ساخت کاتالوگ

چطور یک کاتالوگ بسازیم

ساخت کاتالوگ:از مهم ترین ابزاهای معرفی محصول کاتالوگ می باشد. وجود کاتالوگ برای کسانی که در زمینه
کسب وکار خود به معرفی محصول نیاز دارند یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی در جهت پیشرفت
و بهتر دیده شدن برند و محصولشان است.
برای تعربف کاتالوگ می توان گفت دفترچه ای تشکیل شده از اطالعاتی کامل برای ارائه محصول و
خدماتی که برای مخاطبان در نظر گرفته می شود، است. کاتالوگها اکثرا از پنج صفحه تا پنجاه
صفحه تهیه می شوند.

تاریخچه تولید کاتالوگ

برای اولین بار کاتالوگ در سال 1498 در شهر ونیز به صورت دست نوشته طراحی شد و به چاپ در
آمد، این کاتالوگ ها بابت فروش تعدادی کتاب که در نمایشگاهی در شهر برگزار شده بود طراحی و
تولید شده بودند.
کاتالوگ برای اولین بار در سال 1498 در ونیز به صورت دستنوشته به چاپ رسید. این کاتالوگها در
آن سال برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه طراحی شدند.

مزیت های ساخت کاتالوگ :

می توان به طورقاطع گفت از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی که بصورت چاپی و آفالین، کاتالوگ است.
بیشتر افراد برای توسعه و معرفی محصوالت خود از کاتالوگ استفاده می کنند.همچنین برای معرفی
نام شرکت ، برند محصوالت یا نوع خدمات و در افزایش فروش بهتر بیشتر بسیار موثر می باشد.
برای آنکه کاتالوگ در جذب مشتری و فروش محصول تاثیری بهتر و مثبت داشته باشد باید به نحوه
طراحی، چاپ، تصاویر و متن استفاده شده در آن به خوبی دقت به عمل آورد. از همین رو می توان
نتیجه گرفت رعایت نکات باال در طراحی کاتالوگ تاثبر گذار، حائز اهمیت می باشد.

شیوه ساخت کاتالوگ:

برای آنکه یک کاتالوگ به صورتی مثبت و تاثیر گذار طراحی شود نیاز به عوامل مختلفی مثل : اندازه
فونت، نوع فونت، استفاده از رنگ مناسب و عکسی موثر جذاب در شیوه طراحی کاتالوگ، که جز
مواردی می باشد که باید رعایت شود.
)برای اینکه کاتالوگی گیرا داشته باشیم تا بیشترین میزان مشتری را به سوی ما جذب کند، باید در
طراحی آن دقت الزم را داشته باشیم. عوامل مختلفی از جمله اندازه و نوع فونت، رنگ متناسب با
کسب و کار و عکس جذاب در طراحی کاتالوگ باید رعایت شوند.

 اندازه فونت

برای ساخت کاتالوگ باید به نکات مختلفی دقت کنیم، بهتر است اندازه فونت مناسب با دیگر نکاتی
که در طراحی الزم داریم باشد. به عنوان نمونه استفاده از دو یا سه اندازه مختلف در فونت کاتالوگ
در ایجاد هارمونی درست و افزایش اثر گذاری بهتر و مثبت مشتریان می باشد.

 نوع فونت :

همانطور که توضیح دادیم انتخاب سایز فونتی که در ساخت کاتالوگ استفاده می شود از اولین
علل موثر در جذب مشتری می باشد. البته این موضوع به نوع فونتی که برای طراحی در نظر گرفته
می شود مهم می باشد )معنی این جمله چیه؟ به عنوان مثال استفاده از بعضی فونت ها بیشتر
مشتری را خسته می کند و همین موضوع باعث می شود علاقه ای به دیدن ادامه مطالب نداشته
باشد. پس انتخاب نوع فونتی مناسب بسیار مهم می باشد.

 استفاده از رنگ مناسب در ساخت کاتالوگ:

برای آنکه یک ارتباط موثر بین مشتری ومحصول ایجاد شود باید از رنگ مناسب استفاده کرد. این
کار مستلزم به شناخت علم روانشناسی رنگ ها می باشد است که در زیبایی و کاتالوگی چشمگیر
تاثیر چندانی دارد.

 عکس موثر

هنگام طراحی کاتالوگ برای آنکه به صورتی راحت و تاثیرگذار در انتقال پیام به مشتری اثرگذاری
باالیی ایجاد شود، توجه به این موضوع مهم است تا محصوالت و خدماتی که برای مشتری ارائه می
شود به صورتی شفاف شناخته شود.
برای اینکه کاتالوگ اثرگذاری بیشتری داشته باشد، نیاز هست که از محصوالت، عکسهای زیبایی
تهیه و در گاتالوگ قرار داده شود، متن به تنهایی نمیتواند پیام الزم را به مشتری منتقل کند.

مدل های مختلف کاتالوگ

با توجه به آنکه ساخت کاتالوگ به دلیل پیشرفت و بهتر دیده شدن در کسب وکار ایجاد می شود و
یکی از شیوه های اثرگذار بازاریابی می باشد در شیوه و مدل های مختلفی دسته بندی شده اند. به
عنوان نمونه می توان گفت کاتالوگ های علمی : معرفی وشناخت محصوالت مرتبط علمی
معرفی و شناخت آثار و محصولات هنری
کاتالوگ های فروش همانطوری که از نام شان مشخص می باشد در جهت فروش محصوالت و خدماتی
که قرار است در اختیار آن ها قرار گیرد مورد استفاده است.

چگونگی ساخت کاتالوگ

شرکت های تبلیغاتی به دلیل آنکه هزینه ساخت کاتالوگ ها بالا می باشد اکثرا ترجیح می دهند در
تیتراژ پایین آن را چاپ کنند. طراحی و گرافیک ارتباط زیادی به قیمت تمام
شده چاپ ندارد( و کاغذی که در چاپ از آن استفاده می شود، در تعیین هزینه ایجاد یک کاتالوگ
اثرگذار است و همین موضوع در تعیین مقدار تیتراژ تیراژچاپ کاتالوگ موثر می باشد.
چاپ در یجاد کاتالوگ به دو شیوه انجام میگیرد:
1 -چاپ بصورت آفست
2 -چاپ بصورت دیجیتال
چاپ بصورت آفست :
این مدل چاپ برای تولید کاتالوگ در تعداد و تیراژ باال انجام می شود و به دلیل آنکه درتعداد باالتری
چاپ می شوند به همان نسبت از هزینه کم تری برخوردار می باشد.

چاپ بصورت دیجیتال:

این مدل از چاپ در تعداد پایین انجام می شود و ازهزینه باالتری نسبت به چاپ مدل آفست برخوردار
است.البته چاپ دیجیتال دارای کیفیت بیشتری می باشد و همین مساله در میزان رضایت مشتری
تاثیرگذار می باشد.

خلاصه مرتبط با ساخت کاتالوگ :

با توجه به مطالب باال می توان گفت یکی از روش های تبلیغات موثر بصورت آفالین یا غیرحضوری
در جهت کسب وکار و بازاریابی بهتر استفاده از کاتالوگ تبلیغاتی می باشد که در مدل های مختلفی
طراحی و تولید شده اند. البته برای چاپ این کاتالوگ ها از دو روش چاپ هم استفاده می شود که با
توجه به میزان بودجه و تعداد درخواست مشتری آن را تولید می کنند.
خیلی سفسطه و درازگویی کرده برای اینکه مطالب بتواند به حد نصاب برسه. نگارشی، ایرادهای خیلی
زیادی داره و مشخصه ادبیات ضعیفی داره و حداقل زمان ممکن را برای مطلب گذشته و حتی یک
بار برنگشته مطلب را دوباره بخواند. برخی جمالت اصال مشخص نبود دقیقا چه میخواست بگه و
بیشتر برای افزایش طول مطلب آورده شده بود…

 

 

writer:ov team

مقالات اموزشی
H Mira

ایمیل مارکتینگ، آموزش ساخت کمپین ایمیل

ایمیل مارکتینگ، اهمیت، آموزش ساخت کمپین و نکاتی که باید به آن دقت نمود. ایمیل مارکتینگ یک بازاریاب موفق همیشه کمپین های بازاریابی ایمیلی را در سرویس گیرنده ایمیل آزمایش می کند! در هر

Read More »
مقالات اموزشی
H Mira

بازاریاب اینترنتی چیست؟؟

.بازاریاب اینترنتی چیست؟؟ نوشته میرا   بازاریاب اینترنتی-وب استفاده از اینترنت هر روز در سراسر جهان در حال افزایش است. در حقیقت ، در سال 2021 بیش از 4.8 میلیارد نفر در سراسر جهان

Read More »
الگوریتم میرا
مقالات اموزشی
H Mira

الگوریتم میرا

الگوریتم به شیوه ی میرا دقیقا مجموغه ای از روش های با ثباتی است که سبب افزایش فروش میشود. همانطور که الگوریتم در ریاضی به معنای مجموعه ی متناهی از دستورالعمل هایی است که

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید: