بهینه سازی موبایل

بهینه سازی موبایل به عنوان اقداماتی با هدف به دست آوردن نتایج بهینه هنگام مشاهده محتوای وب در دستگاه های تلفن همراه درک می شود. به منظور بهبود قابلیت استفاده از دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند یا تبلت ها، گوگل، در میان بسیاری از عوامل دیگر، رتبه بندی را ایجاد کرده است.

بهینه سازی موبایل: اطلاعات کلی

استفاده از اینترنت و تجارت الکترونیک در دستگاه های تلفن همراه به طور مداوم در حال افزایش است. بنابراین، مدیران وب‌سایت‌ها و صاحبان فروشگاه‌های آنلاین سعی می‌کنند کیفیت وب‌سایت‌های خود را در دستگاه‌های تلفن همراه بهبود و بهینه‌سازی کنند تا تجربه‌ای را که کاربرانشان هنگام مرور آن‌ها دارند، بهبود بخشند. به ویژه در تجارت از طریق دستگاه های تلفن همراه، قابلیت استفاده از وب سایت یک عامل بسیار مهم است. علاوه بر این، نه تنها قابلیت استفاده باید در دستگاه های تلفن همراه بهینه شود، بلکه بهینه سازی پلت فرم های پرداخت در دستگاه های مذکور نیز بسیار مهم است.

ویژگی های استفاده از اینترنت در دستگاه های تلفن همراه

تفاوت های زیادی بین استفاده از اینترنت در دستگاه های تلفن همراه و استفاده از آن در رایانه یا نوت بوک وجود دارد. مثال ها:

  • کاربر با ماوس حرکت نمی کند، بلکه از طریق صفحه نمایش لمسی حرکت می کند
  • طراحی به طور قابل توجهی کوچکتر است
  • دستگاه های تلفن همراه از فلش یا جاوا استفاده نمی کنند
  • سرعت مرور معمولا کندتر است

بهینه سازی وب سایت برای موبایل

کسانی که می خواهند وب سایت خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنند، دو راه برای دستیابی به آن دارند:

1. طراحی واکنشگرا

وب سایت شما و تمام عملکردهای آن با طراحی واکنش گرا سازگار است: محتوایی مانند متون، تصاویر و غیره با ابعاد دستگاه تلفن همراه سازگار است. در این مورد، ابعاد دستگاهی که کاربر تصمیم به استفاده از آن می‌گیرد (به عنوان مثال تبلت 10 اینچی یا 4 اینچی) اهمیتی ندارد زیرا مطابق با ویژگی‌های آن سازگار می‌شود. نقطه ضعف این طرح این است که ممکن است همه محتوا به درستی مقیاس نشوند.

بیشتر بخوانید: استراتژی سئو چیست؟

2. آدرس موبایل

نسخه دوم به طور ویژه برای دستگاه های تلفن همراه طراحی شده است: تمام محتوا به URL تلفن همراه منتقل می شود. این گزینه پیچیده تر است زیرا محتوای نسخه رایانه شخصی باید به طور کامل به URL تلفن همراه منتقل شود.

این دو موردی هستند که به طور معمول یافت می شوند:

نسخه PC:

Home

نسخه موبایل:

http://mobile.originalversion.ir یا  http://m.originalversion.ir

نوع دیگری وجود دارد که ترکیبی بین نسخه موبایل و نسخه رایانه شخصی است که در آن نسخه موبایل از یک نسخه ساده شده اصلی تشکیل شده است. اما در این صورت کاربر نسخه موبایل قابلیت استفاده بدتری خواهد داشت.

بهینه‌سازی موبایل برای شرکت‌هایی که می‌خواهند مفهوم «موبایل اول» را برای وب‌سایت خود دنبال کنند، ضروری است.

خطا در بهینه سازی موبایل

هنگامی که این بهینه سازی انجام می شود، می توان با چندین خطا برخورد کرد:

  • ویدیوها در نسخه موبایل باز نمی شوند: وقتی می خواهید محتوای ویدیویی نسخه موبایل را بهینه کنید، باید به پیش شرط هایی که نرم افزار و مجوزها تعیین می کنند توجه کنید. به عنوان مثال، فرمت ویدیویی را انتخاب کنید که با آن محتوا را مشاهده کنید. همچنین توصیه می شود از HTML 5 Standard استفاده کنید یا با Transcript برای ویدیوها ویدیو ایجاد کنید تا بهتر دیده شوند.
  • بینابینی که دانلود برنامه را تشویق می کند: اگر به درستی نصب نشوند، از موتورهای جستجو قابل دسترسی نخواهند بود. به عنوان جایگزین، توصیه می شود از بنرها استفاده کنید.
  • خطاهای تغییر مسیر: وقتی دو URL متفاوت دارید، یکی برای دستگاه های تلفن همراه و دیگری برای معمولی، تغییر مسیرها باید به درستی ادغام شوند تا از هدایت آنها به وب سایت های دیگر جلوگیری شود.
  • دستگاه های تلفن همراه شناسایی نمی شوند: برای اینکه نسخه موبایل وب سایت به درستی بارگیری شود، باید با نماینده کاربر مرورگر مشورت شود. اکثر مرورگرهای دستگاه های تلفن همراه آنها را به سؤالات مرورگر منتقل می کنند.
  • اندازه فایل برای آپلود خیلی بزرگ است: در بهینه سازی موبایل، اندازه داده ها نقش بسیار مهمی دارد. هنگام مرور از طریق دستگاه های تلفن همراه، همیشه پهنای باند کافی وجود ندارد، مهم است که در وب سایت های نسخه های تلفن همراه از طریق، به عنوان مثال، تصاویر فشرده، سبک تر باشد.

نکات بهینه سازی موبایل

همانطور که قبلا ذکر کردیم، هنگام بهینه سازی نسخه موبایل یک وب سایت، اشتباهات زیادی وجود دارد. بعداً نکاتی را نام می بریم که به جلوگیری از آنها کمک می کند:

  • سرعت بارگذاری را از طریق CSS یا جاوا اسکریپت افزایش دهید.
  • بهینه سازی و فشرده سازی تصاویر – SEO For Images.
  • هدر را با مانیتورهایی با ابعاد کوچکتر تطبیق دهید.
  • اندازه فونت را طوری تنظیم کنید که متون به درستی روی نمایشگرهای کوچک نمایش داده شوند.
  • محتوای چند رسانه ای را کاهش دهید، زیرا انیمیشن ها و محتوای صوتی به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • از جعبه های شناور در ناوبری صرف نظر کنید.

پس از تطبیق وب سایت با نسخه موبایل، باید شبیه سازی برای تجزیه و تحلیل عملکرد آن انجام شود. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد مانند ابزار موبایل فرندلی گوگل.

ارتباط سئو با بهینه سازی موبایل

بهینه سازی موبایل بخش بسیار مهمی از سئو است زیرا استفاده از دستگاه های تلفن همراه همیشه در حال افزایش است. از سوی دیگر، گوگل با ارائه کمک از طریق ابزار Google Webmaster Tools، بهینه سازی محتوای تلفن همراه را ترویج می کند، زیرا از 25 آوریل 2015، نسخه موبایل یک وب سایت به عنوان یک عامل تأثیرگذار برای موقعیت یابی در SERP ها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

خرید آنلاین/اینترنتی چیست؟

12 نکته برای سئو موبایل

امتیاز خود را ثبت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *