ایده برای بیلبورد

ایده برای طراحی و بیلبورد تبلیغاتی

ایده برای بیلبورد:
اولین پروژه را با موفقیت تمام کن، بعد برو سراغ (گرفتن) پروژه بعدی!

مهم نیست چند تا پروژه گرفته ای، مهم اینه که چند تا پروژه را 100% با موفقیت تموم کردی!

ایده برای بیلبورد:اولین پروژه، طرح بیلبورد برای یک موسسه بود. سه مرحله ی اصلی داشت، اول ایده، دوم عکاسی و فتوشاپ، سومی مرحله چاپ.

من “میرا” هستم نویسنده “صفر تا صد” و در بخش سوم قرار است به اصل رضایت مندی مشتری بپردازم که مهمترین بخش ممکن است.

بخش سوم: رضایت مشتری

 

بیشترین سرمایه را هم که داشته باشی، مشتری رضایت نداشته باشه، بازنده ای!

ایده برای بیلبورد:واقعا چرا بعضی افراد با اینکه به دوام کار منوط به رضایت مندی مشتری اعتقاد و باور دارند، اما در اصل توجه نمیکنند؟!

یکی از مهمترین قسمت های اصلی بعد از شروع یک کسب و کار، رضایت مندی مشتری است. یه نکته مهم رو یاد بگیریم: هیچ وقت به بزرگی و کوچکی سفارش مشتری برای سطح رضایتمندی نگاه نکنیم.

ایده برای بیلبورد بزرگ

عزیز من، اون کسی که امروز برای کار کوچکی پیش شماست را راضی نگه دار، چون فردا با بزرگترین کار بر میگردد.

بارها برای من پیش آمده که مثلا به دنبال یک تخته چوبی رفتم درب یک کارگاه نجاری. وقتی سفارش کوچکم را عنوان کردم حتی انقدر بی تفاوت برخورد کردند که جواب خداحافظی ام را ندادند. شاید من یک پیمانکار ساختمانی باشم و پروژه ای زیادی را به سمت اون کارگاه سوق بدم. شاید همسایه من یک پروژه بزرگ نجاری داشته باشد و من به نیکی بتوانم معرف آن کارگاه باشم.

 

رضایت مشتری تنها به درست انجام دادن کار نیست!

اینکه بارها در گپ و گفت های خودمانی در خصوص یک سرویس کار یا تعمیرکاری که از مهارت ویژه ای برخورداره اما بد قول هست صحبت کردیم، شکی نیست. این مثال صرفا مختص سرویس دهندگان خدمات نیست و برای فروشنده های دیجیتالی هم صدق می نماید.

– اتومبیل من خراب شده، نمیدونم پیش کدوم مکانیک ببرم که کارش خوب باشه!

– من یه مکانیک میشناسم کارش حرف نداره اما خیلی بد قوله، بگه فردا تحویلت میدم ، فرداش معلوم نیست چند روز دیگه است.

این مکالمه رو بارها مطرح شده یا مطرح کردیم، حالا در خصوص هر کاری. فرض بر این بگیریم که من اتومبیل خودم رو از روی ناچاری بردم پیش اون مکانیک. با بدقولی هم کنار اومدم و بالاخره تحویل هم گرفتم. عزیز من ، یه روزی پیش کسی یا توی جمعی از این وضعیت تعریف میکنم، مخاطب جدید این دیالوگ رو میگه: ای بابا، چرا سر همچین موردی رفتی چهار روز خودت رو اسیر کردی، میرفتی پیش فلانی، دقیق بهت میگه کی بیای و کی ببری، کارش هم حرف نداره.

اون مکانیک اول که بدقول بود ولی کارش هم حرف نداشت همینجا یک مشتری رو از دست داد. عزیزم باور کن از دست داد، مردم برای کار خودشون پول پرداخت میکنند، برای پول درآوردن هم خیلی زحمت میکشند، چرا باید به اون مکانیکی بدهند که اذیتشون هم بکنه!؟ چرا اصلا اون مکانیک باید پیش خودش فکر بکنه که بهتر از اون نیست!؟

دست بالای دست زیاده!

اولین اصل رضایت مندی مشتری بر پایه ی درست و صحیح انجام دادن خدمات است. یا اگر کار شما بر پایه فروش کالا است، تحویل صحیح و عین خود سفارش مشتری مهم است. اما نکاتی هم هست که باید به اندازه همین اصل توجه کرد. نکته اول که در کمی قبل به آن پرداختم، خوش قول بودن است و نکته دوم اصل اخلاق است.

ایده برای بیلبورد شهری

اگر واقعا عاشق کسی هستید، میتوانید با او بد اخلاق باشید!؟ عزیزم گفتم اولین معیار انتخاب شغل بر پایه عشق باشد، وقتی که عاشق کارت هستی، مشتری یعنی بقای تو در اون کار، پس به نحوی معشوق تو همان مشتری هست.

مغازه یا کیوسک اطلاعات

روزی به دیدن یک دوست قدیمی رفتم که به تازگی نزدیک مغازه اش یک ایستگاه مترو افتتاح شده بود. حدود یک ساعت مهمان ایشان بودم، چند مشتری آمدند و رفتند اما چند نفری هم برای کسب اطلاعات وارد شدند.

توی فرصت مناسب گفتم که مترو برای شما هم دردسر شده، هر لحظه یکی وارد میشه و آدرسی میپرسه، چرا روی کاغذی نمینویسی که اینجا کیوسک اطلاعات نیست تا کمتر اذیت بشی!؟

جواب غیر منتظره ای شنیدم که پس از بیان استدلالش قانع شدم.

– مترو برای من خیر است، تا قبل از افتتاح مترو اگر روزی ده مشتری داشتم، الان نزدیک به دو برابر شده. تمامی کاسبان حومه، همین کاغذ “سوال نپرسید” را پشت درب مغازه شون نصب کردند. اما من با همین جواب دادن به سوال های مردم گویا یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگی نصب کردم.

استدلال چی بود!؟

وقتی مردم وارد مغازه ی من میشوند از بس که بد شنیدند و یا جواب نگرفتند، ناراحت هستند. من به آنها جواب درست رو با رعایت احترام میگویم، آنها با رضایت از پیش من میروند و وقتی به مقصد میرسند به دیگران میگویند رحمت به اون مغازه الکتریکی دم مترو(این شد یک تبلیغ)، اگر اون نبود من هنوز نرسیده بودم. اگر هم تعریف نکنند، روزی دنبال یک وسیله الکتریکی هستند و یاد من میافتند(این شد یک تبلیغ). اگر هم یاد من نیوفتند، روزی یه جای دیگه میرند و وقتی جواب سر بالا میشنوند باز یاد من میافتند(این هم تبلیغ). اگر باز هم یاد من نیوفتند انگار یک تراکت توی محل پخش کردم که دست یکی افتاده که به من نیاز نداشته.

هر مشتری، به تنهایی حکم یک “بیلبورد تبلیغاتی” را دارد!

یاد گرفتیم که حتی با غیر مشتریان هم خوب برخورد نماییم تا با خاطره ای خوش از ما یاد کنند. حالا خود مشتری چی!؟

هرچه مشتری فریاد زد، تو آرام تر سخن بگو!

ممکن است بنا به هر دلیلی مشتری شکایت داشته باشد، عزیزم من نمیگم از خوبی اخلاق تو سو استفاده کنند، اما اگر تو میدانی که واقعا حق با مشتری است، با فریاد متقابل فرار نکن. اگر هم حق با تو است، با آرامی برخورد کن. از نظر من این مشتریان روزی بهترین رفیق های تو خواهند شد. باور کنید عزیزم 🙂

پس اول خوش قول بودن، دوم خوش برخورد بودن، و اما سومین نکته:

خوش پیمان بودن!

چند سالی است که یک شعار کلیشه ای در بین کسبه های زیادی به چشم میخورد.

فروش پایان یک معامله نیست، آغاز یک تعهد است!

   پس در واقع آنچه که می نمایی، باش.

فکر میکنم در همین اندازه بیانش کافی باشه، که وقتی به مشتری از آنچه که تعریف کردید، بعد از دریافت پول هم به آن پایبند باشید.

یک ایده برای بیلبورد تبلیغاتی

خوشبختانه مشتری من، به دنبال یک ایده خوب برای بیلبورد خود بود. من هم که تقسیم وظایف کرده بودم و کارها رو بخش بخش کرده بودم تا به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. پس بیشترین زمان را خودم باید برای ایده صرف میکردم، که یک دندانپزشکی به چه سبکی بیلبورد بزند که جذاب باشد.

همه ی بیلبورد ها عکس های مشابه ای از دندان های صاف و تمیز زده اند و نوشتند کلینیک دندانپزشکی فلان. طرح همین سوال برای طراحی ایده ای نو برای “میرا” کافی بود.

 

ادامه دارد.

نویسنده:میرا

 

 

مقالات اموزشی
H Mira

ایمیل مارکتینگ، آموزش ساخت کمپین ایمیل

ایمیل مارکتینگ، اهمیت، آموزش ساخت کمپین و نکاتی که باید به آن دقت نمود. ایمیل مارکتینگ یک بازاریاب موفق همیشه کمپین های بازاریابی ایمیلی را در سرویس گیرنده ایمیل آزمایش می کند! در هر

Read More »
مقالات اموزشی
H Mira

بازاریاب اینترنتی چیست؟؟

.بازاریاب اینترنتی چیست؟؟ نوشته میرا   بازاریاب اینترنتی-وب استفاده از اینترنت هر روز در سراسر جهان در حال افزایش است. در حقیقت ، در سال 2021 بیش از 4.8 میلیارد نفر در سراسر جهان

Read More »
الگوریتم میرا
مقالات اموزشی
H Mira

الگوریتم میرا

الگوریتم به شیوه ی میرا دقیقا مجموغه ای از روش های با ثباتی است که سبب افزایش فروش میشود. همانطور که الگوریتم در ریاضی به معنای مجموعه ی متناهی از دستورالعمل هایی است که

Read More »

دیدگاهتان را بنویسید: