دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال-مارکتینگ
بازاریابی اینترنتی و یا دیجیتال مارکتینگ واژه ای است که تمامی بیزنس من ها با آن تا حدودی آشنا هستند. میدانند که دیجیتال مارکتینگ چیست و هدف آن برقراری بستر مارکتینگ بر روی خطوط اینترنتی می باشد.

یک مدیر موفق همیشه سعی میکند تا راه های جذب مشتری را هموار ‌‌تر نماید. به همین سبب تلاش میکند تا در زمینه دیجیتال مارکتینگ آموزش ببیند. اما پس از جستجو در اینترنت دچار سردرگمی و ابهام می شود.

با نسخه اصلی همراه باشید تا صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ را بشناسید و بتوانید از آن در بیزینس خود بهره ببرید.

آنچه شما در ادامه خواهید خواند:

معنی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کلمه انگلیسی “DIGITAL MARKETING” به معنای لغوی بازاریابی دیجیتال که در فرهنگ ما ایرانیان به دیجیتال مارکتینگ معروف است، اشاره به: فروش محصولات و یا خدمات به طریقه بازاریابی در بستر اینترنت و با استفاده از هر ابزاری که به شبکه گسترده وب مرتبط باشد، دارد. ابزارهای بازاریابی مانند:

  • موتور‌های جستجوگر
  • سایت های تبلیغاتی
  •  شبکه های اجتماعی
  • اپلیکیشن و برنامه های موبایلی

در واقع دیجیتال مارکتینگ تمرکز ویژه‌اش بر پایه‌ی ابزارهایی است که بتواند این تراکنش‌ها را آنالیز، دسته بندی و همچنین رتبه بندی نماید. در عبارتی ساده، بدانیم که:

  1. از چه روشی مشتری جدید کسب نماییم!
  2. کدام روش ما بیشترین مخاطب را آورده است!

بنابراین نیاز است به ابزار هایی دسترسی داشته باشیم که بتواند:

  1. عملکرد بازاریابی آنلاین را رصد نماید
  2. تغییرات را آنالیز کند و گزارش گیری نماید

دیجیتال مارکتینگ، یعنی بتوانید با استفاده از روش های اینترنتی و آنلاین، مشتری جذب نمایید! و همچنین ارزیابی نمایید که کدام روش شما سبب جذب بیشتر شده است! نقاط ضعف و نقاط قوت را ارزیابی نمایید و آن را بهبود ببخشید. در نهایت متوجه شدیم که این روش نوین بازاریابی، اشاره و تمرکز بر روی چه نکاتی دارد.

گزارش آماری تا قبل از سال 2019 اشاره به آن داشت که بیش از 50% مردم، ملزومات مورد نیاز خود را در سایت و یا شبکه های مجازی می‌یابند. اما پس از همه گیری کویید19، این درصد به شدت افزایش یافت و افرادی زیادی را به سمت خرید آنلاین آورد.

با اجرای استراتژی دقیق و هدفمند به راحتی میتوان از تبلیغات گسترده و ارزان قیمت استفاده نمود، برندسازی کرد، مشتریان بیشتری بدست آورد و در نهایت مشتریان قبلی را حفظ نمود. کافی است که اصول دیجیتال مارکتینگ را بشناسید و به آن عمل نمایید.

 

بازاریابی به سبک دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی از گذشته یار فراموش نشدنی هر بیزینسی بوده و خواهد بود. اما سیر تکاملی آن در سالهای اخیر سبب شده است که پدیده‌ای به نام دیجیتال مارکتینگ به وجود بیاید. بلندگو به دست های گذشته با سیر تکاملی اینترنت، جای خود را به تولید محتوایان سپردند. شاید در آینده نزدیک دیگر کسی سراغی از بازاریابی B2B ، مویرگی و سایر بازاریابی های سنتی نگیرد!

اگرچه همچنان در برخی از مشاغل، همین شیوه‌های بازاریابی سنتی پاسخگو نیاز های مدیران است، اما نمیتوان از تاثیر بازاریابی اینترنتی بر درآمد همین مشاغل نیز غافل شد. بنابراین امروزه تمام مدیران هر بیزنسی، به دنبال راه های ورود به دیجیتال مارکتینگ هستند.

بزرگترین ابزار برای ورود به این عرصه، داشتن یک وب سایت است و بعد از آن داشتن صفحات در پیج های شبکه های اجتماعی. در نتیجه بعد از راه اندازی آن نیاز دارید تا یک دیجیتال مارکتر شوید!

 

چرا به بازاریابی دیجیتال نیازمندیم؟

وقتی بتوانیم از آنالیزگرها جهت رفع نواقص و بهبود آن تلاش کنیم، داده هایی بدست خواهیم آورد که ابتدا سبب شناخت ما به مخاطبان بیشتری میشود! دوم زمان و هزینه کمتری صرف یافتن مخاطبین جدید میگردد و در نتیجه مخاطب بیشتری برای برند خود کسب خواهیم کرد. در نهایت دیجیتال مارکتینگ سبب بهینه سازی در درآمد و مخارج میشود. سود بیشتر، برندینگ قوی تر، نتیجه‌ی بهره بردن از این سبک بازاریابی میباشد.

 

اهمیت پرسونا در دیجیتال مارکتینگ

فرض کنید که میخواهید در جمعی حاضر شوید و برای آن افراد از یک محصول خاص شرحی بیان کنید! چگونه به معرفی و بازاریابی محصول خود می‌پردازید!؟

پرسونا

شما باید بدانید که پرسونا مخاطبان شما چیست تا بتوانید به بهترین شکل ممکن محصول خود را معرفی نمایید. بنابراین قبل از شروع هر کاری باید سوالات زیر را پاسخ دهید:

 

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ در چه جایگاه اقتصادی قرار دارند؟ جنسیت آنان چیست؟
لوکیشن مخاطبین شما کجاست؟ آیا محصول شما مستلزم یک پیش نیازی است؟ رابط کاربری چیست؟
میانگین سنی آنان چند سال است؟ معمولا به چه شغلی مشغول هستند؟ سلیقه آنان چیست؟

 

این تنها بخشی از سوالاتی است که میتوانید با بدست آوردن جواب آن، یک استراتژی هدفمند و دقیق از برنامه دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید.

استراتژی برای بازاریابی

استراتژی دیجیتال مارکتینگ دقیقا مانند همان استراتژی بازاریابی سنتی می‌باشد. اما تفاوت آن در دقیق بودن و کسب بالاترین نتیجه (فروش بیشتر) است. نتیجه مثبت دیگر، از دست ندادن مشتریان گذشته است!

بازاریابی

آمار نشان میدهد:

برند هایی که به بهترین شکل ممکن از شیوه سنتی در بازاریابی استفاده میکنند، تنها  1 نفر از 3 مشتری خود را میتواننند در مدت زمانی خاص حفظ کنند. اما در نقطه مقابل، دیجیتال مارکتر ها توانسته اند از هر 10 مشتری خود، 9 نفر را برای همیشه نگه دارند.

داشتن یک استراتژی یا همان برنامه مارکتینگ، با آگاهی کامل از پرسونا مشتری، سبب رشد روزافزون بیزینس شما خواهد شد و میتوانید به راحتی بازار فروش خود را گسترده تر نمایید. همچنین با بهره بردن از فرآیند برندسازی، نام خود را ماندگار کنید. کافیست شناخت کافی به پرسونا داشته باشید و نسبت به آن برنامه، تبلیغاتی هدفمندی را طراحی نمایید.

تا به این لحظه دریافتیم که دیجیتال مارکتینگ چگونه میتواند سبب رشد و بقای یک برند کمک کند. اما چگونه شروع کنیم!؟

 

طراحی سایت و راه اندازی شبکه های مجازی

داشتن یک وب سایت لازمه شروع بازاریابی اینترنتی شماست. همچنین طراحی سایت پیچیده‌تر از آن است که تصور میکنید! اما متاسفانه کمتر کسی به این موضوع مهم بها میدهد و در زمان طراحی سایت، فقط فکر وقت و هزینه هستند.

 

شبکه های مجازی

گوگل اهمیت خیلی خیلی زیادی به طراحی سایت میدهد. رفتار سنجی بازدید کنندگان سایت، جز اولین معیار های برنده شدن در سئو و کسب نتایج بالاست. بنابراین برای بدست آوردن رتبه مناسب در سئو سایت باید تمرکز ویژه ای در طراحی سایت داشت.

در تولید محتوا برای سایت خود دقت نمایید!

نکته مهم بعد از اهمیت دادن به UI سایت (طراحی سایت) داشتن محتوایی مناسب و کاربر پسند است. باید بدانید مخاطبین شما چه مطالبی را دوست خواهند داشت. سوال آنان چیست؟ و چه پاسخی را باید به آنان بدهید که سایت شما انتخاب آخر آنان باشد! در نتیجه تولید کننده محتوا باید سعی به پاسخ سوالات مخاطب داشته باشد و نه صرفا تولید محتوا! این مهم نیز با شناخت پرسونا مخاطب میسر خواهد بود.

در راه اندازی شبکه های اجتماعی هم به این نکته دقت نمایید! هم از نظر ظاهر و هم از نظر محتوا، باید نظر مخاطب را جذب نمایید. بسترهای مناسبی برای ارتقا تبلیغات و پیشرفت شما مهیا است. برخی افراد تنها با یک صفحه در اینستاگرام و تولید محتوا برای اینستاگرام توانسته اند به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند. اما اگر بخواهید یک استراتژی قدرتمند داشته باشید، باید تمامی راه های ارتباطی از طریق اینترنت را به کار ببرید.

بنده همیشه در کلاس های آموزش دیجیتال مارکتینگ، به شاگردان خود اعلام میکنم که سایت به مانند یک وسیله سنگین وزنی است که برای بلند کردن آن نیاز به بازوهای قدرتمندی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکداین، پینترست دارید. هرچه تعداد سوشال مدیا های شما بیشتر و با کیفیت تر باشد، سئو و کسب رتبه اول گوگل، برای شما تسهیل تر خواهد بود.

امروزه گوگل توجه زیادی به سیگنال های دریافتی از سوشال مدیا دارد!

 

آموزش دیجیتال مارکتینگ

علم دیجیتال مارکتینگ به مراتب خیلی پیچیده و مبهم برای اشخاصی است که تا به این لحظه به پیشه دیگری مشغول بوده اند. اما فارغ از اینکه شغل شما چیست! اگر میخواهید وارد مبحث دیجیتال مارکتینگ شوید دو راه پیش روی شماست:

  1. از یک دیجیتال مارکتر بهره ببرید که میتواند هم به صورت استخدامی در خدمت شما باشد، هم به صورت همکاری با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ
  2. یا میتوانید خود و یا پرسنلی را برای آموزش دیجیتال مارکتینگ آماده کنید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

حالا به دو روش میتوانید راه را برای خود هموار کنید:

1- به صورت حرفه ای بر اجرای بازاریابی اینترنتی خود تمرکز کنید.

2- به صورت مدیریتی نظارت بر اجرای دیجیتال مارکتینگ داشته باشید.

در هر دو صورت شما باید بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تا به بهترین نتیجه را کسب نمایید.

 

روش دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بعد از اینکه صفحات اینترنتی شما آماده شد، باید وارد بحث دریافت اطلاعات و آنالیز آن شوید. دیجیتال مارکتینگ از ترکیب دو بخش اصلی زیر تشکیل شده است.

دیجیتال-مارکتینگ

  1. دریافت اطلاعات از ابزارهایی که در اختیار شما میتواند باشد
  2. تعیین استراتژی راهبردی بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده

در بند اول اشاره به ابزار های دیجیتال مارکتینگ شد، اما این ابزارها کدام هستند؟

مهترین ابزار شما، گوگل آنالیتیکس است که به شما کمک میکند تا بدانید روزانه (یا در هر بازه زمانی) چه تعداد افرادی و از چه طریقی وارد سایت شما شده اند. گوگل آنالیتیکس مهمترین و کامل ترین ابزاری است که میتوانید تمام ورودی های سایت خود را در آن رصد نمایید. اما مرحله بعدی و مهمترین ابزار که برای سئو سایت نیز کاربرد اساسی دارد، گوگل سرچ کنسول است.

سرچ کنسول گوگل (google search console) در واقع یک ابزار حرفه ای در اختیار شما قرار می دهد تا بدانید:
  • وضعیت نمایش سایت شما در نتایج جستجو چگونه است!
  • از طریق سرچ چه کلماتی نمایش داده می شوید!
  • کدام پیج سایت شما پر بازدید است
  • پست های ضعیف سایت شما کدام‌اند
  • وضعیت سلامت سایت چگونه است
  • آیا سایت ریسپانسیو (واکنشگرا و قابل نمایش در تمامی نمایشگرها) می باشد
  • مطلع شدن از وضعیت لینک سازی داخلی و خارجی
  • دریافت خطاها و باگ های سایت
  • با خبر شدن از وضعیت ایندکس و اسکرول شدن صفحات سایت توسط گوگلبات ها

 

سرچ کنسول گوگل

و مهترین ابزاری که در اختیار شما هست، قسمت نمایش نمودار عملکرد سایت است که این نرم افزار رایگان گوگل یکی از بهترین ابزاری های دیجیتال مارکتینگ است که می تواند به راحتی در اختیار شما باشد.

تا به این لحظه با دو ابزار دیجیتال مارکتینگ یعنی: گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول آشنا شدید که توسط شرکت گوگل برای آنالیز اطلاعات ورودی سایت در اختیار شما میتواند باشد. ابزارهای دیگری هم برای ارزیابی و رصد سایت وجود دارد که در دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ به آن پرداخته خواهد شد. اما اگر میخواهید به عنوان مدیریت استراتژی مارکتینگ دیجیتالی خود، نقش نظارت بر عملکرد سیستمی خود داشته باشید این دو ابزار میتواند راضی کننده باشد.

ابزار های آنالیز رقبا در دیجیتال مارکتینگ

تا به این لحظه به نقش اساسی آنالیز عملکرد سایت خود پرداختیم، اما صرفا این ارزیابی برای موفقیت در برنامه دیجیتال مارکتینگ کافی نیست! بخش مهم تر از آنالیز خود، آنالیز رقبا است. اما با چه ابزار هایی میتوانیم رقبای خود را آنالیز کنیم!؟ اصلا برای چی نیاز داریم تا نسبت به این آنالیز اقدام کنیم!؟

وقتی رقابت شکل میگیرد، رمز پیروزی شناخت رقبا است. به عبارتی باید بدانیم که رقبا از چه کانالهایی نسبت به پیشروی اهداف خود اقدام میکنند، جواب این نیست که شما مقلد دیگران باشید، اما باید بدانید برای پیشروی به غیر از ایده پردازی، کانال های رقیب پیروز خود را دنبال کنید. فرض مثال اینکه یک رقیب از تبلیغات کلیکی استفاده میکند، اگر موفق است شما نیز باید اینگونه تبلیغات را در برنامه خود بگنجانید ولی در انتخاب کلید واژه های خود ایده‌های جدید ارائه دهید تا شانس پیروزی شما بیشتر شود.

در این قسمت ابتدا باید رقبای خود را مشخص کنید! کی هستند؟ چه خدمات یا محصولاتی را ارائه میکنند؟ در کجا به دنبال مخاطبین خود میگردند؟ حتی پرسونای مشتریان آنان چیست؟ مشتریان آنان به چه دلیلی خریدار رقیب شما هستند؟ و خیلی سوالات دیگر که جواب آن سبب برتر شدن شما میشود.

اما دیجیتال مارکتینگ کمی فراتر و البته دیجیتالی تر به این مسائل نگاه میکند!

سایت رقیب از کجا قدرت می‌گیرد!؟ این دقیقا سوالی است که باید به آن بپردازید و نکته ی مهم این است که همیشه پاسخی جدیدتر خواهید یافت که البته پاسخ قبل هم نادرست نیست. بنا بر اینکه رقیب شما در حال تکاپو است، شما نیز همیشه باید آنان را رصد نمایید و همین تکاپو است که دیجیتال مارکتینگ را پر بار کرده است.

ابزار های تعقیب در اینترنت مارکتینگ

ابزار های زیادی در دسترس شما هستند تا بتوانید سایت های رقیب را از نظر های مختلف تحت نظر قرار دهید! یکی از معروف ترین آن، وب سایت ماز (MOZ.COM) میباشد که هم امکانات رایگان و هم امکانات غیر رایگان دارد. از جمله:

  • چک کردن بک لینک سایت
  • تحلیل سئو و بهینه سازی سایت
  • شبکه های اجتماعی
  • بررسی کلید واژه ها و کلمات کلیدی
  • آگاهی از قدرت پیج و دامین (page authority & url authority)

تعقیب در اینترنت

قید شود که این ابزارها در پیشبرد اهداف شما در دیجیتال مارکتینگ صرفا کمک کننده هستند و هیچ آنالیزگری دقیق تر از آنالیزگر های گوگل نیستند. اما برای شناخت نقاط قوت و ضعف رقبای خود نیاز دارید که از این ابزارها کمک بگیرید.

قویترین و معتبر ترین برنامه ای که میتوانید از آن در جهت رفع ایرادات سئو سایت خود بهره ببرید، فانوس دریایی گوگل ( google lighthouse ) است. این برنامه که میتواند در قالب یک اکستنشن بر روی مرورگر شما نصب گردد به شما کمک خواهد کرد تا ایراداتی که بر روی سرعت بارگزاری سایت، سئو و ایرادات کدنویسی و مسائلی اینچنین که بر عملکرد کلی سایت تاثیرگذار است را بیابید.

برنامه و یا در واقع سایت های دیگری که میتوانید جهت تحلیل اطلاعات از آنان بهره ببرید:

 

Semrush ahref
Alexa Gtmetrix
Screaming Frog SEO Spider

 

البته این موارد تنها بخشی از وب سایت های آنالیزگر دیجیتال مارکتینگ هستند و فهرست آنان در این مقاله ختم نخواهد شد.

تا به این لحظه یک آشنایی نسبی با اهداف بازاریابی دیجیتالی بدست آوردیم. در ادامه باید بدانید چگونه و از چه طریقی میتوانید در جهت ارتقا ورودی های سایت خود تلاش کنید و به مقصد خود که همان برندسازی و فروش بیشتر است برسید.

 

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو سایت)

سئو بهترین ولی کند ترین روشی است که میتواند اهداف دیجیتال مارکتینگ را رقم بزند. علت این کندی فرآیند تولید محتوا و ایندکس شدن و رتبه گرفتن توسط روبات های گوگل است که با توجه به قدمت رقبا و اهمیت کلمات کلیدی، باید مدت زمانی طولانی صرف گردد تا به نتایج اول مبدل شود. البته که سئو یک فرآیند پیچیده است و باید از علم آن آگاهی داشت.

آمار بیانگر قدرت و البته به صرفه بودن سئو و بهینه سازی سایت نسبت به سایر روش های دیجیتال مارکتینگ دارد.

در این مرحله می بایست ابتدا نیاز پرسونا را به درستی درک کرد! آنان به دنبال چه اطلاعاتی هستند!؟ هر چه شناخت بیشتر باشد و به نیاز های آنان آگاهی بیشتری خواهید داشت و از همین رو بیشتر میتوانید سوالات آنان را در قالب مقاله و تولید محتوا پاسخگو باشید.

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک شدن (به انگلیسی: Pay-per-Click) به تبلیغاتی گفته میشود که در ازای پرداخت وجه، سایت شما در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و در قبال هر بار کلیک، درصدی از اکانت ورودی شما کسر میگردد. این نوع تبلیغ اولویت فوری دارد و اکثر مشاغلی که میخواهند زودتر به سوددهی برسند و زمانی برای سئو ندارند خواهان آن هستند. ممکن است که سایتی بر روی سئو خود سرمایه گذاری نموده و در حال طی کردن مراحل مقدماتی سئو میباشد، اما برای کسب نتایج در اولویت زمانی نزدیک تر، از تبلیغات کلیکی نیز بهره ببرد.

بزرگترین و شاخص ترین مرجع تبلیغات کلیکی، گوگل است!

گوگل ادز و تبلیغات کلیکی در دیجیتال مارکتینگ

حتما تا به این لحظه در هنگام سرچ موردی خاص، در جستجوگر خود شاهد نتایجی بوده اید که در کنار نام سایت آن از واژه (آگهی یا AD) استفاده شده است! یا در هنگام استفاده از اپلیکیشنی بر روی موبایل خود، شاهد نمایش یک تبلیغ بوده اید. این همان تبلیغ های گوگل است که (بعضا در ایران) توسط پارتنر‌های گوگل ارائه میگردد. در واقع باید به صورت مستقیم و توسط کارت های بانکی (حساب های بین المللی) نسبت به شارژ آن اقدام نمایید.

گوگل ادز

با شارژ کردن حساب تبلیغات خود در گوگل ادز (google ADS)، همه چی برای نمایش سایت شما در بالاترین فهرست نمایش جستجو مهیاست.

استراتژی قیمت گذاری، انتخاب کلمات کلیدی، تعیین بودجه کلی و روزانه، از جمله مواردی است که در مقاله گوگل ادز به آن خواهیم پرداخت. ولیکن بدانیم که این تبلیغات اگرچه پاسخگو نیازهای شما در فروش میباشد، اما همچنان تاثیر سئو حداقل 3 برابر بیشتر از تبلیغات کلیکی است.

 

تبلیغات بنری و کمپین های تبلیغاتی

یکی دیگر از روش های تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات بنری است. بدین صورت که شما میبایست مجری تبلیغات خود را انتخاب نموده و از طریق آن نسبت به راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود در سایت های پربازدید اقدام نمایید.

 

 

تبلیغات بنری

قالبا این نوع تبلیغات به صورت پاپ آپ ها در وب سایت های پربازدید شناخته میشود. قسمت هایی هم در سایت برای جایگیری بنرهای تبلیغاتی در نظر گرفته شده است. این خدمت در دیجیتال مارکتینگ حتی اگر منجر به فروش مستقیم نشود، سبب افزایش بازدید سایت خواهد شد. در واقع روشی برای افزایش ترافیک سایت است.

تاثیر ترافیک سایت و رتبه بندی گوگل

ایجاد ترافیک و افزایش بازدید سایت چندین حسن با خود به همراه دارد که دو تا از بزرگترین آنها، کسب اعتبار برای سایت است و دیگری شناخته شدن برند است. افزایش ترافیک، سبب خواهد شد که اعتبار ویژه ای به سایت تحمیل شود که در جهت ارتقا و بهینه سازی سایت تاثیر به سزایی خواهد داشت. نکته حایز اهمیت این است که سایت باید دارای محتوای مجذوب و گیرا باشد. به موازات تاثیر مثبت غیر مستقیم خود، اگر محتوا تاثیر گذار نباشد و خواننده در بین راه از سایت خارج شود تاثیر مستقیم منفی خواهد داشت. اصطلاحا به آن نرخ پرش (bounce rate) میگویند.

نکته قابل توجه ای که باید در زمان طراحی سایت به آن دقت ویژه ای نمود این است که: طراحی باید به نوعی باشد که مخاطب را جذب نماید و از صفحه ای به صفحه ی دیگر ارجاع نماید.

امروزه روبات های گوگل هوشمند و هوشمنند تر شده اند که با توجه به الگوریتم هایی دقیق و حسابگر، حتی مقدار اسکرول کردن صفحه و مدت زمان ماندن در پست، حتی رفتن از پستی به پست دیگر از چشمان گوگلبات ها مخفی نمی‌ماند. با این وجود چه در تبلیغات کلیکی و چه در تبلیغات بنری باید توجه ویژه ای به نکات ارائه شده داشت. هرچند هیچکدام از این موارد نقش سازنده ای در سئو سایت به صورت مستقیم ندارند، اما رفتار کاربر ارجاع شده به سایت نماینگر کیفیت سایت شما خواهد بود.

 

بازاریابی در سوشال مدیا (SSM)

بازاریابی در سوشال مدیا  ( شبکه های اجتماعی ) بعد از سئو سایت دومین عملکرد تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ است. در زبان انگلیسی Social Media Marketing به (SSM) معروف است و اهمیت ویژه‌ای دارد. شبکه‌های اجتماعی نیز در ایران مورد استقبال همه قرار گرفته است. با این وجود افراد زیادی به تبلیغات در شبکه هایی مثل اینستاگرام و تلگرام روی آورده‌اند. البته رویکرد اصلی ما در دیجیتال مارکتینگ هدف قرار دادن وب سایت برای سئو و جذب ترافیک میباشد. اما کسب و کار های کوچک و خانگی، از طریق همین پلتفرم ها توانسته اند بازاریابی اینترنتی خوبی داشته باشند.

سوشال مدیا

معرفی محصول با عکس و فیلم، شرح مشخصات کالا و خدمات از جمله فعالیت‌های مارکتر‌ها در این شبکه‌ها می باشد.

برای داشتن یک استراتژی در بازاریابی اینترنتی و کسب موفقیت در فروش کالا و یا خدمات، داشتن شبکه های مجازی یه فعل ضروری و واجب است. اهمیت این شبکه ها، بیزینس من ها را وادار نموده تا امروزه نسبت به راه اندازی یک شبکه اجتماعی قدرتمند اقدام نمایند و یا از وجود شخصی برای مدیریت و پیاده سازی استراتژی خود بهره ببرند.

با وجود درک به اهمیت راه اندازی این شبکه های سوشال مدیا مانند اینستاگرام، افرادی هم هستند که نمیدانند از چه طریقی باید نسبت به راه اندازی و مدیریت شبکه های اجتماعی عمل کنند. حتی با وجود استخدام فردی به نام “ادمین” باز هم شبکه رسانه ای آنان پاسخگو نیازشان نیست!

نقش شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی، میبایست بر طبق الگوی رفتاری مخاطبین شما باشد. ابتدا باید قبل از هر کاری نسبت به تهیه پرسونا اقدام نمایید. سپس بدانید بازاریابی شما از روش بازاریابی B2B تبعیت مینماید یا از روش بازاریابی B2C ؟

بر طبق آمار، بیشتر از 85% درصد فعالان در شبکه های اجتماعی، به دنبال فروش بی تو بی هستند و همین علت نیز سبب موفقیت آنان شده است. زیرا مردم به راحتی به همتا های خود اعتماد میکنند و همین سبب استقبال از فروش های اینترنتی در سوشال مدیا مبدل شده است.

در این شرایط که بستر فروش اینترنتی مهیا است باید به نکات زیر دقت ویژه ای داشته باشید:
  • استراتژی تولید محتوا را جدی بگیرید! افراد زیادی از طریق سرچه کلمات کلیدی به سمت محتوای شما منتقل می شوند و چه رسانه و چه متن، هر دو باید برای آنان جذاب باشد. سعی کنید ظرف مدت 3 ثانیه مخاطب را جذب کنید. در تولید محتوای متنی جمله جذاب را همان ابتدا به دید مخاطب برسانید. در عکس و فیلم هم از کاور های جذاب بهره ببرید. دقت کنید که مخاطب را فریب ندهید! زیرا صداقت بهترین راه برای برندینگ است.
  • برای تبلیغات شبکه مجازی خود از اینفلوئنسر ها استفاده کنید. اما نه از هر اینفلوئنسری! هویت برند خود را جدی بگیرید و از بلاگرهایی استفاده کنید که ماهیت برندینگ شما را به خوبی نمایش دهند. نکته بعدی از اینفلوئنسری بهره ببرید که مخاطبان آنان، مطابق پرسونا شما باشد.
  • موضوعات پرطرفدار را انتخاب نمایید اما از مبحث خود خارج نشوید. بذارید برند شما رو به صورت تخصصی بشناسند و از قراردادن پست های نا مرتبط دوری کنید. اما در هر صنفی که فعالیت میکنید، موضوعات مرتبط زیادی وجود دارد که میتوانید از پرطرفدار ها بهره ببرید.
  • سعی کنید تولید محتوای شما تصویری باشد!  محتواهای تصویری، بهترین راه جذب مخاطب است، زیرا افراد زیادی تمایل به دیدن دارند نه خواندن.
  • تعامل کنید، اما با شبکه هایی که با فعالیت شما به نحوی مرتبط است.
  • فعالیت خود را به هیچ وجه متوقف نکنید! توقف شایسته برندینگ نیست و همچنین اکثر پلتفرم ها با استپ کردن مخالف هستند.
  • آنالیز رقبا!!! مانند تمام فعالیت های دیجیتال مارکتینگ، نیاز است که همیشه و همیشه رقبای خود را در نظر بگیرید.
  • سوال طرح کنید! جایزه بگذارید!

ارتقا دهید به سمت فروشگاه اینترنتی!

با این وجود که سوشال مارکتینگ مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته، اما بهتر است کسب و کار خود را ارتقا دهید و یک فروشگاه اینترنتی بر بستر وب بسازید. قالب های وردپرس که به رایگان میتواند در دسترس شما قرار گیرند، میتواند کار را آسان تر کند. همچنین دوره های آموزشی در کوتاه ترین زمان ممکن میتواند برای شما نتیجه بخش باشد.

دوره های رایگان آموزش دیجیتال مارکتینگ و همچنین دوره های آموزشی اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی بر بستر وب فراوان است. از آن بهره ببرید و خیلی زود کسب و کار خود را دیجیتالی کنید و به موفقیت برسید.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

دیگر کمتر کسی به بازاریابی های سنتی توجه میکند. بازاریابی های دیجیتالی نقش تاثیرگذاری در زندگی های امروزی دارد. اگر میخواهید در دیجیتال مارکتینگ موفق باشید باید تمرکز ویژه ای بر بازاریابی محتوا داشته باشید. اما این نوع بازاریابی چیست؟

بازاریابی محتوا یک نوع استراتژی هدفمند برای جذب مخاطبانی است که به دنبال مطالب با ارزشی هستند که برای آنان خرید را آسان تر نماید. این مطالب باید مخاطب را درگیر کند و البته مشکل آنان را حل نماید. البته این نوع بازاریابی به صورت غیر متمرکز بر روی فروش مستقیم و به هدف جذب مخاطبین بیشتر با روش آگاهی و اطلاع رسانی توسط برند های بزرگ صورت میگیرد.

بازاریابی محتوا

این محتوا ها از طریق شبکه های عمومی برای افزایش آگاهی شما در خصوص یک موضوعی ارسال میگردد. به همین منظور ممکن است پیامی برای شما ارسال شده باشد که زیاد ارزشمند نباشد. اما بدانید فرآیند برندسازی در دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی محتوایی سبب جذب حداکثر مخاطب شده و همین فروش بیشتر را توام خواهد داشت.

موفقیت در دیجیتال مارکتینگ بدون داشتن بازاریابی محتوا (محتوای با ارزش و کلیدی) میسر نخواهد بود!

یا بهتر است بگوییم که بازاریابی بدون محتوا وجود ندارد!

با هر روشی که میخواهید بازاریابی کنید، باید توجه ویژه ای به بازاریابی محتوا داشته باشید.

در فرآیند سئو، به این نتیجه رسیدیم که اهمیت محتوا در بدست آوردن رتبه های بالای گوگل چقدر زیاد و مهم است. فراموش نکنید که روبات های گوگل بسیار هوشمند هستند و به جزئیات مطالب ارسالی شما دقت و تمرکز ویژه ای خواهند داشت. در واقع این برخورد روبات ها، نشات گرفته از تفکرهای آدمی است. تولید کننده های محتوا به خوبی میدانند که نباید برای گوگل مطلب تولید کنند، در واقعیت باید محتوای آنان فراخور پرسونای مخاطبین خود باشد. فیدبک ارسالی توسط بازدید کنندگان، نتیجه نهایی را رقم خواهد زد.

نتیجه این است که برای بدست آوردن مخاطبین در شبکه های اجتماعی، باید محتوایی مناسب داشته باشید. این محتوا باید ذهن مخاطب را درگیر کند و در عین حال پاسخگو نیاز آنان باشد. به این صورت بازاریابی دیجتالی به خوبی نتیجه بخش خواهد بود. حال تولید محتوا برای اینستاگرام میخواهد باشد، یا برای سایت!

اگر در تولید محتوا مهارت کافی ندارید، ما در نسخه اصلی شرایط را برای کارآموزی تولید محتوا فراهم نموده ایم، کافی است که با کارشناسان ما تماس برقرار کنید!

میدانید حقوق دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟