25 ابزار سئو سایت رایگان در سال 2022

سئو سایت یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی میباشد که در سالهای گذشته مورد توجه زیادی قرار گرفته. اما یکی از دغدغه های اصلی متخصصین سئو، استفاده از آنالیزگرهایی است که بتوانند با آن عملکرد بهینه سازی و رتبه بندی سایت را ارزیابی نمایند. در این مقاله فهرستی از 25 ابزار سئو سایت که به صورت رایگان و در سال 2022 (1401 شمسی) میتواند مورد استفاده سئوکاران قرار بگیرد را فراهم نمودیم.
اگر برای هر یک از ابزار ها با مشکل تحریم مواجه شدید به این مقاله رجوع کنید:
چگونه با مشکل فیلترینگ در moz اکانت بسازیم ؟ | ایجاد دسترسی به ابزار های سئو
25 ابزار سئو سایت رایگان
ابزارهای سئو در واقع تابلو های راهنمایی هستند که میتوانند مسیر درستی از راه را برای ما روشن نمایند. به همین منظور بیش از 100 سایت را میتوان به عنوان وسیلهای برای آنالیز در نظر گرفت اما در این مقاله قصد داریم به 25 سایت برتر و پرطرفدار بپردازیم.
با آژانس دیجیتال مارکتینگ نسخه اصلی همراه باشید.
1- به سوالات عمومی پاسخ دهید:
با استفاده از ابزار سئو سایت answerthepublic.com که داده خود را مستقیما از کیوردپلنر دریافت میکند شما را در یافتن +150 کلمه کلیدی یاری مینماید.
این ابزار سوالاتی را که مردم در انجمنها، وبلاگ و یا رسانه اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک میپرسند را پیدا میکند و در اختیار شما قرار میدهد.
هر سوالی که کاربر میپرسد، بر محوریت یک کلمه کلیدی میباشد. ابزار “پاسخ به سوالات عمومی” به شما کمک میکند تا کلمه کلیدی خود را راحت تر پیدا کنید.

تصور شما این میباشد که کلمه A خیلی بیشتر از کلمه B مورد سوال است! اما اگر از این ابزار استفاده کنید خواهید یافت که کلمه مد نظر ممکن است چیزی نباشد که در تصور شماست!
2- آنالیز سئو با افزونه WooRank
با استفاده از افزونه کروم WooRank، سئو سایت خود را آنالیز کنید. این افزونه در چند ثانیه لیستی از مشکلات و روش بهبود سئو را در اختیار شما قرار میدهد.
این افزونه در گوگل کروم به راحتی قابل نصب هست.
دانلود افزونه WooRank برای گوگل کروم

به این صورت که ابتدا یک امتیاز کلی از عملکرد سئو به شما میدهد.
در مرحله بعدی آنالیز سئو سایت ONpage و OFFpage را در اختیار شما قرار میدهد.
این آنالیزگر مانند هر آنالیزگر دیگری، بازگو کننده مشکلات سایت هستند اما “وورنک” به شما چک لیستی نشان میدهد که میتوانید با کمک آن، ایرادات سئو را مرتفع سازید.
پیشنهاد مطالعه: 16 چک لیست سئو فنی
افزونه woorank بیش از 200.000 دانلود داشته و امتیاز آن 4از5 میباشد.
آموزش کار با woorank:
3- محتوای قدیمی را با Animalz Revive پیدا کنید
یکی دیگر از ابزار آنالیز سئو سایت، وب سایت Animalz Revive یک ابزاری برای یافتن پستهایی است که تاریخ آن گذشته و باید هرچه سریعتر محتوا خود را به روز کنید. تولید محتوا قویترین ابزار دستیابی به رتبه در گوگل است.
اگر طرفدار گوگل آنالیتیکس هستید، باید بگویم که این ابزار کار را برای شما راحتتر کرده است. در آنالیتیکس باید به صورت دستی و با صرف زمان بیشتری صفحات تاریخ گذشته خود را بیابید. اما ابزار سئو Animalz Revive کار شما آسانتر خواهد بود.

4- ابزار رتبه بندی کلمه کلیدی
اما سوالی که اکثر افراد متخصص سئو میپرسند: ابزاری که با آن بتوانیم رتیه بندی کلمه کلیدی را بدانیم چیست؟
CanIRank بهترین ابزار سئو برای انواع کسب و کارهای کوچک و استارت آپ هایی که به دنبال بهبود سریع رتبه بندی در گوگل هستند. با این وسیله به راحتی میتوانید بسنجید که کلمه کلیدی انتخابی شما در چه میزانی از رقابت قرار دارد.
با ابزار CanIRrank میتوانید بسنجید که کلمه انتخابی شما، کلمهای ست که به وسیله آن بتوانید سایت را رتبه بندی کنید! این ابزار به شما پیشنهاداتی خواهد داد که در رتبه بندی و بهینه سازی سایت برای کسب رتبه بهتر کمک خواهد بود.

5- ابزار تست ریسپانسیو سایت
بیش از 50% کاربران با تلفن همراه وارد سایت میشوند. از همینرو سازگاری سایت برای موبایل اهمیت ویژهای دارد. الگوریتم های گوگل هم توجه زیادی به اینکه سایت شما ریسپانسیو باشد دارد. بنابراین متخصصینسئو باید بخوبی بدانند که سایت واکنشگرا هست یا خیر!
البته که ابزاری به نام mobile-friendly برای همه سئوکاران شناخته شده است، ولی نیاز بود که در فهرست 25 ابزار سئو سایت ما قرار بگیرد.

بدانید که اگر سایت با تمام نمایشگرها از جمله موبایل سازگاری نداشته باشد، خزنده ها ایندکس نخواهند کرد و همین دلیل سبب افت در رتبه بندی خواهد شد.
با قراردادن URL سایت در ابزار Mobile-Friendly و درخوست Test، در سریعترین زمان متوجه خواهید شد که سایت مد نظر دوستدار موبایل هست یا نیست!
آموزش:
وارد این لینک می شوید: https://search.google.com/test/mobile-friendly سپس url مورد نظر را وارد میکنید، همین !
تست با موبایل فرندلی مشکلات بارگذاری صفحه را خواهد گفت.
6- یافتن کلمات کلیدی جدید
کاربران کلمات شما را چگونه جستجو میکنند؟
کلمه مورد نظر را در سایت SEEDKeywords قرار دهید تا با کمک این ابزار بتوانید بیشترین عباراتی که کاربران جستجو میکنند را بیابید.
همچنین بدانید که رقابت در کدام عبارات کلیدی بیشتر است و بهترین کلمات کلیدی را برای عناوین سئو خود پیدا کنید.
اگرچه سرچ کنسول در یافتن عباراتی که کاربران جستجو میکنند میتواند کمک باشد، اما سایت https://www.seedkeywords.com میتواند برای شما راهنمای مکمل باشد.
7- موضوع جدید برای تولید محتوا
خیلی مهمه که تولید محتوا شما بر اساس کلمات پر رقابت باشد. اما چگونه بدانیم که رقابت در کجاست؟
ابزاری که سایت “explodingtopics” در اختیار شما قرار میدهد برای این خواهد بود که بدانید که کدام عبارت در حال ترند شدن است.

بنابراین میتوانید با استفاده از ابزار exploding topics کلمات داغ را پیدا کنید و با تولید محتوای یونیک وارد دیسکاور گوگل بشوید.
در حال حاضر بیش از 2000 عنوان تحت پوشش این سایت است و همچنان در حال اضافه شدن میباشد. مزیت دیگر “دسته بندی موضوع” هست که سبب سهولت در استفاده از آن میشود.
نکته: این ابزار سئو، برای زبان فارسی کمی ضعف دارد و موضوعات را میتوانید به تفکیک جستجو نمایید.
8- ابزار آنالیز داخلی سئو و بهینه سازی سایت
seobility هشتمین آنالیزگر در فهرست 25 ابزار سئو سایت ما قرار دارد. با کمک سایت سئوبلیتی میتوانید موارد زیر را مورد آنالیز قرار دهید:
- سرعت لود شدن سایت
- سئو ON Page
- خطای نقشه سایت
- ارور صفحات
- مشکلات سئو فنی سایت
- مقدار دریافت بک لینک
- خطاهای مربوط به محتوا

ابزار رایگان سئو بلیتی به شما کمک خواهد کرد که بهترین نتیجه را در رتبه بندی گوگل کسب نمایید.
9- ابزار آنالیز رقابت در کلمه کلیدی
برای یک متخصص سئو، مهمترین سوال در خصوص رقابت در کلمات اصلی این است که: رقیب در چه رتبهای با این کلمه کلیدی قرار دارد؟
ابزار سئو که وب سایت Ubersuggest در اختیار شما قرار میدهد 100% رایگان است و بدینوسیله میتوانید میزان رقابت در کلمه مد نظر را با سایت های رقیب آنالیز نمایید.
کافیست که کلمه کلیدی مد نظر را در قسمت سرچ سایت وارد نمایید تا با مشاهده نتایج از آنالیز شگفتزده بشوید.

بهترین شرکت سئو سایت، شرکتی است که برای رقابت در کلمات کلیدی از ابزارهای آنالیزگر مربوطه استفاده کند. در فهرست 25 ابزار آنالیز سئو سایت که توسط شرکت نسخه اصلی به شما معرفی میگردد، سایت Ubersuggest یکی از بهترین آنالیزگرهای SEO میباشد.
همچنین در سایت فوق فهرستی از کلماتی را دریافت خواهید کرد که بر اساس کلمه تایپ شده شما میباشد.
Ubersuggest از معدود ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی در سایت های رقیب است.
10- وضعیت سایت در موتورهای جستجو
میدانید که موتورهای جستجوگر چگونه سایت شما را میبینند و ارزیابی میکنند؟
مهم است که نحوه ارزیابی و دیدی که موتورهای جستجو نسبت به سایت دارند را تشخیص دهید تا بهترین عملکرد را در سئوسایت داشته باشید. با کمک ابزاری به نام BROWSEO این مهم برایتان فراهم خواهد بود.

یکی از بزرگترین مزیت BROWSEO، پیش نمایشی است که از وضعیت SERP در اختیارمان قرار میدهد. ببینید که در نتایج جستجو چگونه نمایش داده میشوید.
آیا عناوین سئو و توضیح متا مناسب میباشد؟ اینکه از متا مناسب استفاده نمایید هم شانس بیشتری در نمایش جستجو خواهید داشت هم سبب بالارفتن نرخ کلیک خواهد شد.
11- ابزار کسب اطلاعات رقابت در سئو
Detailed.com ابزاری است که وضعیت رقابت را در سایت های رقیب ارزایابی مینماید.

ابزار Detailed لیستی از برترین سایتها را در اختیار قرار میدهد که به واسطه آن میتوانید رفتار آنان را ارزیابی کنید.
12- ابزار گوگل سرچ کنسول
البته که محبوب ترین و پرطرفدارترین ابزار آنالیز سئو سایت، گوگل سرچ کنسول خواهد بود. سرچ کنسول دقیقترین و بهترین آنالیزگری است که توسط شرکت GOOGLE جهت بهینه سازی سایت (SEO) در اختیار متخصص سئو قرار دارد.
در واقع تمام 25 ابزار سئو سایت که در این فهرست ارائه گردیده است، بدون GSC هرگز کامل نخواهند بود. البته چند سالی میباشد که سیاست های گوگل سبب شده که اطلاعات زیادی جهت سئو و درستی عملکرد سئوکار (جهت کسب نتیجه واقعی و ارگانیک) ارائه نگردد و همین دلیل قوت گرفتن سایتهایی است که به نوعی در آنالیز سایت یاری رسان هستند. اما!!
اگر متخصص حرفهای سئو باشید، گوگل سرچ کنسول برای شما کامل خواهد بود!
سرچ کنسول قانونی ترین ابزاری است که در اختیار سئوکاران قرار دارد. در هر صورت (حتی ناچیز) باز هم از منبعی میآید که همه سئوکاران برای کسب رتبه در موتورهای جستجوی آن در تلاشند، این یعنی: از گوگل برای گوگل.

برخی از امکاناتی که GSC در اختیار متخصص سئو قرار میدهد:
- ایرادات داخلی سایت
- ریسپانسیو بودن سایت
- گزارش از عملکرد سئو کلمات کلیدی
- نمایش تعداد بازدید در بازه های زمانی
- نرخ کلیک و CTR
- نمایش وضعیت لینک های داخلی و خارجی
- وضعیت ایندکس شدن صفحات
البته این موارد، فقط برخی از امکانات سرچ کنسول بوده است که جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آموزش گوگل سرچ کنسول را بخوانید.
آموزش گوگل سرچ کنسول:
13- وضعیت SERP در آیفون
مهم است که بدانید وضعیت نمایش سایت در نمایشگر های مختلف چگونه است! با ابزار SERPoperator از وضعیت نمایش سایت در آیفون مطلع شوید.
میدانید که وضعیت نمایش در هر نمایشگری متفاوت است. اگر از وضعیت نمایش مطلع نباشید، قطعا نرخ کلیک شما کاهش خواهد یافت. به همین منظور با SERPoperator سایت خود را آنالیز نمایید و از وضعیت نمایش در مرورگر IPHONE مطلع شوید.

14- یافتن مشکلات سئو فنی سایت
ابزار سئو به نام “جیغ قورباغه” در مدت زمانی کمی ایرادات داخلی و مشکلات سئو فنی را برای شما بازگو میکند.
سئو تکنیکال در واقع یکی از بزرگترین معضلاتی است که متخصص سئو با آن رودررو میشود. به همین سبب اگر ایرادات فنی سایت را نداند پروژه سئو آن به شکست بر میخورد.
برخی از ایراداتی که میتواند screamingfrog در سایت بیابد:
- خطاهای هدر
- جوا اسکریپت
- مشکلات ایندکس نشدن

برترین امکاناتی که Screaming Frog به شما ارائه مینماید، مشخص کردن محتوای تکراری است. الگوریتم پاندا شدیدا به محتوای تکراری حساس است و اگر چه این خطا اتقاف بیوفتد سبب پنالتی شدن سایت خواهد شد.
آموزش ابزار Screaming Frog
15- ابزار گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس “Google Analytics” یکی دیگر از ابزارهایی است که برای سئوسایت میتوان از آن بهره برد. لازم به ذکر است که آنالیتیکس بازتاب دهنده نتیجه عملکرد کلی سایت از جمله عملکرد سئو و رفتارهای کاربران میباشد.
با آنالیتیکس هر آنچه که از سایت خود باید بدانید را خواهید دانست:
- میزان و سنجش ترافیک ارگانیک سایت
- نرخ پرش کاربر
- مدت زمانی که کاربر در سایت حضور دارد
- تجزیه و تحلیل ترافیک سایت

اگرچه آنالیتیکس به اندازه کافی قدرتمند است و اطلاعات آن برای آنالیز سایت میتواند کافی باشد، اما اگر با سرچ کنسول ترکیب شود، به بهترین ابزار آنالیز سایت و سئو مبدل خواهد شد.
آموزش گوگل آنالیتیکس:
16- ابزاری برای تحقیق کلمه کلیدی
ابزار Reddit، یکی دیگر از ابزارهایی است که برای سئو سایت و بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی میتوانید از آن بهره ببرید. به این دلیل که با کمک آن میتوانید عباراتی دقیق ایجاد نمایید که با هیچ ابزار دیگری قابل یافتن نخواهد بود.

17- ابزار Yoast Seo در وردپرس
یکی از محبوب ترین پلاگینهای وردپرس، افزونه یواست سئو است. البته که طبق آمار میتوان از آن به عنوان بهترین افزونه سئو نیز یاد کرد.
سایت وردپرس قابلیت اجرا کردن Yoast را داراست و میتوانید برای کسب رتبه بالاتر به آن اعتماد کنید.

ویژگی برتر افزونه یواستسئو اینست که نقشه سایت را به روز نگه میدارد و نیازی نیست که پس از هر بار انتشار پستی به سراغ ساختن نقشه سایت بروید.
آموزش Yoast Seo
18- ابزار آنالیز سئو پنگوئن
یک ابزار رایگان سئو برای کمک به شما در بررسی اینکه آیا تحت تاثیر بهروزرسانیهای الگوریتم گوگل قرار گرفتهاید یا خیر. فناوری توسط آژانس بازاریابی دیجیتال Barracuda Digital به شما ابزار آنالیز پنگوئن را ارائه داده است.

گوگل بیش از 500 بار در طول سال الگوریتم های خود را آپدیت میکند. اگر از جزئیات و تاثیرات آپدیت ها خبر نداشته باشید، ممکن است تحت تاثیر منفی و از دست دادن رتبه قرار بگیرید.
19- ردیابی کلمات کلیدی رقیب
وارد صفحات رقیب بشوید و بدانید که کدام کلمه کلیدی مورد استفاده آنان بوده است!
Wordtracker در یک صفحه عباراتی که بیشترین استفاده را در صفحه داشته است را برای شما نمایش میدهد. بدین وسیله میتوانید رقبای خود را بهتر آنالیز کنید و الگوی استفاده آنان از کلمات کلیدی را ردیابی نمایید.
(توجه: این فقط به عنوان افزونه کروم در دسترس است و برای فایرفاکس پشتیبانی نمی شود)
20- آنالیز قدرت وبسایت
یکی دیگر از فهرست 25 تایی ابزارهای آنالیز سئو سایت در این مقاله، ابزار Lipperhey میباشد.
تحلیلگر سئو LipperHey به رایگان در دسترس شماست و میتوانید سایت خود را از این طریق ارزیابی نمایید تا با پیشنهاداتی از کلمات ویژه بتوانید رتبه سئو خود را بهبود ببخشید.

21- ابزارهای آنالیز سئو در سایر جستجوگرها
سئو برای هر مرورگری مهم است. افرادی زیادی غیر از مرورگر گوگل در حال رصد و جستجو هستند. bing یکی از این مرورگرهایی میباشد که استفاده کنندگان ویندوز در حال استفاده از آن هستند. با این حال که Yahoo منسوخ شده ، اما رقابت در دو مرورگر گوگل و بینگ همچنان وجود دارد. به همین خاطر Bing Webmaster Tools به مانند سرچ کنسول برای کاربران در دسترس است.
برای سئو و البته یک حمله همه جانبه برای بدست آوردن برندینگ، ابزارهای زیادی موجود است که باید از همه به نفع خود استفاده نمود.

برای بینگ نیز سئو سایت را جدی بگیرید. مهم است که در نتایج بینگ نیز حضور داشته باشید!
بر خلاف کیوردپلنر گوگل، در ابزار BING WebMaster Tools کلمات کلیدی که ارائه میگردد، صرفا نتایج جستجوی ارگانیک است.
22- ابزار آنالیز سئو سایت، امنیت و سرعت
با استفاده از ابزار Dareboost میتوانید سرعت سایت، مسائل امنیتی و موارد دیگری که بر روی سئو و بهینه سازی سایت تاثیر دارد را بسنجید.

23- ارزیابی مشکلات سئو با ابزار آنالیز رایگان
سایتلاینر (Siteliner) ابزاری رایگان برای آنالیز مشکلات سئوسایت مانند ریدایرکت و تغییرمسیرهای اشتباه است. همچنین این ابزار لینکهای شکسته را نیز مشخص مینماید.

24- لینک سازی برای تحقق کلمات کلیدی
با استفاده از ابزار راحت و آسان KWFinder میتوانید صفحاتی که نیاز به لینک سازی دارند تا به نتیجه برسند را بیابید.

یافتن مقدار سختی کلمه کلیدی (LPS) به شما کمک خواهد کرد تا از میزان دریافتی لینک بیلدینگ مورد نیاز آگاهی پیدا کنید.
25- یافتن سوالات عمومی کاربران
یکی از نکاتی که باید در سئو و برای رتبه بندی کلمات از آن استفاده کرد، پاسخ به سوالات کاربران است. اما چگونه سوالات کاربران را بیابیم؟

ابزاری مانند سایت Usetopic میتواند برای سئو کاملا مفید باشد. در واقع انتشار محتوای همیشه سبز نیاز به این دارد که در خصوص سوالات کاربران اطلاعات کافی داشته باشید. با استفاده از Usetopic میتوانید سوالات کاربران که در SERP به دنبال آن هستند را بیابید و ترافیک سایت را به طور چشمگیری افزایش دهید.