تبلیغات روانی چیست؟

مشاورین تبلیغات، همراه با چشم انداز های نو و تازه ای که ارائه می دهد، سازمان را قادر می سازد تا در نقاط قوت خود تمرکز و بر نقاط ضعف خود غلبه کند. مشاور فروش باید از فرصت های خود استفاده کند و موانعی که در مسیر رسیدن به اهداف مهم سازمان قرار دارد را ، بردارد.

 

حقوق مشاور و مدیر فروش چقدر است؟

دستمزد و حقوق مشاور و مدیر فروش در هیچ برند بزرگی، رقم ثابتی نیست! زیرا مدیران بیزنس‌های بزرگ به خوبی میدانند که حقوق فروشنده نباید رقم ثابتی باشد. به همین سبب یکی از پر در‌آمد‌ترین شغل دنیا، فروشندگی است. چگونه!؟

مدیران فروش معمولا ی رقم ثابتی را دریافت میکنند که البته این رقم ثابت میتواند کمتر، بیشتر و یا معادل حقوقی باشد که وزارت کار تعیین نموده است. این دریافتی ثابت ماهیانه، بر اساس تفکر و اندیشه مدیرعامل مجموعه میباشد. اما دلیل که شغل فروشندگی و درآمد مدیر فروش و مشاورین را افزایش داده، دریافت درصدی از مبالغ فروش محصول و یا خدمات است.

درصد فروش نیز به نوبه خود متفاوت است. هر برندی برای فروشندگان خود درصد خاصی را در نظر میگیرند.

حداقل مدرک تحصیلی برای شغل مشاوره فروش

قبل از هر توضیحی متذکر شوم که مدارک تحصیلی اگرچه لازم است، اما توانایی و مهارت فروش باید فراتر از صرفا دارا بودن مدارک تحصیلی باشد.

شرایط تحصیل و آموزش برای شرح شغل مشاور فروش ضروری است. این دسته تضمین می کند که نامزد شما دارای تمام مدارک تحصیلی مورد نیاز برای کار مطابق با الزامات صنعت مد نظر است. یک مشاور فروش حرفه ای باید حداقل دارای مدرک کاردانی در زمینه فروش و بازاریابی، حسابداری یا تبلیغات باشد. مدرک لیسانس در بازرگانی زمانی که فرصت‌هایی برای ارتقا پیدا می‌شود، مزیت دیگری است. همچنین داشتن پیشینه و دانش قوی در زمینه نرم افزارهای کامپیوتری برای داوطلب مهم است.

 

بازاریابی و فروش

 

امکانات نرم افزارهای فروش

برخی از امکاناتی که نرم افزارهای فروش در اختیار مشاوران و مدیران قرار میدهد عبارتند از:

  • ایجاد گروه و فایل های دسته بندی برای تفکیک مشتریان
  • ارائه دسته بندی برای توزیع کننده محصول
  • مشخص نمودن فروشندگان و شرکای تجاری
  • تعیین بودجه تبلیغات و مدیریت هزینه تبلیغاتی
  • امکان صدور پیش فاکتور و همچنین فاکتور
  • اطلاع از موجودی‌های کالا
  • اطلاعات مالی و پرداختی مشتریان
  • آگاهی از میزان خرید هر کاربر
  • اطلاع رسانی به مشتریان از موجودیت های جدید

سوالات متداول در مورد مشاوران فروش

یک مشاور فروش خوب چیست؟

مشاوران فروش تمایل دارند تعدادی از ویژگی ها را به اشتراک بگذارند که به آنها کمک می کند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. مشاوران فروش خوب معمولاً این مهارت ها را نشان می دهند:

همدلی: کار مستقیم با مشتریان به این معنی است که مشاوران فروش باید این توانایی را داشته باشند که خود را در جایگاه مشتری تصور کنند و پیشنهاداتی را که مستقیماً با نیازهای آنها مرتبط است ارائه دهند.
تمرکز: به ویژه برای آن دسته از مشاوران فروش که به طور مکرر سفر می کنند و با مشتریان مختلفی ملاقات می کنند، تمرکز بر ماموریت شرکت برای اطمینان از فروش و رسیدن به اهداف بسیار مهم است.
استقلال: مشاوران فروش اغلب به طور مستقل کار می کنند و باید برنامه و زمان خود را به طور مؤثر مدیریت کنند تا بتوانند فروش را با موفقیت انجام دهند.
مثبت بودن: مشاوران فروش باید در تعامل با مشتریان نگرش مثبتی داشته باشند، حتی اگر مشتریان در مورد محصول یا خدمات ابراز نگرانی می کنند.
اعتماد: مشاوران فروش عالی هم به توانایی خود در فروش به مشتری و هم به محصول یا خدمات شرکت خود اطمینان دارند.

تفاوت بین مشاور فروش و کارمند فروش چیست؟

مشاور فروش و کارمند فروش اهداف مشابهی دارند اما وظایف متفاوتی را در یک سازمان انجام می دهند. در بیشتر موارد، مشاور فروش مستقیماً با مشتریان، اغلب در خانه یا محل کسب و کارشان ملاقات می کنند و به تسهیل خرید کمک می کنند. کارمندان فروش اغلب در بخش‌های خرده‌فروشی کار می‌کنند و به مشتریان کمک می‌کنند تا کالا یا محصولات را در فروشگاه پیدا کنند. کارمند‌های فروش همچنین ممکن است وظایف دیگری را انجام دهند که مستقیماً به فروش مربوط نمی شود.

 

وظایف روزانه یک مشاور فروش چیست؟

اکثر مشاوران فروش بدون توجه به صنعتی که در آن کار می کنند وظایف مشابهی را انجام می دهند. یک روز متوسط ​​برای یک مشاور فروش ممکن است شامل قرار ملاقات با مشتریان علاقه مند برای بحث در مورد گزینه های خرید، یافتن سرنخ ها یا یافتن سایر مشتریان بالقوه، ملاقات با مشتریان برای ارائه اطلاعات در مورد محصولات یا خدمات شرکت و نگهداری اسناد مکتوب و گزارش پیشرفت فروش آنها باشد.

 

مشاور فروش به چه کسانی گزارش می دهد؟

در بیشتر موارد، مشاوران فروش به مدیر فروش گزارش می دهند، سرپرستی که بر کل تیم فروش نظارت می کند و اطمینان حاصل می کند که از پشتیبانی و منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود برخوردار هستند. بسته به صنعت و شرکت خاص، مدیر فروش ممکن است با عنوان متفاوتی انتخاب شود، مانند مدیر حساب یا مدیر توسعه کسب و کار، اما وظایف آنها احتمالا یکسان است.

بیشتر بخوانید:

افزایش فروش با استراتژی “میرا”

تارگت فروش چیست و چگونه آن را اجرا نماییم؟

تجارت الکترونیک و راه اندازی سیستم فروش

 

5/5 - (2 امتیاز)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here