تبلیغات روانی

تبلیغات روانی

تبلیغات روانی یا بهتره بگیم تبلیغات با بعد روانشناسی، گیرا ترین نوع تبلیغات است.

تبلیغات روانی

یکی از بزرگترین راه کار های تبلیغاتی این است که از یک تاکتیک تبلیغات روانی بهره برد. شرکت ها و کمپانی های بزرگی دست به این اقدام بارها و بارها زده اند. حتی به دروغ نیز چنین عملکردی از خود نشون و عملی را به خود نسبت داده اند.

از بُعد خوب آن نگاه کنیم، کوچک هایی بودند که بدین وسیله برند شدند و برند هایی بودند که در رقابت با رقبا پیروز شدند.

یک شرکت بین المللی در تولید ملزومات چوبی خانه و آشپرخانه، از یک ترفند روانشناسی بزرگی برای برند سازی خود استفاده کرد. به این صورت که سهم مونتاژ کالای خود را به مشتری واگذار نمود! شعار تبلیغی آن اینگونه بود که خریدار نقشی در تولید محصول داشته باشد، حتی اندازه یک مونتاژ ساده.

علت چه بود!؟

دو هدف عمده سبب انتخاب این نوع تبلیغات روانی شد.

اول اینکه خریدار، به علت دیدن یک ایده جدید، قصد خرید آن محصول را نماید.

دوم و از اولی هم مهم تر اینکه خریدار چون به نحوی در تولید محصول خود را سهیم دانسته، قدردان باشد. به همین دلیل ارزش بیشتری به آن کالا خواهد داد چون خودش زحمتی برای آن کشیده است.

این سبک از تبلیغات که مستقیم در ذهن مخاطب تاثیر دارد را تبلیغات از بُعد روانشناسی خطاب میکنند.

سکوی پرتاب یا سقوط

اینکه نسخه اصلی به این موضوع پرداخته این است که بزرگ ترین عامل موفقیت در داشتن یک تبلیغ موثر همین می تواند باشد.

تبلیغات روانی هم میتواند عامل سقوط شود و هم عامل موفقیت!

مثال فوق، یک مثال خوب از بُعد مثبت آن بود. اما یادمان باشد که این نوع تبلیغ تاثیر به سزایی دارد و به همان اندازه میتواند خطرناک باشد. تبلیغات این چنینی دقیقا مغز احساسات مخاطب رو تحت تاثیر قرار میدهد. پس اگر خواهان موفقیت می باشید، تحت هیچ شرایط بزرگ نمایی قابل هضم ننمایید.

امروزه پیروز میدان رقابت برند های بزرگ در دنیا با تکیه بر همین موضوع می باشد. اینکه تیم های مشاور تبلیغاتی آنان، سعی بر این دارند که با استفاده از چنین تاکتیک هایی پیروز شوند.

تبلیغات روانی در ایران

با این حال که نمی توان حرف تاریخچه و مبتکر این چنین تبلیغات را زد، اما از زمان های دور نیز این نوع تبلیغات چشم نواز بوده است. برند های بزرگ مواد غذایی که بیشترین سطح تبلیغات را در ایران دارند، به کرار از این چنین تبلیغاتی استفاده مینمایند. حتی به نحوی استفاده از سلبریتی ها نیز  شامل این سبک تبلیغات می باشد. مخاطب با دیدن شخص محبوب خود، که از فلان برند استفاده مینماید، ترغیب به خرید آن محصول خواهد شد.

تبلیغات رواشناسی، از دیر باز مورد توجه بوده است، چه به صورت منفی و چه به صورت مثبت. حتی می توان برای استفاده از آن به شواهدی در تاریخ و برخی از جنگ ها اشاره نمود. چه بسا جنگ هایی که در صورت ادامه به نبرد و عدم استفاده از این چنین تبلیغات، پیروز میدان کسی دیگر بود.

بازار رقابتی در دنیا یک مبارزه تمام عیار است و باید برای پیروزی در این نبرد یک ایده  نو داشت. 

استفاده ی تبلیغات به شکل سنتی هزینه های سنگینی در پی دارد و البته کمترین نتیجه. اگر برای برند سازی و تبلیغات خود از یک دیجیتال مارکتر بهره ببرید، با کم ترین هزینه بیشترین سود را خواهید کرد.

 

 

نویسنده:میرا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *