استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟

تنها نمی توان به تولید محتوا اکتفا نمود. لازم است تا طوری محتوا را طراحی کنید که به اهداف مد نظر در کسب و کار خود نائل شوید.

لذا داشتن یک برنامه ریزی مدون در این امر می تواند بسیار راه گشا باشد. به این برنامه ،استراتژی محتوا گفته می شود.

با مدون ساختن یک استراتژی محتوا بر طبق برنامه دقیق و منظم، در فواصل زمانی مناسب، می توانید محتوای با کیفیت خلق نمایید؛

محتوایی که با موضوع انتخابی سنخیت تام داشته باشد و در نهایت ایده آل ترین نتیجه را برای شما رقم بزند.

ولی چطور می توان استراتژی محتوا را تنظیم نمود؟ در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا در این باره به بحث بپردازیم.

تعریفی از بازاریابی محتوا

پیش از هر چیز لازم است تا در مورد بازاریابی محتوا، تعریفی ارائه دهیم.

چون تا بازاریابی محتوا و اهمیت نقش آن را در نائل شدن به نقطه هدف ندانید، شرح استراتژی محتوا می تواند بی فایده باشد.

بازاریابی محتوا قسمتی از استراتژی بازاریابی مشاغل است. در این قسمت از بازاریابی همیشه تلاش بر سر این است که با تولید یک محتوای با ارزش و مفید که بسیار جذاب و دل نشین نیز باشد، مخاطبان علاقه مند را جذب نمود.

در نهایت احتمال این که مخاطبان به مشتری با توجه به استراتژی شما بدل شوند، بالا است.

بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا

حال که تعریفی از بازاریابی محتوا را ارائه کردیم، ساده تر می توانید مفهوم استراتژی محتوا را متوجه شوید.

استراتژی محتوا را می توان یک برنامه ریزی مدون بسیار دقیق و جامع تعریف نمود که مبنایش اهداف بیزنس شما است.

استراتژی محتوا حاوی قسمت های زیر است.

مشخص نمون هدف: این تعیین کردن هدف می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.
ماهیت برند: جهت توید محتوا بایستی ماهیت برند خود، اهداف و ارزش ها را طبقه بندی نمایید.
پرسونا: لازم است تا مشتریان هدف را به خوبی بشناسید و آن ها را هدف روید.
تحلیل رقیبان: لازم است تا رقبای خود را بررسی نمایید تا عیب های کاری خود را برطرف کنید و قادر شوید تا از رقیبان خود برتری یابید.
سرچ کلمات کلیدی: بایستی کلمات کلیدی را که کاربران سرچ می نمایند پیدا نمایید و بر مبنای آن ها، محتوای مورد نظر خود را تولید کنید.
مدون ساختن راهنمای تولیید محتوا: تعیین نمایید که لحن محتوا، عکس ها و رنگ ها چگونه باشند.
مشخص ساختن کانال هایی که محتوا را نشر می دهند.
مدون ساختن تقویم محتوایی: تقویمی که در آن موضوعات محتواها، تیترها، عنوان ها و تاریخ نشر آن ها دسته بندی شده باشد.

دلیل داشتن استراتژی محتوا

فرض نمایید که یک صفحه اینستاگرام یا وب سایت دارید. چنانچه استراتژی را بر اساس موضوع خاصی انتخاب نکنید، هر روز دغدغه این موضوع را دارید که امروز چه محتوایی تولید کنید.

در این صورت است که با احتمال بسیار زیاد با شکست مواجه می شوید.

استرس این که هر روز چه محتوایی بنویسید بدون داشتن برنامه و هدف و شناخت کاربران، می تواند نتیجه تولید محتوای شما را با شکست مواجه کند.

با استراتژی محتوا برای خود یک راه مشخص، تعیین نمایید.

این راه می تواند در نائل شدن شما به اهدافتان یاری رسان باشد و کمک کند تا از مسیر اصلی خارج نشوید و به اهداف خود دست یابید.

مزیت های تنظیم استراتژی محتوا

مزیت های تعیین و تنظیم استراتژی تولید محتوا فراوان است. تا این جا با تعریف ساده از استراتژی محتوا آشنا شده اید.

اما در ادامه به مزیت های تولید استراتژی جهت خلق محتوا می پردازیم:
صرفه جویی در زمان را به دنبال دارد. بدین معنا که محتوا سریعتر پیش می رود.
محتوا بر مبنای اهداف خاص ساخته می شود.
احتمال موفق شدن تصاعدی بالا می رود. با ایجاد تولید محتوای ایده آل می توان از همه رقیبان سبقت گرفت.
سئوی وب سایت بهبود می یابد.
زمان کمتری نیاز است تا به کارکنان آموزش بدهید.

تاثیر استراتژی محتوا بر روی سئو سایت

رضایت مخاطبان برای گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین علت است که گوگل همیشه الگوریتم هایش را به روز رسانی می کند و آن را بهبود می بخشد.

پیشرفت هوش مصنوعی با سرعت زیاد باعث شده است تا این الگوریتم ها به راحتی به ارتباط بین کلمات و جملات پی ببرند.

مطمئن باشید که این پیشرفت ها روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. به همین علت مهم است که بر روی محتوای خود وقت بسیاری صرف نمایید.
گوگل سعی دارد تا محتواها را از نگاه مخاطبانش ببیند و هر روزه در این حوزه بسیار پیشرفت می کند.

بنابراین تولید محتوای جذاب و با کیفیت قطعا می تواند اثر خوبی بر روی سایت شما بگذارد.

چگونگی تعیین استراتژی محتوا

اما چگونه برای مشاغل خود استراتژی محتوا خلق نماییم؟ شاید در وهله اول این کار دشوار به نطر برسد.

البته این کار راحت نیست اما اگر اصول درست را بدانید می توانید پس از چند بار مدون ساختن استراتژی را ه خود را پیدا کنید.

هدف خود را دقیقا مشخص کنید:
از اصلی ترین بخش های بازاریابی این است که هدف شما مشخص شده باشد. چنانچه هدف خود را به خوبی تعیین نمایید ادامه راه مشخص تر خواهد بود.

با انتخاب درست هدف است که می توانید خود را از سردرگمی رهایی بخشید.
هدف مشخص به شما کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر شناسایی کنید و یا نوع محتوا را بهتر تعیین نمایید.

به عنوان مثال اهدافی که در بازاریابی محتوا دنبال می شود را از نظر می گذرانیم:

اطلاع یافتن از برند
بالا رفتن فروش
بالا رفتن ترافیک سایت
تبدیل کاربر به مشتری
و …
هر کدام از این موارد میتواند یک هدف باشد. شما با توجه به هدف یا اهدافی که در سر دارید می توانید یک استراتژی خوب محتوایی تولید نمایید.

بررسی کسب و کار

بعد از مشخص ساختن اهداف لازم است تا بیزنس خود را مورد تحلیل قرار دهید. اینکه رصد نمایید تا کجای مسیر را پیموده اید و تا چه اندازه می توانید بودجه صرف اهدافتان کنید.

به منظور اینکه کسب و کار خود را بهتر بررسی کنید لازم است تا به موارد زیر توجه کنید:
شرکت از چه راه هایی درآمد خود را کسب می کند؟
کدام برند یا محصول خاص می تواند بالاترین درآمد را برای شما در پی داشته باشد؟
ویژگی محصول پرفروش شما چه بوده است؟ آیا در جهت رفع فوری نیازهای مردم بوده است؟ آیا تبلیغات بر روی آن بهتر انجام شده است؟
پارامترهای گروه فروش را بر روی آن بررسی کنید.

 

 

امتیاز خود را ثبت کنید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here