بازاریابی محتوایی چیست ؟

انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی(content marketing) امری لازم جهت موفقیت در همه بیزنس ها است. ولی افراد زیادی بازاریابی محتوا را امری، بی اهمیت تلقی می کنند.

بعضی از مدیران مشاغل نمی دانند بازاریابی محتوا، چه مفهومی دارد.

همین بی‌اهمیت شمردن تاثیر محتوا در بازاریابی، سبب می شود تا مشاغل زیادی با کاستی شدید در محتوای خوب و جذب کننده مشتری در سایت های خود مواجه شوند.

تعریفی از بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا قسمتی از پروسه بازاریابی مشاغل است.

در این قسمت از بازاریابی، همه تلاش نویسنده بر روی این است تا بهترین محتوا را تولید کند تا از جذابیت خاصی نیز برخوردار باشد تا بتواند مخاطبان زیادی را به سمت متن خویش سوق دهد.

جذب مخاطبان می تواند شامل افراد جدید و قدیم شود که این به نوبه خود کسب درآمد را برای سایت مورد نظر به دنبال دارد.

تبلیغات و بازاریابی محتوا چه تفاوتی با هم دارند؟

شاید افرادی گمان ببرند که بازاریابی محتوا همان تبلیغات است.

فرض نمایید که فروشگاهی یک تصویر و متن را برای کاربران خود در صفحه های مختلف وب سایتش به نمایش بگذارد.

اسم این کار بازرایابی محتوا است یا تبلیغات؟ باید در پاسخ به این سوال بگوییم که در بازاریابی محتوا، درجه ارزش محتوای تولید شده بسیار اهمیت دارد.

بنابراین هر محتوایی که تولید می شود چنانچه کاربر پسند باشد و بتواند تاثیر خود را آن چنان که باید به دلیل ارزشی که دارد برذهن مخاطب بگذارد و آن را به یک مشتری بدل نماید، بازرایابی محتوا به شمار می آید.
ولی تبلیغات و راه های بازاریابی سنتی در یک محور مشترک قرار ندارند.

در حقیقت در تبلیغات سنتی، اطلاعات مفیدی به کاربر منتقل نمی شود و مخاطب با تبلیغات بسیار زیاد و گوناگون، مورد هدف قرار می گیرد.

شما در تبلیغات، برندتان را به رخ افراد می کشید اما در بازاریابی محتوا مشتریان خود را محافظت می کنید.
تبلیغات نیاز به صرف هزینه بالا دارد.

اما در اغلب موارد هر بیزنسی محتوای خود را در شبکه های اجتماعی انتشار می دهد.

به همین علت، هزینه بالا برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی لازم نیست.

اهمیت بازاریابی

قدمت بازاریابی محتوا به سال ها پیش بر‌می گردد.

ولی این اصطلاح برای مدتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و جدیدا مهم شده است.

دلیل آن را در زیر بررسی می کنیم.

جلب اعتماد مخاطبان و بینندگان

هر چقدر اطلاعاتی که به مخاطب منتقل می کنید، کاربردی تر و جذاب تر باشد، کاربران به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد.

جلب اعتماد

در این صورت تمایل دارند تا از محصولات و خدمات شما بهره ببرند.

از مزایای محتوای خوب این است که اعتماد کاربران را جلب می نماید و با گذشت زمان در کاربران علاقه به آن برند را ایجاد می نماید.

لازم است تا داستان سرایی را در محتوای خود اعمال کنید تا بیشتر بر ذهن مخاطبان خود تاثیر بگذارید.

آگاهی از برند

اگر بخواهید برای جلب مشتریان از برندینگ استفاده نمایید بایستی هزینه زیادی را در این راه صرف نمایید.

همچنین نیاز به خلاقیت و هوش بالا در این زمینه دارید تا بتوانید به مشتریان خود بیفزایید.

ولی بازاریابی محتوا از بهترین راه ها برای نشان دادن و معرفی کردن برند است.

شما با خلق یک محتوای کاربردی و مفید، اثری شگفت بر ذهن مخاطبان خود می گذارید و در نتیجه عکس العمل مخاطبان را نسبت به محتوای تولید شده می سنجید.

سنجیدن پایانی جهت اندازه گیری آگاهی از برند اندکی دشوار است. آگاهی از برند نیاز به صرف نکات و دقت زیاد دارد.

سئو سایت

چنانچه مرتبا محتوای با ارزش تولید کنید و در سایت بگذارید، بعد از گذشت اندک زمانی متوجه خواهید شد که کاربران شما روز به روز در حال افزایش هستند.

سئو سایت

در حقیقت، هر چه محتوای شما با کیفیت تر باشد به کسب رتبه بهتر در موتور جستجوگر گوگل، نائل می آیید و هر چقدر هم که الگوریتم های گوگل دچار تغییرات شوند در رتبه سایت شما ، تفاوتی به وجود نخواهد آمد.

بنابراین تولید و به روز کردن محتوا در رسیدن به رتبه بهتر برای سایت بسیار فایده دارد.

ایجاد سرنخ بازاریابی

از راه تولید محتوای بلاگ می توانید کاربرانی را جذب نمایید و حس اعتماد آن ها را برانگیزانید.

ولی مهم ترین چیزی که در این جا وجود دارد این است که این مخاطبان تبدیل به مشتریان شما شوند. در حقیقت، از اصلی ترین اهداف یک بیزنس، تولید رهبری است.

جذب مخاطب

رهبری در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در نظر داشته باشید که هدایت هایی بی کیفیت اصلا مفید نیستند.

شما بایستی مشتریان حقیقی را جذب نمایید.

افرادی که به حرفه و برند شما بسیار علاقه مند هستند و محتواهای شما را با دقت دنبال می کنند.

بنابراین لازم است تا پرسونای کاربران خود را مدون کنید.

بدل ساختن مخاطبان به مشتری

لازم است تا در یک سفر، کاربران خود را به مشتری بدل نمایید. این سفر از سه مرحله تشکیل شده است. آگاهی و دانش، رصد کردن و ملاحظات، تصمیم گیری.

این سه مرحله در پروسه تولید هر محتوا بسیار مهم است. هر مرحله را به اختصار شرح می دهیم.

مرحله آگاهی و دانش

مخاطب برای یافتن پاسخش در اینترنت به جستجو می پردازد.

در سرچ خود به سایت شما بر می خورد و مقالات مندرج در سایت شما را مطالعه می نماید چنانچه این مقالات برای وی کاربردی و مفید باشد به سایت شما اعتماد می کند.

مرحله ملاحظات

در این مرحله ، کاربر ارزیابی خود را شروع می کند.

به بازدید ویدئوها در سایت می پردازد و دیگر مقاله ها را می خواند تا جواب سوال خود را بهتر پیدا کند.

مرحله تصمیم‌گیری

پس از پیمودن دو مسیر بالا، مخاطب به این نتیجه می رسد که آیا محصولات شما راه گشای مشکلش است یا خیر.

سپس تصمیم نهایی خود مبنی بر خرید محصول شما را می گیرد.

تولید محتوا توسط مشتریان

لازم است تا برای بهتر دیده شدن، محتوای شما توسط مخاطبان شما به اشتراک گذاشته شود. این کار می تواند برای شما بسیار ارزشمند باشد.

چرا که محصولات شما بیشتر در معرض نمایش در می آیند. لذا همواره سعی نمایید تا راه های جذاب را برای مخاطبان خود برگزینید تا محتوای شما را به اشتراگ گذارند و یا در زیر سایت شما ، نظرات خود را بنویسند.

داشتن یک تقویم محتوایی نیز برای اشتراک گذاری بسیار مفید است.

امتیاز خود را ثبت کنید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here