تعریف تولید محتوا:
تولید محتوا “Content production”یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی برای رشد خود به سراغ استفاده از تولید محتوا رفتهاند.
در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این مفهوم پرداخته و در رابطه با معنا تولید کردن محتوا اطلاعات جامعی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.
تعریف تولید محتوا
محتوا به مواردی گفته میشود که روزانه با آنها روبهرو هستیم.
عکسهای موجود در اینترنت، توضیحات مربوط به محصولات، پادکستها، ویدئوهای آموزشی، کتابهای دیجیتالی و… همگی جزو محتوا بهحساب می آیند. در واقع میتوان گفت هر چیزی که در دنیای دیجیتال وجود دارد و شما آن را میبینید، میشنوید و یا میخوانید، جزو محتوا به حساب می آید.
پس از بررسی معنا محتوا، حال اگر بخواهیم در مورد تولید کردن محتوا صحبت کنیم باید گفت، به خلق یک محتوا، تولید کردن آن محتوا میگویند و به شخصی که این فرآیند را انجام میدهد، تولیدکننده محتوا گفته میشود.
نقش محتوا در عصر اینترنت
زمانی که اینترنت و رایانه های خانگی رشد کردند و به خانههای مردم رسیدند، کمتر کسی فکر میکرد که قرار است در عصر پیش رو به این شکل زندگی ما به اینترنت گره بخورد.
بی شک در این بین، رونق گرفتن محتوا باعث شد تا اینترنت تبدیل به بخش جدا ناپذیری از زندگی ما بدل شود.
گسترش وبلاگ ها، رشد موتورهای جستجو مختلف، بهخصوص موتور جستجوی گوگل و ظهور شبکههای اجتماعی همگی جز عوامل مهمی بودند که باعث شدند تا اینترنت در زندگی افراد نقش غیرقابلانکاری ایفا کند.
در ابتدا، اینترنت تنها برای انجام برخی از کارهای ساده مورد استفاده قرار میگرفت اما بهسرعت اینترنت به اقیانوسی از اطلاعات تبدیل شد.
وبلاگ های مختلف در اینترنت شروع به انتشار مقالات و اخبار کردند. سپس برای راحت شدن فرایند جستجو اطلاعات، پس موتورهای جستجو به وجود آمدند. سپس با ظهور شبکه های اجتماعی، شاهد به وجودآمدن دهکده بزرگ جهانی از تمامی مردم دنیا در اینترنت بودیم.
این رشد غیرقابل انکار بدون هیچ شک و تردیدی به خاطر تولید محتوا و افزایش فعالیت افراد در فضا اینترنت بود. پس از مدتی کسبوکارهای اینترنتی نیز متوجه شدند که بهمنظور افزایش فروش خود باید ارزش افزوده ای به مشتریان ارائه دهند.
این ارزش افزوده شامل تولید کردن محتوا میشود.
تفاوت تولید محتوا با تبلیغات
به منظور بررسی تفاوت تبلیغات و محتوا باید گفت که تبلیغ پیامی یک سویه است. هدف تبلیغات میتواند بسیار گسترده باشد، از تبلیغ یک محصول ساده گرفته تا تبلیغ یک حزب سیاسی و یا حتی یک عقیده، همگی این از طریق تبلیغات قابل انتقال هستند.
تولید محتوا اما جز فرآیندهای بازاریابی است و یک شیوه برای برقراری ارتباط دوطرفه بهحساب میآید.
هدف تولید یک محتوا کسب درآمد مستقیم از خود محتوا و یا کسب در آمد غیر مستقیم به واسطه بازاریابی برای محصول یا خدمات است.
تبلیغات بیشتر بر روی مرحله آگاهی قیف فروش تأثیر میگذارند اما ایجاد محتوا به نحوی است که تأثیر بیشتری بر روی بخش های پایین تر قیف فروش میگذارد.
حرف آخر
در این مطلب به بررسی تعریف تولید محتوا پرداخته و تلاش کردیم تا معنی تولید محتوا را ارائه دهیم.
توجه به موارد گفته شده این امکان را برای شما فراهم میکند تا دانش خود را در مورد محتوا و نحوه تولید کردن محتوا افزایش دهید.