گوگل چگونه کار میکند؟ نحوه عملکرد موتورهای جستجو گوگل

گوگل چگونه کار میکند؟
روش کار گوگل چگونه است؟

گوگل چگونه کار می کند؟

در این مقاله نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل را برای شما تشریح خواهیم کرد

از طرف دیدگاه عمومی کاربران، عملکرد گوگل و سایر موتورهای جستجو بسیار ساده به نظر می رسد.

شما درخواست خود را در کادر جستجو تایپ می کنید و در کمتر از زمان لازم برای بیان آن، نتایج شما ظاهر می شود.

آیا می‌دانید گوگل چگونه کار می‌کند تا میلیاردها صفحه وب را پیدا کرده و رتبه‌بندی کند و بعد از تایپ یک پرس و جو نتایج را به من نشان دهد؟

در جستجوی کلمه «آشپزخانه»، این نتایج توسط مجموعه پیچیده‌ای از فرآیندها ایجاد می‌شود که به شناسایی مرتبط‌ترین داده‌ها در زمانی که به دنبال دستور غذا، محصول، اطلاعات مورد علاقه خود هستید یا صرفاً برای دریافت پاسخ سؤال خود، کمک می‌کند. جزئیات این فرآیند از نظر فنی بسیار پیچیده است. با این وجود، دانستن اصول غیر فنی نحوه کار آنها برای درک روش های ارجاع طبیعی (سئو سایت) مفید است.

اما به نظر شما: Google چگونه کار میکند؟

گوگل: چگونه کار میکند؟

 

گوگل چگونه کار میکند؟
نحوه عملکرد گوگل و موتورهای جستجو چگونه است؟

در سال 2017، گوگل اعلام کرد که بیش از 130 تریلیون صفحه وب را می شناسد. در هر صورت، این عدد بسیار بزرگی است – 1000 ضرب در 130 میلیارد!

با این وجود صفحات زیادی وجود دارد که گوگل آنها را در نظر نمیگیرد.

به عنوان مثال، صفحات فیس بوک توسط گوگل ایندکس نمیشوند، چه رسد به دارک وب.

با توجه به این همه صفحه، چگونه میتوان از رقبا متمایز و متمایز شد؟

این همان چیزی است که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ به آن ارجاع طبیعی می گویند و برای قهرمان شدن، باید بدانید موتورهای جستجو چگونه کار می کنند.

برای اینکه نتایج یک پرس و جو تا حد امکان برای کاربران اینترنت مرتبط باشد، گوگل و سایر موتورهای جستجو فرآیندی مناسب برای شناسایی بهترین صفحات وب بر اساس پرس و جو درخواست شده دارند.

به طور خلاصه، همانطور که گوگل توضیح می دهد، عملکرد یک موتور جستجو از 3 مکانیسم تشکیل شده است:

  • وب را کاوش میکند: پیوندها را یکی یکی مرور می‌کند تا مهمترین صفحات وب را کشف کند.
  • صفحات را ایندکس میکند: یعنی اطلاعات خاصی را از صفحات شناسایی شده ذخیره می‌کند.
  • دسته بندی نتایج: یعنی درک موضوع یک صفحه و طبقه بندی آن بر اساس درخواست هایی که کاربران می‌پسندند.

1- گوگل صفحهات وب را ایندکس میکند

موتورهای جستجو دارای برنامه های “ربات” هستند (همچنین “عنکبوت” یا “خزنده” نامیده می شود).

این روبات‌ها وب را می‌‌خزند تا صفحات موجود را کشف و بهترین صفحاتی را که برای یک درخواست خاص نگهداری می‌شوند را شناسایی کنند.

هنگامی که یک ربات با یک صفحه وب روبرو می شود، آن را اسکن می کند تا پیوندهایی به صفحات دیگر پیدا کند.

با دنبال کردن این پیوندها، ربات ها میلیاردها صفحه به هم پیوسته را مرور میکنند.

کمی شبیه کشیدن یک تکه نخ از یک گلوله نخ است.

بنابراین، مانند کاربران اینترنت، روبات ها هر روز صفحات جدیدی را در وب کشف میکنند. سپس هر پیوند یافت شده در صفی قرار می گیرد که ربات بعداً آن مورد را بررسی قرار خواهد داد.

مرور روزانه میلیاردها صفحه وب مطمئناً غیرممکن است.

حتی با وجود هزاران ربات که دائماً روی هزاران رایانه‌ها در سراسر جهان و در حال اجرا هستند، تصور می‌کنم روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد تا گوگل آن را کشف کند.

گوگل چگونه کار میکند: صفحات را ایندکس میکند

 

بنابراین تصور می‌کنم آن را بر اساس نام دامنه یا چیزی شبیه به آن مرتب می‌کند، اما مطمئناً بر اساس تعداد دفعات به‌روزرسانی محتوای آن.

توصیه من:

برای تسهیل در کار روبات ها، اکیداً توصیه می شود:

وب سایت خود را با یک فایل sitemaps.xml (نقشه سایت) به موتورهای جستجو اعلام کنید.

فایل robots.txt خود را پیکربندی کنید.

همچنین ضروری است:

تغییر مسیرهای خود را به درستی اعلام کنید تا از داشتن لینک های خراب جلوگیری کنید. (ریدایرکت چیست؟)
پیوند داخلی خود را به حداکثر برسانید تا صفحاتی یتیم نداشته باشید.

و برای شناسایی لینک های خراب در وب سایت خود از سرویس آنلاین رایگان «بررسی کننده لینک شکسته» استفاده کنید. سپس هنگامی که لینک های شکسته شناخته شدند، در وردپرس، تغییر مسیرهای خود را با پسوند رایگان “redirect” انجام دهید. (خطای 404 را بشناسید)

پست‌های جدید خود را مستقیماً در کنسول جستجوی Google با ابزار بازرسی URL آن به Google ارسال کنید.

 

2- گوگل نتایج را فهرست میکند

نمایه سازی دومین مکانیسم نحوه عملکرد موتور های جستجو گوگل است.

برای هر صفحه، ربات اطلاعات خاصی را بازیابی میکند و فهرست را تغذیه یا به روز می کند.

ایندکس: پایگاه داده ای است که مجموعه ای از اطلاعات را از صفحات کاوش شده توسط روبات های موتور جستجو، گرد هم می آورد.

گوگل چگونه کار میکند: صفحات را فهرست بندی میکند

مواردی که گوگل در سایت ایندکس میکند:

اطلاعات محتوا مانند عنوان، متن، متا تگ ها، نام تصاویر، ویژگی های متن تصویر (ویژگی ALT تصویر)
لیست پیوندهایی که از این صفحه به صفحات دیگر اشاره می کنند و انکر تکست (متن لنگر)
اطلاعات بیشتر در مورد لینک ها به عنوان مثال، آیا آنها لینک های تبلیغاتی هستند؟ کجای صفحه هستند؟

و مواردی دیگر…

 

هنگامی که کاربر درخواستی را در موتور جستجو وارد می‌کند، گوگل برای بازیابی داده‌های مربوطه از این فهرست استفاده می‌کند، همانطور که کتابدار وقتی از او کتابی می‌خواهید، به فایل‌های او مراجعه می‌کند.

اگر از او کتابی در مورد «طب جایگزین» بخواهید، کتابدار پرونده‌های او را مرور می‌کند و این یا آن کتاب را توصیه می‌کند.

برای گوگل هم دقیقا همینطور است.

به هر حال، کنسول جستجوی گوگل شما یک گزارش پوشش نمایه سازی دارد. با این گزارشات، صفحات ایندکس شده و مشکلاتی که خزنده ها ممکن است با آن مواجه شده باشند را شناسایی می کنید.

موتورهای جستجو قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام صفحات باید در صفحات نتایج ظاهر شوند و به چه ترتیبی ظاهر شوند، الگوریتم هایی را اجرا می کنند تا به رتبه بندی همه این صفحات وب کمک کنند. (اگوریتم های گوگل)

3- رتبه بندی نتایج

به منظور ارائه نتایج مرتبط به شما، موتورهای جستجو گوگل 3 مرحله را انجام می دهند:

  • هدف درخواست کاربر را تفسیر میکند
  • صفحات وب را در فهرست مربوط به این پرس و جو شناسایی مینماید
  • همه این صفحات وب را به ترتیب مرتبط و اهمیت رتبه بندی و سپس نمایش می‌دهد

اینجاست که سئو وارد می شود. سئو سایت به تأثیرگذاری بر اهمیت و ارتباط این صفحات وب برای سؤالات مربوطه کمک می کند.

گوگل چگونه کار میکند: نتایج را رتبه بندی میکند

 

ارتباط و اهمیت یک صفحه وب چیست؟

ارتباط: امتیازی است برای اندازه گیری تطابق بین محتوای یک صفحه وب و هدف پشت پرس و جوی کاربر.

نیت چیزی است که مردم با آن جستجو در تلاش برای یافتن هستند. مثلا با چنین درخواستی آیا کاربر اینترنت به دنبال اطلاع از کالایی است یا خرید آن؟

 

اهمیت: هرچه یک صفحه وب بیشتر توسط صفحات دیگر ذکر شود، “مهم” تر است. در واقع، هر ذکر مانند رای اعتماد است.

به طور سنتی، این به شکل پیوندهایی از سایر وب سایت ها به این صفحه وب می آید. به این بک لینک یا لینک ورودی می گویند.

برای تخصیص امتیازهای مربوط و اهمیت، موتورهای جستجو الگوریتم های پیچیده ای را توسعه داده اند.

گوگل بیش از 200 معیار را پیشینی برای تعیین ارتباط و اهمیت یک صفحه وب در نظر میگیرد.

ما احتمالا هرگز لیست کاملی از معیارهایی که موتورهای جستجو مانند گوگل در الگوریتم های خود استفاده می کنند را نخواهیم داشت.

مانند دستور ساخت نوشابه کوکاکولا، این یک راز است که به خوبی حفظ شده است.

علت در دسترس نبودن این اطلاعات، تقلب و هرزنامه هایی است که میتواند نتایج جستجو را تضعیف کند تا کاربران به آن موتور جستجو اعتبار ندهند.

علاوه بر این، این الگوریتم ها برای ارائه نتایج بهتر به کاربران اینترنت، به طور مداوم در حال تکامل هستند.

3 نکته مهم:

  • کاربران اینترنت هدف خود را به خوبی تعریف کنید، (بخوانید پرسونا مشتری چیست؟)
  • نیت های مختلف آنها را در نظر بگیرید،
  • و روی بک لینک های خود کار کنید.

 

گوگل: چگونه به محتوا امتیاز می دهند؟

با وجود همه چیز، موتورهای جستجو گوگل معیارهای خاصی را نشان داده اند که می توانید از آنها برای کار بر روی مرجع طبیعی (SEO) خود استفاده کنید.

برای رتبه بندی خوب نتایج، یک موتور جستجو باید ماهیت محتوای هر صفحه وب را که خزیده است، درک کند!

محتوای یک صفحه وب عامل بسیار مهمی در الگوریتم آن است. گوگل همچنین تایید کرده است که محتوا و لینک ها 2 عامل اصلی رتبه بندی یک صفحه هستند.

موتورهای جستجو چگونه به محتوا امتیاز میدهند؟

برای اطلاعات، سومین الگوریتمی به نام RankBrain است که به صورت شماتیک معنای جستارهای مشابه را می آموزد، اما فرمول بندی متفاوتی دارد.

برای درک محتوای یک صفحه، موتورهای جستجو با تجزیه و تحلیل تمام کلمات و عبارات یک “نقشه معنایی” ایجاد می‌کنند.

گوگل از این نقشه سوالات زیر را می پرسد:

-این صفحه چند بار حاوی کلمه کلیدی است؟
-آیا این کلمات کلیدی در عنوان و در URL ظاهر می شوند؟
-آیا این صفحه دارای مترادف عبارات جستجو شده است؟

به همین دلیل است که من اغلب در مورد اهمیت انتخاب کلمات کلیدی مناسب با شما صحبت میکنم. (توصیه می‌شود برگه تولید محتوا را بخوانید)

چگونه موتورهای جستجو یک صفحه وب را “ایندکس” می کنند؟

به منظور درک محتوا، موتورهای جستجو داده های موجود در یک صفحه وب را برای درک آن تجزیه و تحلیل می کنند.

اول از همه، باید بدانید که موتورهای جستجو مانند ما صفحات وب را نمی بینند.

موتورهای جستجو Document Object Model (یا DOM) صفحه را می بینند تا ببینند چه چیزی در آن است. برای ساده سازی

ابتدا، DOM کد HTML و جاوا اسکریپت صفحه است.

می‌توانید به کد منبع صفحه نگاه کنید تا ایده‌ای در مورد آنچه که موتورهای جستجو «می‌بینند» به شما ارائه دهند. برای انجام این کار، بر روی صفحه وب مرورگر خود کلیک راست کرده و روی “View Source Code” کلیک کنید.

در اینجا تصویر یکی از مقالات من نزد موتور‌های جستجوی گوگل است:

نحوه ایندکس شدن محتوا توسط گوگل چگونه است؟

 

خوب کمی غیرقابل خواندن است، اما محتوای یک صفحه وب اغلب در این کد منبع یافت می شود.

علاوه بر محتوای داخل صفحه، عناصر دیگری نیز وجود دارد که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحه شما را درک کنند.

اطلاعات صفحه وب

این شامل تگ عنوان و تگ توضیحات متا است. این تگ ها به عنوان عنوان و توضیحات صفحه وب در نتایج جستجو عمل می کنند.

توصیه من: هر وقت بتوانم اصرار میکنم. برای بهینه سازی سئوی صفحه باید روی این تگ ها به دقت کار کرد.

به همین ترتیب، داده های ساخت یافته نیز وجود دارد.

ویژگی های “alt” برای تصاویر در یک صفحه وب

پیش از این، موتورهای جستجو هنوز نمیدانند چگونه تصاویر را به خوبی “تفسیر” کنند.

بنابراین آنها از این توصیفات برای سئو تصاویر استفاده می کنند که به شما توصیه می کنم برای توصیف درست شی تصویر، توضیحات را اضافه کنید.

ALT تصاویر: اجباری نیست، اما از آنجایی که این ویژگی های alt به آنها اجازه می دهد تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند، در سئو صفحه شما نقش دارد. به همین دلیل است که نباید از آنها غافل شد.

توجه: این ویژگی‌های «alt» برای افراد کم بینا که از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که محتوای صفحه را به آنها دیکته می‌کند نیز مفید است.

موتورهای جستجو همه چیز را «نمی‌بینند».

دانستن عناصر یک صفحه وب که موتورهای جستجو «نمی‌بینند» مهم است. بنابراین، می توانید محتوای وب سایت خود را برای کمک به ربات ها برای درک بهتر آن تطبیق دهید.

قبلاً به تصاویر اشاره کرده‌ایم و اینکه چگونه ویژگی‌های alt به خزنده‌ها کمک می‌کند تا بفهمند یک تصویر چیست.

اما عناصر دیگر توسط موتورهای جستجو قابل تفسیر نیستند:

فایل های فلش

گوگل گفته است که می تواند اطلاعات خاصی را از فایل های Adobe Flash استخراج کند.

اما نسبتاً دشوار است. زیرا در ابتدا میتوان در نظر گرفت که فلش شبیه تصویر است. البته امکان اضافه کردن متن برای توضیح هدف فلش وجود دارد. متاسفانه، تعداد کمی از توسعه دهندگان به آن فکر می کنند.

توصیه من: به جای آن HTML5 را ترجیح دهید که یک جایگزین مناسب برای موتورهای جستجو است.

فایل های صوتی و تصویری

همانند تصاویر، موتورهای جستجو در درک فایل های صوتی یا تصویری مشکل دارند.

توصیه من: رونوشت فایل های صوتی و/یا تصویری خود را به صفحه وب اضافه کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید آنها را بهتر درک کنند. این نیز یک عملکرد ارائه شده توسط YouTube است.

برنامه ها

به عنوان مثال، AJAX و سایر اشکال جاوا اسکریپت برنامه هایی هستند که به صورت پویا محتوای یک صفحه وب را نمایش می دهند. گوگل در تلاش است تا آنها را در نظر بگیرد، اما هنوز محدودیت های زیادی دارد.

برچسب های iframes

تگ iframe برای جاسازی محتوای سایت دیگر در صفحه وب شما استفاده می شود. به عنوان مثال، تبلیغات بنری در تگ های iFrame هستند.

در برخی از سایت ها، کپچایی که باید قبل از وارد کردن نظر اعتبارسنجی کنید نیز یکی است.

بدیهی است که گوگل با این محتوا به عنوان بخشی از صفحه شما رفتار نمی کند، زیرا از وب سایت دیگری آمده است.

 

 

 

روش کار گوگل چگونه است

نتیجه گیری: “چگونه گوگل کار می کند؟”

من معتقدم که دانستن 3 مرحله گوگل – خزیدن، فهرست کردن، رتبه بندی – فقط می تواند به شما کمک کند تا وب سایت کسب و کار خود را به بهترین نحو تراز کنید تا موتورهای جستجو درک کنند.

به این ترتیب سئوی شما بهتر می شود و می توانید فرصت های جدیدی را از طریق اینترنت پیدا کنید.

برای صرفه جویی در وقت در جنبه های فنی و در عین حال خوشحال کردن گوگل پیشنهاد میشود:

برای تصحیح خطاهایی که گوگل به شما گزارش می دهد، به طور مرتب کنسول جستجوی Google خود (ابزارهای وب مستر سابق) را بررسی کنید.

قبل از انتشار محتوا از افزونه های وردپرس مانند افزونه Yoast SEO plugin را دنبال کنید.

و این افزونه برای کشف تمام مسائل مربوط به سئو و بهینه سازی سایت کافی است.

به طور خلاصه و در پاسخ به 3 سوال:

گوگل چگونه نتایج جستجو را تعیین می کند؟

گوگل از برنامه های خودکار (ربات) به نام عنکبوت یا خزنده استفاده می کند که در وب می خزند و محتوای صفحه را از این سرورها بازیابی می کنند. گوگل همچنین دارای یک فهرست کلیدواژه بزرگ است که به تعیین نتایج جستجوی آنها پس از اختصاص امتیاز مرتبط کمک می کند.

تفاوت بین خزیدن و نمایه سازی چیست؟

خزیدن و نمایه سازی 2 چیز مجزا هستند. Crawl به معنی است خزنده است، Googlebot، تمام محتوا/کد موجود در صفحه را بررسی می کند. نمایه سازی به این معنی است که صفحه واجد شرایط ظاهر شدن در نتایج جستجوی Google است.

گوگل هر چند وقت یکبار یک وب سایت را می خزند؟

مدت زمان بین 2 اکتشاف بسته به عوامل بی شماری بین چند روز تا چند هفته متغیر است. حتی می تواند برای یک مجله خبری فوری باشد. عامل دیگر ترتیب به روز‌رسانی محتوا است. هر چه سرعت تولید محتوای سایت بیشتر باشد، ربات ها بیشتر به سایت مراجعه میکنند.

 

در مورد نحوه کار موتورهای جستجو چه آموخته اید؟ نظر شما در مورد گوگل چیست؟ چند درصد از ترافیک شما را ایجاد می کند؟

مقاله های زیر میتواند برای شما مفید باشد:

ابزار جدید گوگل برای رصد کردن بهتر تصاویر با متن: مولتی سرچ گوگل

کارشناس و متخصص سئو چه ویژگی‌های دارد؟

آیا میدانید چگونه وارد گوگل دیسکاور بشوید؟

امتیاز خود را ثبت کنید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here