چرا تجزیه و تحلیل وب سایت مهم است

تجزیه و تحلیل وب سایت

تجزیه و تحلیل وب سایت، همچنین به عنوان تجزیه و تحلیل ترافیک یا نظارت بر وب شناخته می شود، برای تجزیه و تحلیل و بهبود کارایی و موفقیت وب سایت ها در طولانی مدت استفاده می شود. در این بخش، اطلاعات مربوط به رفتار کاربر ثبت، ارزیابی و شاخص های کلیدی عملکرد (معروف به KPI) ایجاد می شود. این داده ها برای برنامه ریزی اقدامات مناسبی که باید برای بهبود توسعه و دستیابی به هدف تعیین شده انجام شود، تجزیه و تحلیل می شوند.

تجزیه و تحلیل وب سایت

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

KPI، شاخص‌های کلیدی عملکرد هستند و با مقادیر مرتبط بخشی که در آن فعالیت می‌کند مقایسه می‌شوند. آنها در دوره های زمانی معقول مورد مطالعه قرار می گیرند تا بتوانند تغییرات روند را مشاهده کنند، و نه به عنوان مقادیر جداگانه روزانه. با این حال، توصیه می‌شود که این داده‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر و منظم‌تر تجزیه و تحلیل شوند تا بتوان نتایجی را که در پایان دوره به‌دست می‌آید تخمین زد و در صورت مثبت نبودن، استراتژی مربوطه را سازمان‌دهی کرد.

برخی از KPIهای اصلی عبارتند از:

تعداد بازدید

این داده های مهمی است که می توان با تجزیه و تحلیل وب به دست آورد و با تعداد بازدیدکنندگان یا ترافیکی که وب سایت دریافت می کند مطابقت دارد. به عنوان مثال، تأثیر یک کمپین تبلیغاتی را می توان نه تنها با افزایش فروش، بلکه با افزایش بازدیدکنندگان در فروشگاه اینترنتی نیز تحلیل کرد.

زمان بازدید

جدای از تعداد بازدید، می توان رفتار بازدیدکنندگان را نیز تحلیل کرد. زمان یا مدت زمان بازدید را می توان از طریق تجزیه و تحلیل وب سایت نیز بدست آورد و شاخصی است که اطلاعاتی در مورد رضایت و تجربه کاربر ارائه می دهد. این مقدار برای ایجاد تغییرات و تنظیمات در نسخه دوستانه URL بسیار مفید است.

مسیر ناوبری

نقاط ضعف وب سایت را نیز می توان با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از صفحات مختلف پیدا کرد. سفر کاربر و کلیک هایی که انجام می دهد را می توان ثبت و تجزیه و تحلیل کرد و حتی تحت تأثیر اندازه گیری ها و تنظیمات مربوطه قرار گرفت.

ارزش صفحه

ارزش صفحه (اعتبار صفحه) نشانگر ارزشی است که یک صفحه جداگانه نسبت به اقداماتی که می توان از طریق صفحه مذکور انجام داد، دارد. این اقدامات می تواند یک سفارش، یک تبدیل یا ایجاد سرنخ باشد.

رتبه بندی بازدیدکنندگان

برای کاربران فروشگاه های آنلاین، تجزیه و تحلیل وب سایت این بازدیدکنندگان را بر اساس علاقه خریدشان طبقه بندی می کند. اکثر بازدیدکنندگان بدون تکمیل خرید، وب سایت را ترک می کنند. دلیل آن می تواند این باشد که مشتریان جدید ممکن است نسبت به اعتمادی که سایت یا محصول جدید ایجاد می کند کاملاً مطمئن نباشند.

همچنین می توانید تعداد کاربرانی را که محصولی را به سبد خرید اضافه می کنند، صرف نظر از اینکه آن را تمام کرده اند یا خیر، مشاهده کنید. اگر مشتریان علاقه مند مرتباً خرید می کنند، ما از مشتری صحبت می کنیم.

اهداف تجزیه و تحلیل وب سایت

در تجزیه و تحلیل وب سایت، داده های زیادی محاسبه و تجزیه و تحلیل می شود. هر ارزش نشان دهنده انگیزه ای برای بهبود یک اقدام است. بنابراین بسیار مهم است که صاحب وب سایت اهداف خود را به درستی اولویت بندی کند. از این طریق می توان برنامه ریزی استراتژیک را انجام داد و اقدامات مناسب را ایجاد کرد.

اهداف احتمالی تجزیه و تحلیل وب سایت عبارتند از:

  • تعداد بازدیدها را افزایش دهید
  • وفاداری مشتری
  • افزایش زمان بازدید
  • افزایش تبدیل
  • بهبود رضایت مشتری
  • کنترل تبلیغات
  • افزایش فروش

سوالات زیر را می توان با کمک تجزیه و تحلیل وب حل کرد:

  • کاربران وب سایت من چه انتظاری دارند؟
  • چه انتظاراتی برآورده نشده است؟
  • چه چیزی باعث رها شدن وب سایت می شود؟
  • چه چیزی باعث می شود کاربران وارد وب سایت من شوند؟
  • آیا از کلمات کلیدی خاصی در موتور جستجو استفاده می کنید؟
  • نقاط ضعف و نیاز به بهبود چیست؟
  • تجزیه و تحلیل وب سایت به عنوان ابزاری برای سئو

در سئو، KPI های مختلفی تحلیل می شوند، مانند:

  • شاخص دید
  • بازدیدکنندگان در گوگل
  • تجزیه و تحلیل مرجع
  • KPI های فنی
  • KPIهای محتوا
  • KPI ها را پیوند دهید
امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *