متا تگ

متا تگ‌ های مربوط به سئو را بشناسیم!

تگ های متا به بهبود صفحات وب شما کمک میکند و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند محتوای شما در مورد چیست. متا تگ ها برای سئو اغلب به اشتباه درک می‌شوند و  “شهرت بدی” دارند.

علت بد نامی متاتگ ها این است که برای فریب دادن الگوریتم‌های موتورهای جستجو با تکرار کلمات کلیدی در ابرداده‌ها (پر کردن کلمات کلیدی) رایج بود. این باعث شد که گوگل الگوریتم های خود را تغییر دهد و متا تگ ها را متفاوت ارزیابی کند.

در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه متا تگ ها را به گونه ای بهینه کنید که سئوی شما را بهبود بخشد. خواهیم دید که متا تگ ها چگونه تکامل یافته اند و مشخص می کنیم که کدام یک برای سئو مفید هستند و از کدام یک بهتر است که اجتناب شود.

 

💡 متا تگ چیست؟

متا تگ ها تکه های کوچکی از کد HTML هستند که به توصیف محتوای صفحه وب شما برای گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می کنند. کلمه “Meta” مخفف ابرداده است. این اطلاعات اضافی درباره صفحه وب شما است، مانند عنوان صفحه، توضیحات و نوع محتوا. موتورهای جستجو از داده های متا تگ در صفحات نتایج خود (SERP) استفاده می کنند.

در پایان مقاله: متا تگ های خود را بررسی کنید و مشکلاتی را که بر نمایه پذیری وب سایت شما تأثیر میگذارد، شناسایی کنید.

🔮 آیا متا تگ ها روی سئو تاثیر دارند؟

تگ های متا امروزه نیز برای سئو ضروری و بسیار مفید هستند. از ابتدای آنالیز بهینه سازی موتورهای جستجو، این یکی از اصلی ترین استراتژی های سئو بوده است. اگرچه استفاده و ارزش آنها در طول سال ها تکامل یافته است، اما نباید آنها را نادیده گرفت.

📝 تگ های متا و HTML

متادیتا در هدر تمام صفحات وب و مقالات شما قرار دارد. با استفاده از افزونه وردپرس یا ویرایشگر محتوای CMS به راحتی میتوانید متا تگ خود را در HTML اضافه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را در HTML خود وارد کنید تا برای روبات های نمایه کننده قابل مشاهده باشند.

🖼 مهمترین متا تگ ها کدامند؟

برای رتبه بندی خوب، استفاده از برچسب های مناسب مهم است. اینها میتوانند تأثیر زیادی بر رتبه بندی شما داشته باشند و در صورت استفاده صحیح، تجربه کاربری را بهبود می بخشند.

دو متا تگ مفید از نظر من:
1- برچسب عنوان
2- توضیحات متا
متا تگ
استفاده از کدام تگ‌های متا دیگر جایز نیست؟

تگ های متا و گوگل

هر موتور جستجو برچسب ها را متفاوت ارزیابی میکند. با این حال، من به شما توصیه میکنم نکات زیر را دنبال کنید. به تفاوت ها توجه کنید و آنها را با توجه به نیاز وب سایت خود تطبیق دهید.

به یاد داشته باشید که از متا تگ های خود استفاده کنید تا به گوگل اطلاع دهید که چه کسی هستید و هدف محتوای شما چیست. محتوایی مانند پست های وبلاگ، متون در مورد یک محصول، خدمات، وبینارها، رسانه های غنی و غیره.

نکته: موتورهای جستجو از محتوای آموزنده با کیفیتی که به طور خلاصه به سؤالات کاربران اینترنت پاسخ میدهد، قدردانی میکنند. بهینه سازی سئو متا تگ های شما بهترین بخش های محتوای شما را برجسته میکند و وب سایت شما در نتایج جستجو برجسته می شود.

 

🏆 بهترین متا تگ ها برای سئو

1. برچسب عنوان

اگرچه از نظر فنی یک تگ متا نیست، اما اغلب هنگام بحث در مورد نشانه گذاری صفحات وب درج می شود.

این یک تگ HTML است که از توضیح مختصری از صفحه وب شما تشکیل شده است. برای ارجاع، ارگونومی و اشتراک گذاری صفحات شما بسیار مهم است. موتور جستجو این تگ را در نظر می گیرد و آن را به عنوان عنوان قابل کلیک در صفحه نتایج نمایش می دهد. عنوان شما باید منحصر به فرد باشد، در تمام صفحات وب وجود داشته باشد و بین 50 تا 60 کاراکتر باشد.

2. توضیحات متا

این برچسب در دنیای سئو بدنام است. در واقع، از سال 2009 این برچسب ها دیگر بر رتبه وب سایت ها تأثیر نمی‌گذارد.

توضیحات META هنوز نقش بسیار مهمی دارد: بهبود نرخ کلیک (CTR). این تگ صفحه شما را تبلیغ میکند و زمانی که افراد یک SERP را مرور می کنند قابل مشاهده است. به همین دلیل است که توضیحات متا با کیفیت به دریافت کلیک های بیشتر کمک می کند. به همین سادگی.

توضیحات متا باید تقریباً 160 کاراکتر باشد.

3. تگ viewport

ما اغلب فراموش میکنیم! در دنیای ما که بسیاری از دستگاه‌های مختلف برای مرور اینترنت استفاده می‌شوند، استفاده از یک چراغ دید یک امر ضروری است. این اجازه میدهد تا یک تجربه بهینه در همه مرورگرها داشته باشید. استفاده از آن در تمام وب سایت های مدرن استاندارد شده است.

بدون این برچسب، موتورهای جستجو صفحات وب شما را در سراسر دسکتاپ نمایش میدهند.

سئو کاران مراقب باشید که بیش از 160 کاراکتر با احتساب فاصله استفاده نکنید. در غیر این صورت، ممکن است برخی از کاراکترها در SERP ها قطع شده و توضیحات فقط در قسمتی ظاهر شود. تگ توضیحات متا در درجه اول برای کاربر اینترنت در نظر گرفته شده است و بنابراین باید خلاصه ای مختصر از محتوای وب سایت او را نشان دهد. برای گوگل، مدیران باید اطمینان حاصل کنند که هر صفحه از وب سایت آنها دارای توضیحات فردی است و اطلاعات دقیقی در مورد محتوای ارائه شده ارائه می دهد. این متن ارزش افزوده آشکاری برای کاربر اینترنت دارد و به مدیران سایت کمک می کند تا نرخ کلیک خود را هنگام جستجو در اینترنت افزایش دهند. در توضیحات متای این صفحه وب، داده های زیر را خواهید یافت:

<meta name="description" content="تگ‌های متا اطلاعات صفحه HTML را برای مرورگرها و موتورهای جستجو رمزگذاری می‌کنند. اما چه داده‌هایی واقعا مهم هستند؟/>

کلید واژه ها

متا تگ های کلیدواژه (یا تگ کلمات کلیدی متا) به مدیران وب سایت امکان میدهد کلمات کلیدی خود را برای یک برنامه جستجو تعریف کنند. از طریق این اطلاعات ذخیره شده است که کاربر اینترنتی در جستجوی کلمات کلیدی در پایگاه داده یک برنامه، صفحات HTML مناسب را دریافت میکند.

این متا تگ ها قبلا برای سئو ضروری بودند و عنصر کلیدی در رتبه بندی اولیه موتورهای جستجو بودند. امروزه این عنصر متا از محاسبه فاکتورهای رتبه بندی گوگل دور نگه داشته میشود زیرا به راحتی قابل دستکاری است. سایر رقبای غول کالیفرنیایی مانند بینگ نیز اهمیت کمی برای متا تگ های کلیدواژه قائل هستند. ارتباط آنها با بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو معادل صفر است.

این واقعیت که کلمات کلیدی ذخیره شده در ابرداده ها تأثیر مثبت کمی بر رتبه بندی جستجوی اینترنتی دارند یا اصلاً تأثیر مثبتی ندارند، به این معنی نیست که استفاده نادرست از این متا تگ ها جریمه کننده نیست. انتخاب یک کلمه کلیدی حاکی از حساسیت خاصی است. از پر کردن کلمات کلیدی و همچنین متا تگ های کلیدواژه که به محتوای صفحات وب مربوطه مربوط نمی شوند، باید اجتناب شود.

از آنجایی که اسکریپت های جستجو و همچنین موتورهای متاجستجوی محلی گاهی بر اطلاعات موجود در تگ های کلیدواژه متا تکیه میکنند، بیش از هر زمان دیگری توصیه می شود کلمات کلیدی را انتخاب کنید که به خوبی با موضوع مرتبط باشند. برخی از برچسب ها با کاما از هم جدا میشوند. یک عبارت کلیدی می تواند از چندین عنصر تشکیل شده باشد.

<meta name="keywords" content="keyword 1, keyword 2, keyword 3"/>

نویسنده و حق چاپ (تگ کپی رایت)

متا تگ “نویسنده” و “کپی رایت” به مدیران وب سایت اجازه میدهد تا در کد منبع یک صفحه HTML مشخص کنند که چه کسی صفحه مورد نظر را ایجاد کرده است و چه کسی مسئول محتوای آن است. در برخی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS)، تگ نویسنده به طور خودکار درج میشود و نام شخصی که آخرین بار در صفحه کار کرده است همیشه نامیده می شود. این مزیت را دارد که مدیران می توانند در فهرست منبع ببینند که چه کسی کدام صفحه را مدیریت می کند.

<meta name="author" content="author name" />
<meta name="copyright" content="مالک حق نشر" />

اطلاعات برای خزنده ها (ربات ها)

یکی از چالش های متا تگ ها ارائه اطلاعات نمایه سازی برای خزنده های موتورهای جستجو است. اینها در سطح صفحه از طریق داده های متا تگ های روبات ها تعریف می شوند. استفاده از متا تگ های زیر برای تعیین اینکه آیا صفحه ای به فهرست موتورهای جستجو اضافه شده است یا خیر، اکنون در SERP های اینترنت امکان پذیر است. علاوه بر این، می‌توانید ببینید که آیا لینک‌های خروجی توسط روبات‌های فهرست‌کننده دنبال می‌شوند یا نادیده گرفته می‌شوند. ابرداده ربات یکی از متا تگ های ضروری سئو است.

فهرست مطالب

برای اینکه اجازه دهید یک صفحه در موتور جستجو نمایه شود، از متا تگ زیر استفاده کنید:

<meta name="robots" content="index"/>

از آنجایی که نمایه سازی صفحات وب با رفتار استاندارد خزنده ها مطابقت دارد، این داده ها به طور کلی غیر ضروری هستند.

Noindex

اگر یک صفحه HTML به فهرست موتورهای جستجو اضافه نشده است، باید آن را به صراحت تعریف کنید. متا تگ زیر ابزار جستجو را از انتقال محتویات یک صفحه HTML به پایگاه داده دیگر منع میکند:

<meta name="robots" content="noindex"/>

ویژگی “ربات” برای همه ربات های فهرست کننده موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است. ویژگی “noindex” حاوی اطلاعات است

 

4. برچسب روبات ها

این تگ ها دستورالعمل های خاصی را به خزنده ها (به عنوان مثال Googlebot) میدهند. شما به ندرت به آن نیاز دارید، زیرا موتورهای جستجو خودشان به خوبی رفتار خزنده را مدیریت میکنند. با این حال، گاهی اوقات لازم است دستورالعمل های اضافی داده شود.

بسیاری از بازاریابان محتوا هنوز بر این باورند که تگ های ربات های متا ضروری هستند. با این حال، زمانی که نیاز به تغییر فهرست بندی یا دستورالعمل های پیوند دارید، آنها واقعا مفید هستند. اگر حذف شود، Google از مقادیر شاخص پیش‌فرض استفاده می‌کند: دنبال کنید.

مثال :

<Meta name=" robots " content="index, follow" />

مقادیر تگ روبات ها:

-index – این صفحه وب را در نتایج جستجو نشان دهید
-follow – پیوندهای موجود در صفحه را دنبال کنید
-noindex – این صفحه وب را در نتایج جستجو نشان ندهید
-nofollow – پیوندهای موجود در صفحه را دنبال نکنید

5. متا تگ ها برای شبکه های اجتماعی

تگ های متا را برای توییتر، فیس بوک، پینترست و اینستاگرام اضافه کنید تا جریان اشتراک گذاری محتوا خود را بهینه کنید. این برچسب‌ها به شما امکان می‌دهند نحوه نمایش عناوین، توضیحات و تصاویر خود را در رسانه‌های اجتماعی مشخص کنید.

محتوای بهینه شده را میتوان راحت تر تحویل داد و به اشتراک گذاشت. این به شما لینک های ورودی جدید به محتوای خود می دهد که تأثیر مثبتی بر سئوی شما دارد.

6. تگ متعارف

اگرچه از نظر فنی یک متا تگ نیست، اما اغلب هنگام علامت گذاری صفحات وب درج می شود. اولین بار در سال 2009 معرفی شد و یکی از پیشرفت های بزرگ در سئو است.

هدف آن این است که به موتورهای جستجو بگوید که یک URL خاص نسخه ترجیحی یک صفحه وب است. در اصطلاح بازاریابی به آن “URL متعارف” نیز می گویند.

در وب سایت شما:

https://www.example.com/blog/seo/
https://www.example.com/digital/seo/

این دو URL به یک صفحه اشاره میکنند، آنها دو راه برای خزنده ها برای دسترسی به صفحه هستند. در این مورد، گوگل ممکن است هر دو URL را فهرست کند، که میتواند منجر به سردرگمی شود.

مثال استفاده: <link rel=”canonical” href=” https://www.example.com/blog/seo/” />

نتیجه: با استفاده از تگ‌های متعارف، از تکراری شدن محتوای خاصی جلوگیری می‌کنید.

🎀 تگ متا با هدف خاص

اینها متا تگ هایی هستند که ممکن است در شرایط خاص مفید باشند و برای SEO ضروری نیستند. مثلا :

تگ جغرافیایی متا: در حال حاضر، بینگ همچنان این نوع تگ ها را در نظر می گیرد، اما گوگل نه. tag جغرافیایی META شامل نام مکان، موقعیت (طول و عرض جغرافیایی) و منطقه است.
tag زبان: این تگ زمانی ضروری است که هدف شما بین المللی باشد. شما باید زبان “رسمی” صفحه وب خود را انتخاب کنید.
Meta tag refresh: یک روش قدیمی برای تغییر مسیر یک صفحه وب. توجه داشته باشید که گوگل آن را دوست ندارد و به جای آن از تغییر مسیر 301 استفاده کنید.
متا تگ تأیید سایت: این تگ همچنین به شما اجازه می دهد تا وب سایت خود را در گوگل یا بینگ تأیید کنید. مثال HTML

🕰 متا تگ های منسوخ شده

تگ Meta Keywords: این یک توالی کلمات کلیدی است. اینها با کاما از هم جدا می شوند و به موضوعات صفحه وب مربوط می شوند. در گذشته، تا زمانی که بازاریابان از آنها سوء استفاده نکردند، این برچسب ها یک عامل رتبه بندی اولیه بودند. از سپتامبر 2009، گوگل دیگر از این برچسب ها به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده نمی کند. بنابراین، هیچ استراتژی سئو موفقی نباید شامل این برچسب باشد.

🚫 متا تگ های غیر ضروری

این تگ ها میتواند به سئوی وب سایت شما آسیب رساند. ممکن است زمان حذف برچسب های زیر فرا رسیده باشد:

تگ های انتزاعی: از تگ های انتزاعی برای توصیف یک صفحه وب در یک جمله کوتاه استفاده میشود. آنها به ندرت مورد استفاده قرار میگیرند و ترجیح داده میشود که از برچسب های توضیحات متا استفاده کنید.
برچسب های نویسنده: این برچسب ها نویسنده یک صفحه وب را مشخص می کنند و بی فایده هستند. Google اکنون به نشانه‌گذاری Authorship احترام می‌گذارد و پیشنهاد می‌کند در عوض از rel=author برای نشان دادن نویسنده استفاده کنید.
تگ های کنترل کش: این تگ ها به شما اطلاع می دهند که چه زمانی و چند وقت یکبار صفحات وب شما در مرورگر کش می شوند. گوگل ترجیح میدهد کنترل کش در هدر HTTP قرار گیرد.
برچسب های حق چاپ: اطلاعات حق چاپ معمولاً در پاورقی یک وب سایت ظاهر میشود. بنابراین ذکر آنها در یک برچسب ضروری نیست.
تگ توزیع: این تگ تعیین میکند که چه کسی و از کجا می تواند به یک سند دسترسی داشته باشد. اکثر صاحبان وب سایت میخواهند محتوای آنها برای همه و در سراسر جهان قابل دسترسی باشد. بنابراین، اکثر صفحات از آن استفاده نمی کنند.

تگ Expires

ation که اجازه می دهد تا نمایه سازی مسدود شود. منع ایندکس کردن فقط برای چند ربات با انتخاب یک نام مشخصه متفاوت مانند “googlebot” امکان پذیر است.

دنبال کردن

دنبال کردن یک پیوند از یک صفحه وب، بخشی از رفتار استاندارد ربات های نمایه سازی است. در این مورد، روبات های ابرداده را میتوان به صورت زیر نوشت:

<meta name="robots" content="follow"/>

این متا تگ اساساً اضافی است زیرا خزنده موتورهای جستجوی اصلی همیشه از لینک‌ها پیروی می‌کند در حالی که چیز دیگری مشخص نشده است.

Nofollow

اگر می خواهید از فرود ربات جستجوگر در صفحات زیرین یک وب سایت یا دامنه های دیگر جلوگیری کنید، در اینجا متا تگ هایی وجود دارد که باید شامل شوند:

<meta name="robots" content="nofollow"/>

روبات های نمایه ساز با صفحه وب به گونه ای برخورد می کنند که گویی پیوندهای ممکن وجود ندارد. با این حال، عناصر متا مانع از انتقال محتویات فایل های HTML به پایگاه داده توسط روبات های جستجوگر نمی شوند.

متا تگ های Index/Noindex و Follow/Nofollow می توانند به تنهایی یا ترکیبی استفاده شوند. بنابراین میتوان تصور کرد که یک صفحه میتواند به یک فهرست اضافه شود، اما لینک ها توسط ربات نمایه ساز نادیده گرفته میشوند. دو عمل ربات جستجوگر را میتوان مسدود یا مجاز کرد:

<meta name="robots" content="index,nofollow" />
<meta name="robots" content="index,follow" />
<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

معادل های HTTP

به لطف ویژگی “http-equiv”، عناصر متا میتوانند معادل هایی با اطلاعات موجود در هدر HTTP داشته باشند. به عنوان مثال، اگر وب سرور مطابق با آن پیکربندی نشده باشد، این اطلاعات خوانده میشود. برای این، قانون این است که یک هدر یکسان به متا تگ های صفحه HTML ترجیح داده می شود.

Cache-Control

برای اطمینان از سریع بودن اینترنت، معمولاً صفحات وب را روی سرورهای پروکسی یا در حافظه پنهان مرورگر قرار می دهیم تا سریعتر بارگذاری شوند. با متا تگ “cache-control” و محتوای بدون کش می توان از این فرآیند اجتناب کرد:

<meta http-equiv="cache-control" content="no-cache"/>

صفحات وب با این برچسب باید در هر درخواست صفحه بارگذاری شوند. این سرعت دانلود صفحه را کند می کند، اما اگر محتوای یک صفحه وب دائما در حال تغییر باشد، می تواند مرتبط باشد.

منقضی می شود

به جای مسدود کردن کامل کش، ویژگی “http-equiv” به شما این امکان را می دهد که تاریخ انقضا را برای فایل های HTML واکشی شده تعیین کنید. برای این کار، متا تگ مورد استفاده در اینجا آمده است:

<meta http-equiv="expires" content="تاریخ انقضا در ثانیه"/>

در اینجا صفحات HTML هستند که می توانند تحت تأثیر متا تگ ها قرار گیرند. پس از تنظیم دوره زمانی، مرورگر باید اسناد HTML را از آدرس اصلی بارگیری کند. اگر محتوا از این صفحه بارگیری شود، تاریخ انقضا از 0 ثانیه انتخاب می شود. پس از 12 ساعت، مدیران وب سایت 43200 ثانیه را بر اساس آن انتخاب می کنند.

<meta http-equiv="expires" content="0"/>
<meta http-equiv="expires" content="43200"/>

همچنین می توانید مدت زمان، از جمله تاریخ و زمان را تنظیم کنید. اینها باید در قالب بین المللی و به وقت گرینویچ مشخص شوند.

<meta http-equiv="expires" content="چهارشنبه، 06 آوریل 2022، 00:00:00 GMT"/>

تازه کردن

تگ های متا از جمله ویژگی “http-esquiv” امکان ایجاد یک شکل ساده از انتقال را فراهم میکند. مشابه تگ Expires، Refresh تاریخ انقضا را تعریف میکند. هنگامی که از این محدودیت فراتر رفت، عوامل کاربر مانند مرورگرهای اینترنت یا خزنده های وب به یک URL از پیش تعریف شده هدایت میشوند. این مثال کد انتقال 10 ثانیه ای به صفحه اصلی IONOS را نشان میدهد:

<meta http-equiv="refresh" content="10; url=http://www.ionos.fr/"/>

از آنجایی که تگ Meta Refresh تحت تنظیمات خاص مرورگر کار نمیکند، کنسرسیوم وب جهانی (W3C، سازمان استانداردسازی تکنیک ها) اجرای سمت سرور را با استفاده از کد HTML 301 به جای انتقال از طریق متا تگ توصیه می کند.

 

مطالعه کنید: ابزار جدید گوگل برای افزایش نرخ کلیک

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *