بازاریابی مویرگی چیست ؟

بازاریابی مویرگی

بازاریابی مویرگی چیست ؟

مقدمه در رابطه با بازاریابی مویرگی

توزیع یا بازاریابی مویرگی، نظامی یکپارچه است که در آن همه مراکز اقتصادی، به طور کامل مورد توجه قرار می‌گیرند. در این نظام، محصولات به دست آخرین فروشنده نیز خواهد ‌رسید. این موضوع تنها مختص به محصولات غذایی و بهداشتی نبوده و تمام عرضه‌کنندگان دیگر همچون عرضه کنندگان تجهیزات آشپزخانه، ابزارآلات صنعتی، لوازم ‌خانگی، مبلمان و غیره نیز می‌توانند از بازاریابی مویرگی و این سبک از توزیع محصولات استفاده نمایند. در این مطلب در رابطه با بازاریابی مویرگی بیشتر توضیح داده شده است.

بازاریابی مویرگی چیست

بازایابی مویرگی  چیست؟

با توجه به رقابتی‌تر شدن بازار کسب ‌و کار، ارتباط فروشندگان با مشتریان از اهمیت بالاتری برخوردار شده ‌است. این ارتباط شامل تبلیغات بازاریابی مستقیم، ارتباط دو طرفه، روابط‌ عمومی و غیره است. بنگاه‌های اقتصادی در تلاش هستند تا مشتریان خود را به سمت بنگاه بکشند تا صدای او را شنیده و در جهت گسترش کسب‌ و کار خود اقدامات انجام دهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا نیاز مشتری را دانسته و در راستای این امر رضایت مشتری خود را به بهترین نحو جلب کنند.

کانال‌های این نوع از بازاریابی

این کانال‌های بازاریابی، مسیرهایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان معاملات را انجام داد. کانال‌های بازاریابی مویرگی در دو نوع بسیار پیچیده و یا بسیار ساده وجود دارند و به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شوند. در کانال‌های بازاریابی مویرگی مستقیم، تولیدکنندگان با مشتریان خود به ‌صورت مستقیم ارتباط دارند و در کانال‌های بازاریابی مویرگی غیر مستقیم، افرادی به ‌عنوان واسطه (بازاریاب مویرگی) در مسیر فروش قرار گرفته‌اند.

کانال‌های بازاریابی مویرگی را می‌توان در چهار سطح زیر تقسیم کرد که هر سطح، تعداد واسطه‌هایی که بین مشتری و تولیدکننده وجود دارد را نشان می‌دهد.

  • سطح صفر، که ساده‌ترین سطح است و فروش محصول به‌صورت مستقیم بین فروشنده و مشتری انجام می‌شود.
  • سطح یک، بین مشتری و تولیدکننده محصول یک واسط وجود دارد.
  • سطح دو، تعداد دو واسط بین مشتری و تولیدکننده وجود دارد.
  • سطح سه، که نشان ‌دهنده واسط‌ها و یا نمایندگان فروش است.

انواع بازاریابی مویرگی

استراتژی بازاریابی مویرگی بر اساس هر محصولی متغیر است، و می‌بایست در نظر داشته باشید که چه استراتژی بازاریابی‌ای، برای به نتیجه رسیدن اهداف شما را بهتر است. به صورت کلی بازاریابی مویرگی در سه روش زیر خلاصه خواهد شد:

  • بازاریابی مویرگی گسترده (Intensive Distribution)

هدف از این نوع بازاریابی وارد شدن به بازارهای بزرگ‌تر است.

  • بازاریابی مویرگی گزینشی (Selective Distribution)

این روش از بازاریابی، بر اساس محصولی خاص انجام می‌شود. تولید کنندگان در این نوع از بازاریابی، قیمت مشخصی را برای فروش محصولات خود تعیین می‌کنند. سپس محصول را در منطقه‌ای خاص و فروشگاه‌های خاصی عرضه و ارائه می‌کنند. این نوع از بازاریابی دارای ارائه‌دهنده محدودی است.

  • بازاریابی مویرگی انحصاری (Exclusive Distribution)

این نوع از بازاریابی دارای عرضه محدودی است و بیشتر برندهای لوکس و کلکسیون‌ ها از این نوع بازایابی مویرگی، استفاده می‌نمایند. شرکت‌های مد و فشن مانند شرکت شنل (CHANEL) و یا فراری (Ferrari)  که جزء برندهای خاص و منحصر به فرد به شمار می‌روند، از این ‌نوع بازاریابی استفاده می‌نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here