نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چرا مهم است؟

نرخ تبدیل چیست

نرخ تبدیل شما درصدی از بازدید کنندگان وب سایت شما است که یک هدف مورد نظر (یک تبدیل) را از تعداد کل بازدید کنندگان تکمیل می کنند. نرخ تبدیل بالا نشان ‌دهنده بازاریابی موفق و طراحی وب سایت است، به این معنی که مردم آنچه را که شما ارائه می‌ دهید می‌ خواهند و به راحتی می ‌توانند آن را دریافت کنند.

برای اطلاعات بیشتر از روش های نرخ تبدیل و چرا برای بیزنس ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است حتما مقالات مربوط به نرخ تبدیل مشتری و موتورهای جستجو در مجموعه نسخه اصلی را مطالعه نماید.

تعریف نرخ تبدیل

نرخ تبدیل خوب چیست؟

نرخ تبدیل بسته به صنعت و مدل کسب و کار بسیار متفاوت است. می‌ توانید به معیارهای نرخ تبدیل ما مراجعه کنید تا میانگین نرخ تبدیل برای جستجوی Google، نمایشگر، خرید، فیس ‌بوک و موارد دیگر را بیاموزید.

تعریف نرخ تبدیل

نرخ تبدیل درصدی از کاربرانی را که یک اقدام مورد نظر را انجام داده اند را ثبت می کند. نرخ تبدیل با در نظر گرفتن تعداد کل کاربرانی که «تبدیل می ‌شوند» (مثلا با کلیک کردن روی یک تبلیغ)، تقسیم آن بر اندازه کلی مخاطب و تبدیل آن رقم به درصد محاسبه می‌ شود.

برای مثال، فرض کنید یک تبلیغ‌ کننده یک کمپین تبلیغاتی موبایلی را در فیس‌ بوک اجرا می‌ کند که به مخاطبان 10000 نفر می‌رسد. از این 10000 نفر، در مجموع 400 کاربر روی تبلیغ کلیک کرده اند (که در این سناریو رویداد تبدیل است). بنابراین، نرخ تبدیل کلی برای این کمپین را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:

400/10000 = 0.04 یا نرخ تبدیل 4٪

با آگاهی از اینکه 4 درصد از کاربرانی که تبلیغی را مشاهده کرده‌اند تبدیل شده‌اند، بازاریابان اکنون معیاری دارند که براساس آن می ‌توانند برای رشد بیشتر تلاش کنند.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل به چه صورت است؟

نرخ تبدیل را می توان به دو روش محاسبه کرد. یکی از روش‌های محاسبه نرخ تبدیل شامل تمام بازدیدهای ثبت‌ شده از یک وب ‌سایت، بنابراین شامل نمایش‌های خودکار صفحه توسط ربات‌ها و نمایش‌های تکراری صفحه از همان کاربر است. این محاسبه دقت کمتری دارد، مگر اینکه از تجزیه و تحلیل logfile استفاده شود تا بازدیدهای ربات موتور جستجو حذف شوند.

(نرخ تبدیل = تعداد تبدیل x 100%) / (تعداد بازدید)

در اینجا یک مثال است:

یک متخصص بازاریابی کتاب های الکترونیکی را در وب سایت خود می فروشد. در هفته اول پس از راه اندازی فروش، وب سایت 100000 بازدید از صفحه به دست می آورد و کتاب الکترونیکی او در مجموع 100 بار دانلود می شود – به این معنی:

نرخ تبدیل =   (100 x 100%) / 100000 = 0.1%

برای محاسبه دقیق ‌تر نرخ تبدیل، بازدیدهای صفحه در فرمول باید با بازدیدکنندگان یا جلسات منحصر به ‌فرد جایگزین شوند، به این معنی که بازدید کننده فقط یک بار شمارش می ‌شود حتی اگر چندین بار از سایت بازدید کند. کوکی‌ها معمولا برای شناسایی بازدید کنندگان استفاده می‌ شوند و امکان حذف بازدیدهای متعدد توسط یک کاربر را فراهم می‌کنند.

نرخ تبدیل دقیق تر = (تعداد تبدیل × 100) / (تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد)

برای این محاسبه، یک دوره زمانی خاص انتخاب می شود و تنها یک تبدیل به ازای هر بازدید کننده منحصر به فرد در روز محاسبه می شود. تعداد کل بازدیدهای صفحه برای محاسبه اهمیتی ندارد.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل

علت مهم بودن نرخ تبدیل چیست؟

ردیابی نرخ تبدیل به شما امکان می دهد عملکرد صفحات وب و برنامه های خود را اندازه گیری کنید. درک اینکه چند درصد از کاربران شما اهدافی را که کسب و کار شما را هدایت می کند تکمیل می کنند به شما امکان می دهد موفقیت سایت یا برنامه خود را بسنجید و زمینه های بهبود را شناسایی کنید.

همچنین بهبود نرخ تبدیل به شما امکان می دهد با همان میزان ترافیک، قیف فروش بیشتری داشته باشید. اگر ماهانه 1000 دلار برای تبلیغات خرج می کنید تا 500 بازدید کننده را به سایت خود جذب کنید، اگر نرخ تبدیل خود را دو برابر کنید، اساسا ارزش هزینه تبلیغات خود را دو برابر می کنید. سپس می توانید هزینه تبلیغات خود را کاهش دهید و همان سودی را که قبلا دریافت می کردید به دست آورید یا درآمد اضافی را در برنامه های تبلیغاتی جدید سرمایه گذاری کنید.

چگونه نرخ تبدیل خود را بهبود بخشیم؟

فرآیند شناسایی اهداف تبدیل، محاسبه نرخ تبدیل آنها، و بهینه سازی سایت یا برنامه شما برای بهبود نرخ تبدیل به بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO معروف است. CRO با فرمول ‌بندی فرضیه‌ هایی برای اینکه چرا بازدید کنندگان تبدیل نمی ‌شوند و ایده‌هایی برای بهبود تبدیل ارائه می‌ کنند، سپس آن ایده‌ها را از طریق فرآیندی به نام تست A-B آزمایش می‌ کنند، که در آن دو نسخه از یک صفحه در مقابل یکدیگر آزمایش می‌ شوند تا ببینیم کدام یکی بهتر عمل می کند.

با شناسایی مداوم اهداف تبدیل جدید، شناسایی مناطقی که می‌ توان نرخ تبدیل شما را در آن‌ها بهبود بخشید، و اجرای آزمایش‌های ویژگی‌های جدید، می ‌توانید به طور مداوم عملکرد وب‌ سایت یا اپلیکیشن خود را بهبود بخشید.

چگونه می توانیم با آزمایش Optimizely نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم؟

Optimizelyپلتفرم پیشرو برای تست A-B و بهینه سازی نرخ تبدیل است. نصب  Optimizely، فوق العاده آسان است و فقط نیاز به نصب یک قطعه جاوا اسکریپت در سایت شما دارد. پس از فعال شدنOptimizely ، ویرایشگر بصری به شما امکان می دهد بدون نیاز به برنامه نویسی، تغییراتی در وب سرور سایت یا برنامه خود ایجاد کنید.

هنگامی که یک آزمایش راه اندازی شد، موتور آمار پیشرفته Optimizely به شما می گوید چه زمانی یک آزمایش به اهمیت آماری رسیده است، به طوری که می توانید با اطمینان گزارش دهید که آیا یک تغییر بهتر یا بدتر از نسخه اصلی است.

عوامل موثر بر نرخ تبدیل کدامند؟

  • گزینه های پرداخت بسیار کم است.
  • فرآیندهای پیچیده ورود به سیستم، به عنوان مثال تعداد زیادی فیلد فرمول یا کلیک.
  • معیارهای تبلیغات موتور جستجوی نامناسب (SEA): بازدی دکنندگان انتظار چیزی متفاوت از آنچه در آگهی ارائه می شود دارند.
  • فرآیند خرید ناامن، به عنوان مثال بدون https
  • مشکلات فنی در روش پرداخت، به عنوان مثال تغییر مسیر نادرست به PayPal
  • دکمه های نامناسب قرار داده شده است
  • درخواست های کپچا Artikel über Captcha Abfragen, welche die نرخ تبدیل منفی.
  • دانلودهای مبتنی بر هزینه
  • انتخاب نادرست صفحه فرود یا لندینگ پیچ یا نقص در پیوندهای کمپین
  • عدم اقدامات اعتماد ساز برای مشتری
  • سرعت بارگذاری پایین صفحه
  • اطلاعات در نگاه اول به اندازه کافی واضح نیستند، مانند حمل و نقل یا چاپ
  • متن های نادرست از نظر دستوری و سبکی
  • فونت و رنگ ناخوانا
  • طراحی بیش از حد

مطالعه بیشتر:

سئو سایت

قیمت سئو سایت در سال 1401

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

5/5 - (1 امتیاز)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here