اگر اهل دنیای دیجیتال مارکتینگ هستید، می دانید که گوگل دائما الگوریتم خود را تغییر می دهد. به همین دلیل، ضروری است که همیشه به روز باشید و بدانید که چگونه اقدامات سئو خود را متمرکز کنید و تولید محتوا را بر اساس آنچه گوگل در مورد تغییرات آن فاش می کند بهینه کنید. موافقید؟
خوب، در مورد موقعیت سئو در یوتیوب دقیقاً با همین وضعیت روبرو هستیم. ویدیو یکی از پرمصرفترین محتواها در اینترنت است و ایجاد استراتژیها از کانال یوتیوب بیش از یک ایده خوب است.
در این مقاله پیشنهاد می کنم اهمیت این رسانه را تجزیه و تحلیل کنیم و نکاتی را برای موقعیت بهتر ویدیوهای خود در سال جاری به شما ارائه می کنم. با این مقاله از نسخه اصلی همراه باشید:
ویدیو، محتوای مورد علاقه کاربران اینترنت
تجزیه و تحلیل و سازماندهی استراتژی ها برای بهبود سئو یوتیوب عملاً یک الزام است، زیرا فرمت ویدیو قطعاً به یک فرمت ترجیحی برای کاربران تبدیل شده است.
نماهای سمعی و بصری در سال های اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است و موقعیت در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری برای برجسته شدن ضروری است.
بنابراین، اولین چیزی که برای هر ویدیویی که آپلود میکنید، چه یک ویدیوی کامل یا یک تریلر، در نظر بگیرید، این است که از کدام پلتفرم استفاده میکنید. به خاطر داشته باشید که یوتیوب متعلق به گوگل است، بنابراین برای موقعیت یابی ویدیوهایی که در این صفحه آپلود می شوند، یک “تعصب” خواهد داشت. اگر به جایگاه سئو در گوگل علاقه مند باشیم، یوتیوب گزینه بهتری نسبت به Vimeo خواهد بود.
15 نکته برای بهبود موقعیت سئوی خود در یوتیوب
پس از تأیید اینکه واقعاً ویدیو محبوبترین نوع محتوا در اینترنت است، سؤال بعدی این است که این ویدیوها کجا مشاهده میشوند. پاسخ روشن است: در یوتیوب.
بیش از 14 میلیارد کاربر هر ماه از محبوب ترین پلتفرم ویدئویی جهان بازدید می کنند. اما اینجا تمام نمی شود:
- بیش از 90 درصد از کاربران شبکه های اجتماعی ویدیوها را در یوتیوب مشاهده می کنند.
- به بیش از 80 زبان موجود است.
- کاربران به طور متوسط بیش از 8 دقیقه و نیم را در یوتیوب سپری می کنند.
- 70 درصد از بازدیدهای ویدیویی در یوتیوب از طریق تلفن همراه است.
- هزاره ها، به طور خاص 70٪ از آنها، در سال گذشته از YouTube برای یادگیری چیزهای جدید استفاده کردند.
پس از دانستن این ارقام، شما موافقت خواهید کرد که فعال نگه داشتن یک کانال یوتیوب و ایجاد استراتژی که موقعیت یابی را بهبود می بخشد، می تواند کلید موفقیت یک تجارت باشد، درست است؟
برای انجام این کار، در زیر به شما 15 نکته را برای تجزیه و تحلیل اخباری که سئو در سال 2023 به یوتیوب آورده است، ارائه می کنم. آنها را از دست ندهید!
1. فیلم های طولانی تر ایجاد کنید
یوتیوب مجموع زمان تماشای ویدیوهای ما را برای موقعیت یابی ارزش قائل است: آن را حفظ مخاطب در نظر می گیرد. زمان تماشای توصیه شده ویدیوهای شما باید بالای 50 درصد باشد: یعنی اگر ویدیوی شما 10 دقیقه باشد، کل زمان تماشای توصیه شده 5 دقیقه خواهد بود.
2. از قانون 15 ثانیه اول پیروی کنید
قانون 15 ثانیه اول مبتنی بر ایجاد یک مقدمه بسیار واضح برای ویدیوهای شما است، که در آن شما در مورد آنچه که ویدیو قرار است در 15 ثانیه اول باشد، نظر دهید.
برای افزایش حفظ کاربر می توانیم از فرمول هایی مانند:
- نکته خاصی را در مورد ویدیو برجسته کنید که از سایر ویدیوهای موجود در آن جستجوی یوتیوب متمایز است.
- کامنت کنید که قصد دارید چیز جدیدی را به اشتراک بگذارید.
- توجه داشته باشید که این یک ویدیو با “نکات” در مورد آن جستجو است.
3. کلمه کلیدی ویدیو را نام ببرید
پیش از این، یوتیوب قادر به “درک” محتوای ویدئویی نبود، اما اکنون آنها می توانند فیلم ها را حتی بدون داشتن متن آن “بشنود”. بنابراین، اگر بخواهیم سئو را در یوتیوب بهبود بخشیم یا انجام دهیم و یک ویدیوی موجود را با کلمه کلیدی جدیدی که در ویدیو ذکر نکرده ایم بهینه سازی کنیم، موقعیت یابی برای یوتیوب دشوار است.
بنابراین، تطبیق اطلاعات فراداده با اطلاعات ویدیویی مهم است. بنابراین فراموش نکنید که کلمه کلیدی خود را در ویدیو بگویید و تلفظ کنید.
4. هدف جستجو را تجزیه و تحلیل کنید
هدف جستجو به عنوان یک عامل مهم فزاینده برای گوگل شناخته شده است. و این باید برای شما نیز باشد. در مورد آن فکر کنید: در یک مقاله بسیار آسان است که بگذرید و ببینید چیزی کم و بیش به شما علاقه دارد. از طرف دیگر، در یک ویدیو، از کاربر انتظار میرود که دقیقاً آنچه را که میخواهد پیدا کند: اگر وقت او را بدون پاسخگویی به آنچه که به دنبال آن است تلف کنید، او تماشا را ترک میکند و خاطره بدی از ویدیو و کانال شما میگیرد.
به این ترتیب، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و دقیق ترین جستجوها، کلیدهای پیش بینی این هدف جستجو از سوی کاربران است.
5. تعامل را تشویق کنید
تشویق کاربر به انجام برخی تعاملات در ویدیو یا کانال مهم است: لایک، نظر، اشتراک… و نه تنها اضافه کردن آن در متن، بلکه ذکر آن در ویدیو نیز مهم است. به طور خاص در نیمه اول: اگر آن را در پایان وارد کنیم، امکان جذب کاربرانی را که تماشای ویدیو را متوقف می کنند، از دست می دهیم. آن را به خاطر بسپار!
یوتیوب همچنین به تعداد لایک ها و دوست نداشتن ها نگاه می کند: یک ویدیو با لایک های زیاد به یوتیوب می گوید که این ویدیویی است که کاربران آن را دوست دارند. با معیارهای خوب برای ویدیوی خود، آن را درگیر می کنید و کاربر با دقت پاسخ می دهد. شما توجه مردم را به خود جلب می کنید و YouTube به شما به عنوان یک “جایزه” دیده می شود.
بنابراین، اگر ویدیویی با نپسندیدنهای زیاد دارید، یوتیوب میداند که محتوای باکیفیت نیست و کاربران وقت خود را روی آن ویدیو سرمایهگذاری نمیکنند: عمدتاً به این دلیل است که YouTube علاقهای به موقعیتیابی این محتوا نخواهد داشت.
6. CTR را بهینه کنید
چگونه می توانید CTR را با یک ویدیو بهینه کنید؟ پاسخ در سفارشی کردن تصویر کوچکی است که دارای کلمه کلیدی یا متن کوتاهی است که به شما کمک می کند متوجه شوید که ویدیو در مورد چیست:
- تصویری که از بقیه نتایج در گوگل و یوتیوب برای یک کلمه کلیدی متمایز است.
- یک کنتراست رنگی بین پیش زمینه و پس زمینه ایجاد کنید.
- بر اساس مطالعات روانشناسی، عکس هایی که چهره افراد را نشان می دهند بهتر عمل می کنند زیرا به ما امکان می دهند ازهمان ابتدا تشخیص دهیم که آیا می توانیم به محتوایی که می بینیم اعتماد کنیم یا نه.
- در حالت ایده آل، تصویر کوچک باید در قالب 4:1 و حداقل 1200 در 720 پیکسل باشد.
7. ویدئو را به لیست پخش اضافه کنید
اولین عملکرد لیست های پخش رتبه بندی و ترتیب ویدیوهای شما است (مثل دسته بندی های یک وبلاگ کار می کند). قبلاً میدانید که گوگل محتوای منظم را دوست دارد. به این ترتیب به شما کمک می کند تا بدانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید و کانال شما چگونه سازماندهی شده است.
همچنین، اگر لیستهای پخش با محتوای مرتبط ایجاد کنید، به دیده شدن بقیه ویدیوها کمک میکنید و تعداد بازتولید بیشتری خواهید داشت. اگر کاربر پخش خودکار را فعال کرده باشد، در پایان ویدیو می توانیم آن کاربر را به محتوای مورد علاقه دیگر ارجاع دهیم. البته لیست ها باید توسط مضامین منسجم و ارزش افزوده برای کاربر ایجاد شوند.
افزودن ویدیو به لیست پخش نیز به بهبود سئوی معنایی کمک می کند.
8. زیرنویس و متن اضافه کنید
وقتی ویدیویی دارید که شخصی در آن صحبت میکند، یوتیوب زبانی را که با آن صحبت میشود شناسایی میکند و برای قرار دادن زیرنویسها رونویسی میکند. مستقیماً منطبق بر ثانیه ای است که شخص صحبت می کند. شما باید این رونوشت را بررسی کنید تا ببینید آیا درست است (گاهی اوقات شما یک کلمه را درست متوجه نمی شوید).
داشتن این زیرنویس ها باعث می شود گوگل بداند محتوای ویدیو چیست و به موقعیت یابی کمک می کند. بنابراین، مهم است که کلمه کلیدی اصلی و معنایی مرتبط در رونویسی ظاهر شود.
داشتن یک متن نوشته شده به یوتیوب کمک می کند تا اطلاعاتی در مورد محتوای ویدیو به دست آورد و آن را با توجه به کلمات کلیدی تکرار شده در آن قرار دهد. در این مورد، اینها فایل های .srt هستند.
9. مطمئن شوید که ویدیو به درستی بهینه شده است
مراحل خاصی وجود دارد که باید برای بهینه سازی ویدیو به درستی طی کنید. یکی از آنها بررسی صحت توضیحات متا است. برای انجام این کار باید داشته باشید:
- کلمه کلیدی در 25 کلمه اول.
- 2 یا 3 کلمه کلیدی ثانویه مرتبط.
- به وب سایت خود پیوند داده و پیوندهایی به پروفایل های اجتماعی خود ارائه دهید.
- حداقل طول 400 کاراکتر. به خصوص روی دو خط اول کار کنید، زیرا آنها خطوطی هستند که کاربر می خواند، اما مهم است که طولانی تر باشد، زیرا به گوگل و یوتیوب توضیح می دهد که ویدیو در مورد چیست.
- CTA در 100 کاراکتر اول توضیحات متا تعبیه شده است.
- همچنین نام فایل مهم است. هنگامی که ویدیو را در رایانه خود ذخیره می کنید، نامی به آن بدهید که به Google کمک کند تا بفهمد در مورد چیست، در حالت ایده آل کلمه کلیدی مورد حمله قرار گرفته است.
- بدیهی است که عنوان ویدیو باید حاوی کلمه کلیدی نیز باشد و برای بهینه سازی صحیح باید آن را تا جایی که امکان دارد در سمت راست قرار دهید و نباید بیش از 60 کاراکتر باشد.
علاوه بر این، مهم است که کلمه کلیدی با توجه به جستجوها بهینه شود. مانند یک مقاله، بسیار مهم است که در یک ویدیو کلمه کلیدی اصلی در عنوان، در توضیحات متا و در تگ ها ظاهر شود.
10. از ابزارهای خاص برای کلمات کلیدی در یوتیوب استفاده کنید
انتخاب کلمات کلیدی برای استراتژی سئو یوتیوب ضروری است. مانند مقالات، در ویدیوها می توانید روی یک کلمه کلیدی کار کنید. بنابراین، قبل از ضبط ویدیوی خود، باید کلمات کلیدی با معیارهای بهینه را انتخاب کنید، یعنی در حالت ایدهآل حجم جستجوی بالایی داشته باشند و چندان رقابتی (که توسط شرکتهای دیگر روی آن کار شده است) برای موقعیتیابی ویدیو انتخاب کنید.
جستجو و بهینه سازی کلمات کلیدی برای یوتیوب به روش های مختلفی انجام می شود. انتخاب کلمات کلیدی صحیح، رکن اساسی هر استراتژی محتوایی است، خواه در مورد مقاله ها باشد یا قالب های پویاتر، مانند ویدئوها، پادکست ها و غیره.
برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای ویدیوهای یوتیوب خود، این 3 ابزار را توصیه می کنم:
- YouTube Analytics کانال خودتان: YouTube به طور فزاینده ای بخش Analytics خود را بهبود می بخشد و همچنین از نظر تجربه کاربری جنبه دوستانه تری به آن می بخشد. در YouTube Analytics، در میان چیزهای دیگر، میتوانید ببینید که کاربران از چه جستجوها یا کلمات کلیدی برای رسیدن به یک ویدیوی خاص استفاده کردهاند و از آنجا دادههای جالبی را به دست آورید که میتواند به شما در ایجاد محتوای جدید یا بهینهسازی ویدیوهایی که قبلاً در کانال دارید کمک کند.
- Ahrefs: برای چند ماه، Ahrefs بخشی را به جستجوی کلمات کلیدی متمرکز بر YouTube اختصاص داده است. این همچنین به ما سرنخی در مورد آنچه در ابتدای مقاله در مورد ارتباط روزافزون محتوا در قالب ویدیو اشاره کردیم، می دهد.
- Keyword tool.io: اگرچه در نسخه رایگان خود به ما اجازه نمی دهد معیارهای کلمات کلیدی را ببینیم، اما هنگام جستجوی کلمات کلیدی طولانی برای یوتیوب ابزار بسیار مفیدی است، زیرا ایده های زیادی در اختیار ما قرار می دهد.
11. ویدئو را پخش کنید
منتظر حضور بازدیدکنندگان نباشید. آن را از طریق شبکه های اجتماعی یا کمپین های ایمیلی خود منتشر کنید: از قبل می دانید که فرمت سمعی و بصری در حال حاضر بیشترین مصرف را دارد.
علاوه بر این، میتوانید آن را در یکی از پستهای مرتبط خود درج کنید (با افزایش زمانی که کاربر در صفحه میگذراند، به موقعیتیابی این صفحه نیز کمک میکند).
12. موقعیت جغرافیایی کانال
اگر مکان کانال را اضافه کنید، یعنی کشوری که مخاطبی که میخواهید هدف قرار دهید در آن قرار دارد، به موقعیتیابی ویدیوهای شما کمک میکند. روش انجام آن ساده است، آن را در منوی پیکربندی کانال → اطلاعات حساب پیدا خواهید کرد.
13. از کارت های بسته شدن ویدیو برای نامزدی استفاده کنید
به عنوان بسته شدن ویدیو، می توانید از برخی کارت ها عمدا برای انجام یک عمل دلخواه استفاده کنید. این کارت ها به عنوان یک Call-To-Action عمل می کنند، به طوری که کاربر عملی را که ما می خواهیم انجام دهد، انجام می دهد. به عنوان مثال، از این کارتها میتوان برای نگه داشتن کاربران در تماشای ویدیوهای دیگر در کانال شما استفاده کرد و بنابراین معیارهایی مانند زمان صرف شده در کانال، بازدیدها، لایکها، تعامل و بازدید را بهبود بخشید.
یک تجارت الکترونیکی، به تأمین مالی جمعی کمک کنید یا آنها را به صفحه فرود بفرستید تا با دانلود محتوا یا درخواست اطلاعات بیشتر در مورد محصولات یا خدمات شما، سرنخ شوند.
14. نظر را پین کنید
گذاشتن نظر پین شده در زیر ویدیوهای کانال خود یک استراتژی سئوی YouTube است که توصیه می کنیم آن را دنبال کنید. میتوانید از آن برای پاسخ به یک یا چند سؤال متداول که میدانید ممکن است در مورد موضوعی خاص مطرح شود، استفاده کنید، یا در غیر این صورت، پیوندی به تجارت الکترونیک خود یا یک صفحه فرود برای گرفتن ایمیلهای کاربر بگذارید. همچنین، داشتن نظرات زیاد در زیر یک ویدیو، رتبه و موقعیت آن را بهبود می بخشد.
15. از هشتگ ها استفاده کنید
برای اینکه بتوانید دسترسی محتوای ویدیوی خود را بهبود ببخشید و کاربران بیشتری که علاقه مند به موضوعات خاص هستند به آن دسترسی پیدا کنند، از هشتگ های مرتبط با توجه به موضوعی که ویدیو را ایجاد کرده اید استفاده کنید.
امیدوارم این نکات به شما در بهینهسازی، کار و انجام سئوی یوتیوب ویدیوهای کانالتان کمک کند، اما به یاد داشته باشید: همیشه باید با شیوههای خوب و تغییرات الگوریتم از YouTube و Google بهروز باشید تا موقعیتهای برتر را در پلتفرمهای مورد علاقه کسب کنید.
به نوبه خود، ترفندهای سئوی که نتایج خوبی برای قرار دادن ویدیوهای خود در یوتیوب به شما می دهد چیست؟
بیشتر بخوانید:
نوشتههای مرتبط
رتبه سایت در آلکسا | 5 راه بهبود سریع رتبه
طراحی ui سایت
خطای سرچ کنسول گوگل Minor issue announcement