پرسونا مشتری چیست

پرسونا مشتری چیست !؟ اهمیت شناخت پرسونا در بازاریابی

پرسونا مشتری چیست ؟ این اولین سوالی است که برای یک بازاریابی اینترنتی و هدفمند باید از خودتان بپرسید. لازمه ی هر ارتباط موفقی، این است که شناخت کافی از مخاطب خود داشته باشیم. اما برای اینکه در بازاریابی محصول و یا خدمات خود به ارتباطی موثر و موفق دست یابیم می بایست ابتدا پرسونایی از مشتریان تهیه نماییم. اما چطور به این مهم دست یابیم. من “میرا” هستم و در اینجا میخواهم به شما بیاموزم که بهترین راه برای تهیه دقیق پرسونای مخاطب شغل شما چیست!

1 پرسونای مشتری

 

هدف از یافتن شخصیت جامع خریداران، به شما کمک میکند تا بدانید:

  • خریداران محصول و یا خدمات شما چه کسانی هستند
  • در چه جایگاه و یا شرایط اجتماعی هستند
  • برای چه نوع نیاز و خواسته ای می توانند مشتری شما باشند

پرسونا مشتری چیست؟

پرسونا، یک شخصیت جامع و متشکل از کلیات مشتریان بالقوه در یک تجارت است. ترکیب خصوصیت ها و ویژگی های مشترک تمام مشتریان.

  1. جنسیت و موقعیت سن
  2. لوکیشن
  3. منسب های اجتماعی
  4. رفتار خرید آنان
  5. نوع نیاز محصول و یا خدمات
  6. نوع سلیقه

و این شخصیت سازی با قوه ادراک و شناخت کافی از بازار و همچنین آنالیز رفتار مشتریان میسر خواهد شد.

با در اختیار داشتن پرسونای درستی از مشتریان می توانید:

  • در تهیه و یا تولید محصول موفق باشید
  • بیشترین فروش را نسبت به رقبا داشته باشید
  • در تهیه و تولید محصولات جدید، پیشرو باشید

و البته که این دیدگاه، یک نگاه کلی است و باید برای هر نوع کسب و کاری شخصی سازی شود.

مهم ترین ویژگی شناخت دقیق از پرسونای مشتری سبب میگردد تا روند برند سازی، بهینه و تسریع یابد.

کلیه حقوق محتوای مندرج در سایت رسمی “نسخه اصلی” برای مالک آن می باشد و در صورت استفاده از آن می بایست منبع قید گردد.

موفقیت در کسب و کار با تهیه پرسونا مشتری

تا اینجا حدودا دانستیم که پرسونا مشتری چیست.داشتن یک پرسونا دقیق برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی امری واجب است. اینکه بدانیم نیاز های مشترک در بین مشتریان چیست به ما کمک میکند تا دقیق تر و بهتر با آنان ارتباط بگیریم.

به همین منظور در همان ابتدای کار و برای ترسیم بیزینس پلن خود می بایست به پرسونا توجه ویژه ای داشت.

پرسونا بازاریابی اینترنتی

شخصیت خریدار در بازاریابی مهم است! باید بدانیم چه شخصیت هایی می توانند مشتری ما باشند. شناخت کافی می تواند یک استراتژی دقیق برای رویارویی با مخاطب جدید داشت و سبب جذب مشتری شود.

برای آنالیز دقیق و بدست آوردن یک پرسونای واحد و درست نیاز است که مسائلی همچون سوابق خرید های مشابه، اهداف و نوع نیاز و حتی چالش ها را ارزیابی نمود. اگر بی برنامه بازاریابی نمایید و ندانید که پرسونا مشتری شما چیست قطعا راه برند سازی و موفقیت دور خواهد شد.

یکی دیگر از فواید شناخت پرسونا دقیق از مشتریان سبب می شود تا پیام ها و سیگنال های دقیق برای جذب بیشتر ارسال کرد! در غیر این صورت تبلیغات موثری نمیتوان داشت.

پرسونا و مدیریت سرمایه گذاری

اگر می خواهید برای سرمایه گذاری روی تولید و یا تهیه محصولی بهترین عملکرد را داشته باشید، باید بدانید پرسونای مشتری چیست!

همچنین برای جذب سرمایه گذار و دریافت نتیجه ای موفق دانش و شناخت پرسونا امری حیاتی است.

چه یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و یا یک مطب دندانپزشکی اگر به دنبال کسب بهترین نتیجه برای سرمایه گذاری و نتیجه گیری موفق می خواهید داشته باشید، بهتر است بهترین شناخت ممکن از پرسونا ی مخاطب خود داشته باشید.

همینطور بدانید که در هر زمانی تصمیم بگیرید که پرسونای مشتریان و مخاطبین خود را دریابید دیر نخواهد بود! اما انجام ندادن آن به صلاح نیست.

پرسونا چیست؟

شخصیت های مشتریان در هر نوع بازاریابی در مشاغل مختلف، متفاوت است!

بازاریابی در هر نوع اجتماعی متفاوت است. این تفاوت از محله ای به محله ی دیگر نیز مشهود است. شهر به شهر و حتی در در سطح بین المللی نیز متغیر خواهد بود. نوع نیاز و نوع اجتماع سبب می شود که هر نوع کسب و کاری پرسونای مختص خود را داشته باشد. اینکه شما بازاریاب B2B موفقی در شغل X باشید در شغل Y تضمینی برای موفقیت شما نیست.

با این حال که بازاریابی اینترنتی یک چهارچوب کلی در خود دارد، دانستن پرسونای مشتری سبب تمایز در نوع پیشبرد آن خواهد شد.اما آموزش و مهارت های بازاریابی اینترنتی برای محقق شدن برندینگ و فروش موفقیت آمیز مهم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *