چرا در مباحث سئو اهمیت ویژهای به تلفن همراه داده میشود؟ با توجه به آماری که منتشر گردیده، به علت در دسترستر بودن موبایلها، بیشترین سطح کاربری مردم و بازدید از سایتها، با تلفنهای همراه میباشد. به همین دلیل سئو اهمیت ویژهای به ریسپانسیو بودن سایت (واکنشگرا) قائل است. ریسپانسیو بودن بزرگترین آیتمی است که از همان زمان طراحی سایت باید به آن بها داد. اما در اینجا میخواهیم به 12 نکته برای سئو موبایل اشاره نماییم.
با نسخه اصلی همراه باشید:
- در این مقاله 12 روش برای سئو موبایل ذکر خواهد گردید.
- به اهمیت طراحی سایت واکنشگرا خواهیم پرداخت.
- مرغ مگس خوار و کبوتر چه کمکی میتوانند برای سئو به ما بکنند.
- از جاوا اسکریپت ها و نکاتی دیگر برای شما خواهیم گفت.
12 نکته برای سئو موبایل
سئوی موبایل به بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو همراه با مشاهده بی عیب و نقص در دستگاه های تلفن همراه، مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها اشاره دارد. به لطف رونق روزافزون دستگاه های قابل حمل، وب مسترها باید به شدت نگران طرح سئوی موبایل خود باشند. به هر حال، بیش از 50 درصد از کاربران اینترنت در حال حاضر از گشت و گذار روزانه در وب سایت ها از طریق دستگاه های تلفن همراه خود گزارش می دهند. گوگل در حال حاضر از سایت های سازگار با موبایل بیشتر حمایت می کند.
بر اساس تجربه ای که از پروژه های مختلف سئو موبایل دارم، این راهنمای دقیق در مورد سئو موبایل را ایجاد کرده ام. امیدوارم به تازه واردان سئوی موبایل کمک کند تا برخی از مسائل کلیدی را از دست ندهند.
در زیر، برای شما از 12 نکته مهم در خصوص سئو و اهمیت درست نمایش داده شدن یک سایت در موبایل های مختلف خواهم گفت. اما قبل از آن بدانید که طبق نظر گوگل:
- 1- طراحی سایت ریسپانسیو باشد.
- 2- سرویس دهی پویا داشته باشد.
- 3- آدرس های اینترنتی را تفکیک کنید.
تذکر: بسیار مهم است که Google بتواند به وضوح تنظیمات تلفن همراه وب سایت شما را درک کند و از کدام یک از این سه پیکربندی استفاده می کنید.
طراحی وب سایت ریسپانسیو
وقتی از طراحی سایت ریسپانسیو استفاده می کنید، سایت شما در تلفن همراه، بدون در نظر گرفتن دستگاه انتخابی کاربر، کد HTML و محتوای یکسانی برای URL یکسان خواهد داشت.
شما به سادگی از تگ meta name=”viewport” در دوره منبع سایت خود استفاده خواهید کرد تا به مرورگر اینترنت کمک کنید تا مشخص کند چگونه باید محتوا را تنظیم کند. سپس، تنظیمات نمایش برای متناسب با اندازه صفحه نمایش منحصر به فرد هر بازدیدکننده تغییر می کند.
طراحی وب ریسپانسیو در بین کارشناسان سئو در همه جا بسیار محبوب است و حتی توسط خود گوگل نیز توصیه می شود. شما قطعا باید طراحی سایت واکنشگرا را در نظر بگیرید زیرا:
اشتراک گذاری محتوا از یک URL ساده است.
- گوگل به راحتی می تواند URL واحد شما را برای رتبه بندی بالاتر موتورهای جستجو فهرست کند.
- حفظ چندین صفحه برای یک محتوا برای شما راحت است.
- این طراحی از اشتباهات رایج سئو و قالب بندی جلوگیری می کند.
- زمان راه اندازی اضافی زیادی وجود نخواهد داشت.
- Googlebot از منابع کمتری استفاده می کند و خزیدن را کارآمدتر می کند.
- کاربران مجبور نخواهند بود با تغییر مسیرها سر و کار داشته باشند، که زمان دانلود صفحه را کوتاه تر می کند.
طراحی سایت ریسپانسیو برای موبایل
سرویس دهی پویا در سایت
پیکربندیهای سرویس پویا طوری طراحی شدهاند که بسته به دستگاه کاربر، سرور با کدهای HTML و CSS متفاوت در URL یکسان پاسخ دهد. برای این کار، باید به درستی از هدر Vary HTTP برای سیگنال دادن به تغییرات بر اساس درخواستهای صفحه کاربر-عامل استفاده کنید.
هدرهای معتبر به مرورگر می گویند که چگونه محتوا را نمایش دهد و به Googlebot کمک می کند تا بفهمد وب سایت شما دارای محتوای بهینه شده برای موبایل است.
مطالعه بیشتر: تاریخچه سئو سایت
URL ها را جدا کنید
همانطور که از نام آن پیداست، این پیکربندی تنظیمات شامل داشتن URL های مختلف برای وب سایت شما برای نمایش موفقیت آمیز محتوای شما در دستگاه های تلفن همراه مختلف است. هر URL با کدهای HTML مختلف برای هر اندازه صفحه نمایش مربوطه مجهز شده است.
12 نکته طلایی برای سئو موبایل
1. جاوا اسکریپت، CSS و فایل های تصویری را مسدود نکنید
برای برخی از توسعه دهندگان عادی است که برخی از جاوا اسکریپت ها، CSS و فایل های تصویری را در وب سایت خود مسدود می کنند، که در واقع برخلاف دستورالعمل های گوگل است. بهترین روش این است که همه فایل ها را برای خزنده های موتور جستجو قابل مشاهده نگه دارید. شما هم چنین باید:
- برای تضمین اینکه CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر وبسایت شما کاملاً قابل خزیدن هستند، از «واکشی بهعنوان Google» از طریق ابزارهای Google Webmaster استفاده کنید.
- robots.txt را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ صفحهای را از Google پنهان نمیکنید.
- اطمینان حاصل کنید که هرگونه تغییر مسیر به URL های جداگانه مطابق با هر دستگاه تلفن همراه به درستی کار می کند.
2. محتوای غیرقابل پخش را بهینه کنید
گاهی اوقات، محتوای ویدیویی موجود در نسخه دسکتاپ نمیتواند به درستی روی دستگاههای تلفن همراه اجرا شود، که تجربه کاربری خوبی را برای کاربر به ارمغان نمیآورد.
پیشنهاد می شود از HTML5 برای جاسازی ویدیو در همه انیمیشن ها استفاده کنید تا قابلیت استفاده وب سایت خود را در همه دستگاه ها بهبود بخشید. بعلاوه، برای حفظ محتوایی که درک آن برای موتورهای جستجو آسان است، باید از فلش خودداری کنید.
3. تغییر مسیرهای معیوب و پیوندهای متقابل را برطرف کنید
همانطور که برای نسخه دسکتاپ استاندارد خود این کار را انجام می دهید، خطاهای خزیدن خود را که در ابزار گوگل سرچ کنسول یافت می شود با دقت حذف کنید.
شما باید برای بررسی سلامت وب سایت منظم برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که طراحی سازگار با موبایل شما همیشه به درستی کار می کند. وبسایتهایی که به خوبی نگهداری میشوند، همیشه بهترین عملکرد را هنگام رقابت برای مکانهایی در صفحه نتایج موتور جستجوی Google دارند.
4. از 404 های فقط موبایلی خودداری کنید
برخی از وبسایتها محتوا را به کاربران دسکتاپ ارائه میکنند، اما یک صفحه خطای 404 ناخوشایند را برای کاربران تلفن همراهی که به همان URL دسترسی دارند نشان میدهند. از آنجایی که این برای آن ناخوشایند است
به بازدیدکنندگان تلفن همراه، توصیه می شود به جای آن، آنها را به یک صفحه موبایل معادل در یک URL دیگر هدایت کنید. مطمئن شوید که صفحه سازگار با موبایل شما به درستی پیکربندی شده است تا از نمایش پیام خطایی که کسب و کار بالقوه را دور میکند، جلوگیری کنید.
5. سایت خود را سریع نگه دارید
مهم است که طراحی سایت و بهینه سازی آن به نحوی باشد که در سریع ترین زمان اجرا شود. با استفاده از ابزارهایی مانند سایت جی تی متریکس میتوانید سرعت سایت خود را بسنجید.
https://gtmetrix.com/
6. از “Rel=Alternate Media” استفاده کنید
استفاده از ویژگی “Rel=Alternate Media” شما را قادر می سازد تا URL های دسکتاپ و موبایل خود را به راحتی نقشه برداری کنید. شما باید این را به نسخه دسکتاپ وب سایت خود اضافه کنید تا نسخه موبایل را مشخص کنید، اما انجام برعکس آن هرگز توصیه نمی شود.
7. سربرگ HTTP “Vary:User-Agent” را اضافه کنید
چه وبسایت شما بر اساس نوع دستگاه تلفن همراه تغییر مسیر میدهد یا صرفاً محتوای متفاوتی از سرویسدهی پویا نشان میدهد، توصیه میشود سرور خود را طوری پیکربندی کنید که سربرگ HTTP «Vary:User-Agent» را برگرداند. حتی اگر ریدایرکتهای شما به درستی اجرا شوند، این امر به حفظ سئو و اجرای روان همه چیز برای موبایل کمک میکند.
8. از «Rel-Canonical» استفاده کنید
تگ های کنونیکال برای جلوگیری از مشکلات مربوط به محتوای تکراری استفاده می شود. افزودن تگ «Rel-Canonical» به نسخه موبایل وبسایتتان به Google کمک میکند تا همه صفحات را بهدرستی فهرستبندی کند و از پرچمگذاری محتوای غیراصلی خودداری کند. این همچنین با ادغام سیگنالهای نمایهسازی و رتبهبندی، مانند پیوندهای خارجی، از سردرگمی جلوگیری میکند.
9. عناوین و توضیحات متا را بهینه کنید
از آنجایی که دستگاه های تلفن همراه دارای اندازه صفحه نمایش کوچک تری هستند، مهم است که اطلاعات وب سایت خود را تا حد امکان مختصر و معنی دار نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که تمام عوامل روی صفحه مانند عناوین و توضیحات متا را با محتوای غنی از کلمات کلیدی برای بهترین نتایج SEO دنبال می کنید.
10. از داده های ساخت یافته استفاده کنید
افرادی که از طریق دستگاه های تلفن همراه خود در وب سایت ها گشت و گذار می کنند، نمی خواهند منتظر باز شدن پنجره های جدید باشند. کاربران و گوگل وبسایتهایی با بارگذاری سریع و سبک را ترجیح میدهند که به طور موثر در یک یا دو ثانیه باز شوند. میانگین زمان دانلود خود را از طریق ابزار سرعت صفحه بررسی کنید و خطاهای تاخیری را که پیدا کردید برطرف کنید.
با اندازه صفحه نمایش کوچک، نتایج جستجو با تکه های غنی معمولاً کلیک های بیشتری دریافت می کنند و نرخ کلیک بالاتری را در وب سایت شما ایجاد می کنند.
پس از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار، داده های ساخت یافته برای تقویت فاکتورهای رتبه بندی گوگل بسیار مهم می شوند.
11. از جستجوهای محلی بهره ببرید
به لطف GPS، کسبوکارهای محلی بیشترین ترافیک تلفن همراه را دارند که به ترافیک و فروش دسکتاپ تبدیل میشود. بنابراین، بسیار مهم است که وب سایت خود را با افزودن نام، آدرس، شماره تلفن و اقدامات فراخوانی شرکت خود برای جستجوهای محلی بهینه کنید.
الگوریتم کبوتر کمک شایانی برای نمایش شما در جستجوی گوگل خواهد داشت
12. نقشه سایت موبایل بسازید
در نهایت، یک نقشه سایت XML برای نسخه موبایل وب سایت خود ایجاد کنید. صفحات موبایل خود را جدا از صفحات دسکتاپ نگه دارید تا به سرعت مشکلات نمایه سازی را شناسایی کنید.
مزایای طراحی های سازگار با موبایل
به طور کلی، هنگامی که برای تغییر دادن وب سایت خود با هر یک از سه پیکربندی سئوی موبایل سرمایه گذاری می کنید، می توانید منتظر موارد زیر باشید:
- ترافیک وب سایت
- تجارب کاربر بهبود یافته
- نرخ تبدیل بالاتر
- افزایش زمان صرف شده در وب سایت شما
- نرخ پرش پایین تر
- زمان بارگذاری صفحه سریعتر
- مزایای بازار رقابتی
- تعامل بیشتر با مشتری
- بهبود عملکرد موتور جستجو
مقاله: 12 نکته برای سئو موبایل
محتوا: تیم تولید محتوای نسخه اصلی
نوشتههای مرتبط
رتبه سایت در آلکسا | 5 راه بهبود سریع رتبه
طراحی ui سایت
خطای سرچ کنسول گوگل Minor issue announcement