بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات

تبلیغات یک بخش اساسی و جدا نشدنی از فعالیت‌ های هر کسب‌ و کار یا شرکت است که اهمیت زیادی دارد. با استفاده از تبلیغات شرکت رشد می‌ کند و اگر در مراحل ابتدایی باشد باید از روش درست برای تبلیغات استفاده شود.

موضوع مهم دیگری که در کنار این روش درست وجود دارد، بودجه تبلیغات است که شرکت‌ ها برای تعیین آن وسواس زیادی دارند. باید مشخص شود چه مبلغی قرار است صرف چه فعالیتی شود و از آن مهم‌ تر در انتها چه نتیجه‌ای داشته باشیم. در این مطلب درباره این موضوع مهم صحبت می‌کنیم و روش‌ های تعیین بودجه مشخص می‌ شود پس تا انتها همراه ما باشد.

روش‌های تعیین بودجه تبلیغات

در ابتدا لازم است به چند روش مهم اشاره کنیم که برای تعیین بودجه تبلیغات Advertising budget استفاده می‌شوند.

  • اولین روش درصدی است!

در این رویکرد، بخشی از درآمد حاصل از فروش گذشته یا فروشی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد به‌عنوان بودجه در نظر گرفته می‌شود. نقطه ‌ضعف این روش این است که مناسب کسب‌ و کارهای کوچک است و از طرفی مانع بلند پروازی و رشد می‌شود.

  • روش دوم، بر اساس اهداف از پیش تعیین شده است.

این اهداف ابتدا در سطح کلان توسط مدیران سازمان تعیین و سپس برای هر واحد یک هدف مشخص می‌ شود. هدف واحد بازاریابی که معمولاً بودجه تبلیغات را در اختیار دارد نیز متناسب با هدف‌ های سازمان است. با این تفاسیر، بودجه بر مبنای اهداف واحد بازاریابی تعیین می‌شود.

  • روش سوم، بر اساس توان مالی شرکت است.

در این روش چهارچوب و معیار مشخصی برای تعیین یک عدد مشخص وجود ندارد. با وجود این توضیحات، نکته مثبت این است که توانایی شرکت در نظر گرفته می‌ شود و اگر بودجه به‌ خوبی صرف شود رشد آهسته اما مداوم وجود دارد.

بودجه تبلیغات چیست

برنامه ریزی برای بودجه

منظور از برنامه‌ ریزی این است که بودجه در چه دوره زمانی و به چه اندازه باید مصرف شود. برای برنامه‌ ریزی سه رویکرد وجود دارد:

  1. پیوسته: بودجه در طول افق زمانی (1 سال، 6 ماه، 3 ماه و …) به‌ صورت یکسان پخش و سپس مصرف می‌ شود.
  2. دوره‌ ای: در دوره‌ های مشخصی تبلیغات کم یا زیاد می‌ شود. برای محصولاتی مناسب است که تقاضای آن‌ها در دوره‌ های مختلف متفاوت است.
  3. توده‌ ای: تقاضا برای محصولاتی که به این روش نیاز دارند فقط در دوره مشخصی از سال وجود دارد (مانند کولر آبی یا بخاری).

 

عوامل تأثیرگذار در بودجه‌ بندی

فاکتور هایی وجود دارد که بر کم یا زیاد شدن مبلغی که برای تبلیغات هزینه می‌ شود اثر گذار هستند. مهم‌ ترین موارد عبارت‌اند از:

  • مرحله چرخه عمر محصول: در زمان رشد نیاز به هزینه بیشتر است.
  • سهم بازار: حفظ جایگاه فعلی یا افزایش نفوذ محصول بودجه بیشتری لازم دارد.
  • نوع محصول: بر اساس ماهیت محصول مشخص می‌شود که چه میزان تبلیغات و در نتیجه هزینه لازم است.
  • نیاز به تکرار: بر اساس شرایط جامعه یا حتی محصول نیاز به تکرار تبلیغات تعیین می‌شود.

نتیجه‌گیری بودجه تبلیغات

در این مقاله توضیح دادیم که بودجه تبلیغات چه نقشی در استراتژی‌های تبلیغاتی سازمان‌ها دارد. این بودجه بر اساس روش‌های مختلف تعیین می‌ شود و سپس بر اساس نیاز و شرایط سازمان برای آن برنامه‌ ریزی می‌ شود. در انتها نیز درباره عوامل تأثیرگذار در تعیین بودجه توضیح دادیم.

5/5 - (1 امتیاز)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here