گوگل آنالیتیکس امروزه به یک ابزار بسیار مهم تبدیل شده است و در این مقاله به توضیح و کاربردهای آن میپردازیم.
گوگل آنالیتیکس چیست؟
در سادهترین تعریف راجب گوگل آنالیتیکس، ابزاری است برای دریافت اطلاعات راجب از بازدیدکنندگان وب سایت شما.
گوگل آنالیتیکس به شما میگوید که کاربران شما چه کسانی هستند – سایت شما را کجا پیدا کردند – پس از بازدید از سایت شما چه کاری انجام دادند، از چه صفحاتی بازدید کردند! و آیا کاربران کاری انجام دادند و چه کاری انجام دادند؟
یکی از نکات مهمی که باید در مورد گوگل آنالیتیکس در نظر داشته باشید این است که یک ابزار رایگان میباشد.
بنابراین بهترین امکانات را به ما ارائه میدهد، زیرا نمیتوانید از یک ابزار رایگان انتظار بیشتری داشته باشید.
افرادی که گوگل آنالیتیکس به درد آن ها می خورد:
وب مسترها – مدیران سایت – بازاریابان دیجیتال – متخصصان تولید محتوا – متخصصان تجربه کاربری – متخصصان سئو – مدیران تبلیغات و موارد دیگر.
به طور کلی میتوان گفت؛ هر کسی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با وب سایت و فعالیتهای مرتبط با آن مرتبط است، باید Google Analytics را یاد بگیرد.
فرآیندهایی که در وب سایتها انجام میشود معمولاً فرآیندهای فروش، افزایش ترافیک، تعامل با کاربران و غیره است.
Google Analytics به شما کمک میکند تا تصمیمات هوشمندانهتری بر اساس دادههای واقعی بگیرید، در حالی که هزینهها را کاهش میدهد و فرآیندهای وب سایت خود را بهینه میکند.
تبدیل شدن کاربران به مشتری:
خرید اولین هدفی نیست که باید برای کاربران خود در نظر بگیرید. ابتدا باید فعالیت کاربران را در وب سایت خود افزایش دهید و سپس آنها را برای خرید متقاعد کنید.
به عنوان مثال، زمانی که کاربری میخواهد محصولی را در سایت شما خریداری کند، ممکن است چندین بار از سایت شما بازدید کند.
با بازدید بیشتر از سایت شما، سئوی سایت شما افزایش مییابد و در موتور جستجوی گوگل قرار میگیرید.
در این مراحل باید او را تشویق کنید تا در وب سایت خود ثبت نام کند، به شبکههای اجتماعی مراجعه کند و آن را دنبال کند و همچنین صفحه تماس و غیره را بررسی کند.
گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در مورد اینکه کاربران کجا و چند بار از سایت شما بازدید کردهاند را ارائه میدهد.
بیشترین و کمترین ترافیک را سایت در چه ساعاتی تجربه می کند؟
گوگل آنالیتیکس دقیقاً چه زمانی کاربران در سایت شما آنلاین هستند و همچنین تعداد کاربران آنلاین را به شما نشان میدهد.
شاید از خود بپرسید که این فرصت چه مزایایی به ما میدهد. نکته بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که باید به آن توجه کنید: مواقعی ممکن است بخواهید سایت خود را به روز کنید یا سرور و هاست آن را تغییر دهید.
در صورت وجود ترافیک سایت، کاربران ممکن است هنگام تلاش برای ایجاد این تغییرات در سایت شما با مشکلاتی مواجه شوند.
به طوری که صفحات با خطاهای عجیب و غریب مواجه میشدند یا دسترسی آنها مسدود میشد و حتی سایت آنها حذف میشد.
بنابراین باید همه این تغییرات را زمانی انجام دهید که سایت شما کاربران آنلاین کمتری داشته باشد تا ترافیک کمتری داشته باشد و اگر مشکلی وجود دارد، زمان کافی برای رفع آن دارید.
گوگل آنالیتیکس امکان هدف گذاری در وب سایت را به شما می دهد:
می توانید از Google Analytics برای تعیین اهداف برای وب سایت خود استفاده کنید و مسیری را که بازدیدکننده برای رسیدن به آن هدف طی میکند، مشاهده کنید.
تنها در این صورت متوجه خواهید شد که چرا برخی از قوانین وب سایت شما برای شما کار نمیکنند.
به عنوان مثال، اگر میخواهید محصولی مانند یک کتاب را در وب سایت خود بفروشید، میتوانید مسیری را که کاربر برای خرید کتاب دنبال میکند، دنبال کنید و ببینید آیا فرآیند خرید موفقیتآمیز بوده است یا خیر.
کاربرد گوگل آنالیتیکس در بازاریابی
Google Analytics یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوا است.
این ابزار یکی از دهها ابزار رایگان گوگل برای کاربران است و استفاده از آنالیتیکس در بازاریابی بسیار بالاست.
در واقع، گوگل همراه با درآمد تبلیغاتی خود، ابزارهایی را برای بازاریابان فراهم کرده است که همیشه با آنها ارتباط برقرار میکند و نفوذ آنها را در اینترنت بهتر حفظ میکند.
اگر نمیدانید گوگل آنالیتیکس چیست، باید به شما بگویم که بهترین ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات وب سایت است.
وب سایت شما چگونه در اینترنت استفاده میشود؟ و چه کسی، چگونه، چه زمانی… به وب سایت شما میرود، چه کاری انجام میدهد، چگونه از آن استفاده میکند و کدام بخش را دوست دارد.
به طور معمول، گوگل آنالیتیکس بیشتر در بهینهسازی سئو استفاده میشود.
امروزه اغلب بخش بزرگی از اینترنت بر دوش بزرگترین شرکت اینترنتی جهان یعنی گوگل است.
گوگل ابزارهای زیادی برای کمک به وب مسترها دارد که بهترین نمونه آن گوگل آنالیتیکس است.
در مورد گوگل آنالیتیکس، اینفوگرافیک استفاده بهتر از آنالیتیکس را آماده کردهایم.
امروز میخواهیم شاهد استفاده بهتر از گوگل آنالیتیکس در بازاریابی اینترنتی باشیم. سپس میتوانید از تجزیه و تحلیل در بازاریابی استفاده کامل کنید.
گوگل در سال 2005 گوگل آنالیتیکس را راه اندازی کرد که میتواند برای سئوی وب سایت، نظارت بر وب سایت، اطلاعات عمومی وب سایت، مرورگر و اطلاعات تماس دستگاه و دهها مورد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین میتوان از آن برای بررسی واکنش این کاربران به سایت و رفتار کلی، بازدیدها و فعالیتهای آنها استفاده کرد.
قدرت آنالیتیکس در چیست؟
گوگل آنالیتیکس یک برنامه تحلیلی و آماری و ابزاری قدرتمند است. یکی از مزایای ویژه گوگل آنالیتیکس رایگان بودن آن است.
علاوه بر این، گوگل آنالیتیکس یک برنامه ساده و آسان است و حتی کاربرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی ندارند نیز میتوانند به راحتی با یک آموزش ساده و کوتاه چند دقیقهای از این برنامه استفاده کنند.
کلام پایانی
همانطور که گفته شد گوگل آنالیتیکس یکی از خدمات رایگان گوگل برای وب سایتها است.
شما به راحتی میتوانید این برنامه را در وب سایت خود دانلود و نصب کنید و به راحتی از مزایای آن بهرهمند شوید.
امیدواریم این مقاله برای رونق کسب و کار اینترنتی شما مفید بوده باشد.