بازاریابی بی تو بی b2b

بازاریابی بی تو بی B2B چیست ؟

بازاریابی بی تو بی B2B چیست؟

در دنیای تجارت و کسب و کار، روش‌های گوناگونی برای جذب مشتری و فروش کالاها و خدمات و رسیدن به درآمدزایی وجود دارد. یکی از این راه‌ها، روش بازاریابی بی تو بی B2B است.

این روش یا به عبارت کامل‌تر، روش بازاریابی Business To Business به روشی گفته می‌شود که شرکت و یا سازمان، خدمات و محصولات خود را به شرکت و یا کسب و کار دیگری می‌فروشد. در این مقاله قصد داریم تا با این مدل از بازاریابی آشنا شویم و بدانیم با چه روش‌هایی می‌توان این مدل از بازاریابی را به خوبی انجام داد؟

b2b چیست؟

بازاریابی بی تو بی B2B چیست؟

این نوع از مارکتینگ(b2b) مخصوص شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی است که مشتریان محصولات، کالاها و خدمات آن‌ها، دیگر شرکت‌ها هستند. به عبارت دیگر بازاریابی B2B شامل روش‌ها و استراتژی‌هایی برای فروش کالا و خدمات به دیگر شرکت‌ها است.

به عنوان مثال واردکنندگان عمده لوازم خانگی، تولید کننده قطعات خودرو و یا فروشندگان عمده لباس در بازار تهران، برای فروش کالاها و خدمات خود باید از روش‌های بازاریابی B2B استفاده کنند.

بازاریابی B2B چه تفاوتی با B2C دارد؟

علاوه‌بر روش‌هایی برای بازاریابی B2B که روش‌هایی برای فروش کالا و یا خدمات به دیگر شرکت‌ها هستند! روش‌های بازاریابی B2C نیز یکی دیگر از روش‌های جاری و مهم در بازاریابی به شمار می‌رود.

در روش بازاریابی  B2C یا Business To Costumer ، فروشنده و یا بازاریاب، خدمات و با کالاهای شرکت را به صورت مستقیم به مشتری نهایی می‌فروشد.

تفاوت‌های کلیدی بین B2B و B2C وجود دارد. این موارد از لحظ هدف گذاری تا لحن و سبک بازاریابی با هم تفاوت‌های عمده‌ای دارند. بازاریابی B2B بیشتر به نیاز و کمبود شرکت‌ها توجه می‌کند و راه حلی را برای رفع آن به آن‌ها ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، بازاریابی B2C یک فرد را بر اساس نیازها، علایق و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است هدف قرار می‌دهد. با این روش، بازاریاب، فرد را به خرید بر اساس میل یا نیاز ترغیب می‌کند.

در نقطه مقابل، بازاریابی بی تو بی B2B باید مشتریان را که معمولا مدیران دیگر شرکت‌ها هستند را بر اساس واقعیت‌ها یا بازگشت سرمایه مورد انتظار، تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل استراتژی‌ها و روش‌های این دو روش بازارایابی، از روش‌های متفاوتی برای کسب مشتری استفاده می‌کنند.

بازاریابی بی تو بی b2b

3 راهکار اصلی برای بازاریابی B2B موفق

روش‌هایی وجود دارند که بازاریابان با استفاده از آن‌ها می‌توانند جذب مخاطب و جذب مشتری موفق‌تری را داشته باشند. از جمله:

  1. شناخت مخاطب: در این روش بازاریاب B2B باید مخاطب خود و کسی که تصمیم گیرنده اصلی در شرکت مورد نظر است را به خوبی شناسایی کرده و تجزیه و تحلیل کند. ترسیم دقیق مدل ذهنی خریدار یا مشتری، به بازاریاب کمک می‌کند تا بهتر درک کند چه کسی تصمیمات خرید را می‌گیرد و چگونه به تصمیم نهایی می‌رسد.
  2. ارائه مزیت منحصر به فرد: شما باید مشتری را با مزیت‌هایی در کالا و یا خدمات ارائه شده آشنا کنید در هیچ جای دیگری نمی توانند پیدا کنند. این کالا و یا خدمات، باید نیازهای مشتری را جواب داده و خرید آن برای شرکت مورد نظر، سودی معقول داشته باشد.
  3. تقویت تعامل با مشتری: ارتباط با مخاطب در دنیای امروز از اهمیت بسیار بالایی در بازاریابی بی تو بی B2B بازی می‌کند. وب سایت و رسانه‌های اجتماعی راه‌های عمده شما با مشتریان را تشکیل می‌دهد. شما می‌توانید با ارائه محتوای مفید، مشتری را در سایت و یا صفحه خود کشانده و با درگیر کردن او، از روش‌های ترغیبی برای خرید کالا و یا خدمات استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید:

الگوریتم میرا
مقالات اموزشی
H Mira

الگوریتم میرا

الگوریتم به شیوه ی میرا دقیقا مجموغه ای از روش های با ثباتی است که سبب افزایش فروش میشود. همانطور که الگوریتم در ریاضی به

مطالعه بیشتر »
استقلال و عدم وابستگی
کسب و کار هوشمند
ایده ناب و پولساز برای کسب و کار اینترنتی
تولید محتوا در اینستاگرام
بیزینس پلن شرکت پخش مواد غذایی-چگونه کسب و کار خود را اغاز کنیم؟!