رنگ سازمانی برند

رنگ سازمانی برند

رنگ سازمانی برند

زمانی که کسب و کاری راه اندازی می‌کنید، یکی از برنامه‌های اصلی شما باید اقداماتی باشد که مشتریان و مخاطبان شما به صورت بصری با آن مواجه می‌شوند و طراحی هویت بصری برند یکی از اقدامات مهم و مفید در کسب و کار است. زیرا اولین برخورد مشتری شما با چیزی است که از نظر بصری با آن روبرو می‌شود و از حس بینایی خود برای نشان دادن علاقه و قدردانی از برند خود استفاده می‌کند.

داشتن یک طراحی بصری جذاب و کاربردی متناسب با مخاطب، محصول و خدمات شما تاثیر زیادی بر درک مشتریان از برندینگ شما دارد، بنابراین طراحی گرافیکی لوگوی شرکت شما، موضوعی است که شما نظارت می‌کنید و رنگ سازمانی آن را انتخاب می‌کنید.

انتخاب شما یکی از اولین قدم‌های شما برای تاثیرگذاری خواهد بود و نباید نادیده گرفته شود. هنگامی که رنگ سازمانی و طراحی هویت بصری خود را مشخص کردید، باید از آن در طراحی‌های تبلیغاتی و احتمالاً طراحی مجموعه و حتی تجهیزات مونتاژ خود استفاده کنید و چون رنگ سازمانی شما برای برند شما ارتباط مستقیمی با مخاطبانتان دارد. چشمان مشتریان شما بسیار مهم است و مشتریان شما از این به بعد شما را با این رنگ به یاد خواهند آورد، مانند قرمز برای کوکاکولا یا آبی برای فیس بوک.

روانشناسی رنگ ها

اولین رویکرد و روش در شناسایی یک فرد استفاده از حس بینایی اوست تا ذهن شروع به تجزیه و تحلیل محیط و بررسی و تجزیه و تحلیل احساسات او کند. بنابراین روانشناسی رنگ‌ها بسیار مهم است و در روانشناسی هر شخصیتی از ارزش بالایی برخوردار است. رنگ این یک احساس منحصر به فرد است و می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد انسان داشته باشد.

اهمیت روانشناسی رنگ ها

همین امر در مورد برند و سازمان شما نیز صدق می‌کند، زمانی که نام تجاری شما توسط عموم درک شود، انتخاب صحیح رنگ بسیار مهم است زیرا رنگ شما حس ایجاد می‌کند و نشان دهنده محصول، خدمات و شخصیت برند شما است که به مخاطب منتقل می‌شود.

اصول انتخاب رنگ سازمانی

توجه داشته باشید که همانطور که انتخاب رنگ مناسب سازمانی می‌تواند تاثیر مثبت و قدرتمندی بر برند شما داشته باشد، استفاده از رنگ نامناسب برای سازمان و محصول شما می‌تواند تاثیر مخربی داشته باشد. تحقیقات متعدد به شدت نشان داده است که انتخاب رنگ مناسب در یک برند می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری مخاطبان برند داشته باشد و در خرید و فروش برند شما موثر باشد. به عنوان مثال رنگ سفید احساس تمیزی و تمیزی را ایجاد می‌کند. سبز نشانه سلامت، ارگانیک بودن و طبیعت است. قرمز رنگی احساسی است و آبی باعث ایجاد حس اعتماد به نفس می‌شود البته توجه داشته باشید که روانشناسی رنگ‌ها با یک فرمول برای انتخاب رنگ مناسب برای هر کاری استفاده نمی‌شود.

رنگ سازمانی برند

مراحل انتخاب رنگ سازمانی برند

ابتدا باید به کشور و فرهنگی که در آن محصولات و خدمات ممتاز دارید و همچنین مخاطبان هدف، تجزیه و تحلیل رقبا، بازارهای هدف، شخصیتی که می‌خواهید به برند و پیامی که می‌خواهید به مخاطبان خود ارائه دهید، دقت کنید. به محصول و خدمات خود توجه کنید و رنگ اصلی برند را توسط کارشناسان در رنگ‌های پیشنهادی که در طراحی لوگوی شما نیز به خوبی دیده می‌شود انتخاب کنید. مرحله دوم در انتخاب رنگ سازمانی برند، بررسی رنگ‌های مکمل، خانواده آنها و روانشناسی رنگ‌های مکمل برند است. آنالیز اولیه در مرحله اول نیز در رنگ تکمیلی بررسی می‌شود. علاقه صاحب کسب و کار به رنگ سازمانی برند و شرکت نیز موضوع مهمی است، اما انتخاب رنگی کاربردی که به برند سازمان کمک کند طبیعتاً نتایج بهتری برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت، بنابراین تعصب به رنگ خاصی با برند شما مناسب نیست اشتباه بزرگی است.

ویژگی ها و کارکرد رنگ سازمانی برند

رنگ سازمانی برند شما می‌تواند در جذب مشتری، ایجاد مشتری وفادار بسیار مفید باشد و باعث گسترش کسب و کار و طول عمر شما شود. لازمه این تداوم این است که به طور گسترده در طراحی مجموعه شما، تبلیغات محیطی برای وب سایت‌ ها، مجموعه‌های اداری، لوگو ها، بسته بندی‌ها و هر عنصر دیگری که نشان دهنده راه ارتباطی شما با مردم باشد، استفاده شود. برند قوی‌تری بدست آورید و معنای برند را منتقل کنید و در اذهان عموم بمانید.

اثر رنگ ها بر احساسات افراد

رنگ‌ها از نظر طول موج‌های علمی متفاوت هستند و تأثیرات متفاوتی بر مغز می‌گذارند، مثلاً رنگ‌های گرم علاقه بیشتری را به موضوع رنگ‌های قرمز جلب می‌کند و باعث اشتیاق بیشتر مخاطب می‌شود و می‌تواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد، به دلیل افزایش آدرنالین تأثیر می‌گذارد. رنگ‌های سرد در محدوده آبی حس آرامش و اعتماد بیشتری را در مخاطب القا می‌کند.

تاثیر رنگ سازمانی برند در فروش

براساس تحقیقات و بررسی‌های تیم‌های بازاریابی، محصولاتی که رنگ و طرح بهتری دارند و با روانشناسی طراحی می‌شوند بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و بیشتر به فروش می‌رسند، شاید بسته بندی و تبلیغات محصولاتی که ممکن است هزینه زیادی صرف کرده باشند، اما به دلیل جذاب نبودن و استفاده نامناسب از رنگ و خلاقیت، نتیجه خوبی نگرفتند. امروزه صاحبان مشاغل برای بقا در بازارهای رقابتی، علاوه بر افزایش کیفیت محصول، به این نتیجه رسیده‌اند که انتخاب طرح و رنگ مناسب بر روحیه مشتریان تاثیر گذاشته و باعث افزایش فروش آن‌ها شده است.

رنگ سازمانی برند در طراحی لوگو چه جایگاهی دارد؟

طراحی لوگو موثر که نشان دهنده فعالیت و ماموریت شرکت باشد، امر مهمی است که هزینه زیادی دارد زیرا باید دوام لازم را داشته باشد و وظیفه خود را به خوبی انجام دهد که ارتباط با مشتریان، رنگ مناسب سازمان و برند شماست. تصویری که نقش مهمی در لوگوی شما دارد و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر احساسات و روانشناسی مشتریان شما داشته باشد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اهمیت رنگ سازمانی و تاثیرات آن بر ذهن و مغز انسان را بیان کنیم، تیم ما در تلاش است تا با تحقیقات و دانش لازم در برندسازی قوی‌تر و شناخته شده‌تر شود. تا در بازار رقابتی در کنار شما باشد.

 

امتیاز خود را ثبت کنید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here