نمودار سینوسی میرا

نمودار سینوسی میرا

مهم است که شما بدانید در هر یک از روزهای سال، چقدر پتانسیل فروش دارید. لذا با ترسیم نمودار و گزارش آمار فروش خود در طول یک سال به یک نمودار سینوسی شکل بر خواهید خورد. “میرا” هستم و در اینجا میخواهم شما را با یک واقعیت علنی از قوانین فروش آشنا سازم.

نمودار سینوسی میرا

با یک تحقیق کوچک، متوجه خواهید شد که مدیران موفق، همیشه برای عملکرد و برنامه ریزی، نمودار هایی از بخش فروش خود طلب میکنند. اینکه بداننند در هر ماه و در طول یک سال، تیم فروش آنان چه عملکردی داشته است، کمک شایانی به پیش برد اهداف کسب و کارشان است.

مهمترین قسمت حیاتی یک کسب و کار، قسمت فروش آن است. حقیقتاً بخش دیگری وجود ندارد که سبب حیات و بقای آن باشد. پس اگر یک شغلی را با بدن انسان مورد تشابه قرار دهیم، بخش فروش دقیقاً قلب آن است. همانطور که قلب خون را در اعضای بدن به جریان می اندازد، فروش هم پول را به اعضای شرکت میرساند. هم قلب و هم فروش، در صورتی که به درستی کار کنند، شاهد درستی و بقا خواهند بود.

حالا باید برای اینکه عملکرد فروش خود را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، یک نمودار ترسیم کنیم.

از 12 ماه گذشته شروع کنیم و مهم نیست که الان در کدام ماه هستیم. حتی اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هم هستید این نمودار برای موفقیت و پیشرفت لازم است. به ترتیب ماه ها را در قسمت پایینی و افقی نمودار یادداشت کنیم. برای قسمت عمودی نیز، از صفر ریال، از پایین شروع کنیم تا بالا که کمی بیشتر از میزان فروش ما در بیشترین زمان است.

توضیح: اگر بالاترین سطح فروش در ماه، رکورد 70 میلیون تومان را داریم، هفت بخش درست کنیم، مثل شکل زیر.

ارزیابی عملکرد

با ترسیم نمودار فروش، حالا وقت آن رسیده است که میزان فروش خود را در هر ماه جمع ببندید. عدد به دست آمده را با یک نقطه مشخص نمایید. ماه به ماه این نقطه ها را ترسیم نمایید و در انتها نقطه به نقطه و با کمک یک خط کش آنها را بهم وصل نمایید. به این طریق نمودار شما تکمیل شد و متوجه افت و خیز های آن میشوید که در یک ماه فروش زیاد و در یک ماه فروش کمتری را تجربه نموده اید.

اگرچه موج سینوسی اینگونه نیست ولی از باب تشبیه و بخاطر افت و خیز های فروش، آن را نمودار سینوسی میرا، اسم گذاشته ام.

دقیقا از پایان ترسیم نمودار سینوسی میرا، ارزیابی شما شروع خواهد شد.

اول دقت کنید دلیل اینکه فروش شما در فلان ماه وضعیت صعودی دارد، چه می باشد. مثلا ممکن است در آن بازه زمانی، تبلیغات و یا بازاریابی خوبی داشتید. یا آنکه تقاضا در آن ماه به بیشترین سطح ممکن رسیده بود.

دوم از خود سوال بپرسید در فلان ماه چرا فروش شما نزولی بوده است. حتی ممکن است با وجود بازاریابی و تبلیغات هم شما شاهد افت فروش بوده باشید.

این یکی از مزیت های نمودار این است که نسبت به عملکرد فروش خود در بازه ی یک سال دقت و کنکاش خواهید کرد. به این ترتیب سعی کنید در دو سمت یک کاغذ خوب ها و بد ها را یادداشت کنید.

چه کارهایی کردید و نتیجه مثبت گرفته اید، چه کارهایی کردید که نتیجه منفی عاید شما شده! بنابراین لازم است لیست خوب و بد را یادداشت نمایید. دقت کنید که ممکن است حرکت خوبی کرده باشید ولی در زمانی دیرتر پاسخ مثبت داده.

نمودار سینوسی میرا، به شما کمک میکند که دقیق تر نسبت به آنالیز وضعیت فروش و عملکرد تبلیغات و بازاریابی دست یابید.

برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت تبلیغات و بازاریابی

تمامی افرادی که چه به صورت فردی و یا به صورت گروهی به موفقیت رسیده اند، از قبل حتما و حتما برنامه ریزی کرده بودند.

وارن بافت میگوید: یک احمق با برنامه ریزی، یک نابغه ی بی برنامه را شکست خواهد داد.

با توجه به اهمیت برنامه ریزی تبلیغات و بازاریابی، می بایست دو تیپ برنامه نوشت.

  • برنامه ریزی کوتاه مدت
  • برنامه ریزی بلند مدت

یکی از روش های تبلیغاتی ممکن است در کوتاه مدت پاسخگو باشد و برای آینده فایده کافی نداشته باشد. مثلا وقتی در یک کانال تلگرامی آگهی ارسال می نمایید، در یک بازه کوتاه مدت ممکن است نتیجه بخش باشد. در خصوص بعضی از شبکه های اجتماعی، جدایی از تاثیرات آنی، در دراز مدت نیز تاثیر خواهند شد. مثلا وقتی در چهارچوب و اصول اینستاگرام فعالیت می نمایید، حتی در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده می شوید.

اما راه درست تبلیغات بلند مدت است. البته برای این روش شما باید همچنان صبور و شکیبا بمانید، همانطور که در بلند مدت پاسخگو است، برای نتیجه بخشی هم نیازمند تامل می باشد.
مثال تبلیغات با سایت، اگر به واسطه ی سئو می باشد، پروسه ای بلند مدت خواهد بود و در صورتی که نیازمند عملکرد فوری هستید، باید از گزینه گوگل ادز استفاده نمایید.

از بازاریابی غافل نشوید!

در خصوص شیوه ی بازاریابی نیز چنین مسائلی مطرح است. اینکه شما بتوانید در کوتاه مدت نتیجه بگیرید اما یک چشم انداز واضحی به آینده داشته باشید.

کمپانی های برند، جدایی از اینکه در زمان حال برنامه ریزی میکنند و نتیجه میگیرند، فکر آینده نیز خواهند بود. ممکن است نسبت به تبلیغی هزینه کنند که می دانند در زمانی بلند مدت پاسخگوی نیازشان است و یا حتی این تبلیغ عملکرد برندینگ داشته باشد.

جدای از اینکه نمودار سینوسی میرا، شما را با فراز و نشیب ها ی فروش آگاه می سازد، از نحوه ی در آمد نیز شما را مطلع می نماید.

و آن مثال زیبا اینجا است که معنی دارد!

وقتی که جیک جیک مستوونت بود، فکر زمستونت نبوود!؟

آینده نگری دقیقا بزرگترین مسئولیتی است که مدیران کسب و کار برای خود در نظر دارند. در خصوص بودجه تبلیغات و بازایابی تصمیم گرفتن و آن هم در زمانی که رکود اقتصادی حاکم باشد سخت است. بنابراین تصمیم گیری را به زمانی تخصیص دهید که یا در رکود نباشید، یا اینکه نمودار سینوسی میرا را ترسیم کرده اید.

میانگین یا درصدی از فروش را سهم تبلیغات و بازاریابی بدانید. در صورتی که نمی توانید از قبل بودجه ای برای اینکار تخصیص دهید، سعی نمایید با پس انداز کردن آن را تهیه کنید. به این صورت که ابتدا یک درصدی را مشخص نمایید. مثلا سهم فروش شما در سال 400 میلیون بوده و 10% از آن را متعلق به تبلیغات و بازاریابی میدانید، یعنی حدود 40 میلیون. حالا اگر از قبل پس اندازی ندارید، از همین حالا با اندوخته کردن سهمی بیشتر، در کوتاه ترین زمان به سقف 40 میلیون برسید.

اینکه حالا این ماه 1 میلیون، ماه بعد 3 میلیون، ماه بعدی 5 میلیون به این تخصیص دهید، اشتباه محض است. با اینکار دقیقا شما پول خود را در جوی آب ریخته اید و هیچ وقت به نتیجه نخواهید رسید. بنابراین اگر میخواهید از تبلیغات دل سرد نشوید و نتیجه گیری نمایید، وقت آن رسیده است که به شخصی که متخصص در این امور می باشد مراجعه نمایید.

مشاور تبلیغات

اینکه مدیری با تدبیر هستید دقیقا دلیلی برای بهره بردن از مشاور تبلیغات است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *