اهمیت تبلیغات برای سازمان یا کسبوکار
از زمانی که انسانها روی زمین زندگی کردهاند، تبلیغات هم در کنار آنها بوده است. چه یک کشاورز و چه یک چرمدوز، هر دو نیازمند تبلیغ محصول خود بودند. امروزه نیز تبلیغات به یک دانش گسترده تبدیل شده و برخی شرکتهای مشاور در این زمینه وجود دارند. با وجود این توضیحات لازم است اهمیت تبلیغات نیز بررسی شود که چه نقشی در یک شرکت یا کسبوکار دارد. تا انتها این مطلب را دنبال کنید تا جواب این سوال را پیدا کنید.
جایگاه تبلیغات چیست؟
شاید اولین موضوعی که در ذهن خود داشته باشید این است که در یک شرکت چه کسی مسئول طراحی استراتژیهای تبلیغاتی است؟ جواب این است که همه درگیر هستند اما واحد فروش یا بازاریابی بیشتر درگیر است. به این دلیل گفته میشود همه بخشها زیرا سیاستهای کلی شرکتها بر اساس نیاز همه واحدها تعیین میشود. سپس استراتژیهایی تدوین میشود که به واحد فروش یا بازرگانی فرستاده میشود. در این برنامه نیاز تمام سازمان در نظر گرفته میشود.
برای یک کسبوکار کوچک تبلیغات مهم است و البته به روشی دیر سیاستهای تبلیغ کردن تدوین میشود. تبلیغات درست برای یک کسبوکار کوچک مانند یک موتور قوی برای حرکت کردن است
مزیتهای تبلیغات برای سازمان یا کسبوکار
در ادامه، چند مورد از مهمترین مزیتهایی که تبلیغات جتی برای یک کسبوکار کوچک دارد توضیح داده شده است.
1- معرفی و شکلگیری اولیه
وقتی یک کسبوکار فعالیت خود را بهتازگی شروع کرده باشد، بهترین راه این است که خودش را به مردم معرفی کند. اگر هیچ شخصی از وجود این کسبوکار اطلاعی نداشته باشد در همان مراحل اولیه از بین میرود.
2- تبلیغات برای آگاهی از برند
ممکن است یک سازمان مراحل اولیه و رشد را طی کرده باشد اما هنوز تعداد افرادی که از جود آن بیخبر هستند زیاد باشد. شاید تصور کنید که مهم نیست اما واقعاً آگاهی از وجود یک برند بهویژه برای تبلیغات دهانبهدهان مهم است. به همین دلیل در تبلیغات نهتنها تلاش میشود که به مخاطب درست برسیم، بلکه گروه مخاطب نیز باید بزرگ باشد.
3- تبلیغ برای جذب
هدف از ابزاری مثل تبلیغ این است که مخاطب را به سمت یک محصول خاص جذب کند. تبلیغات ابزاری است که کمک میکند مخاطب را قانع کنید که محصول شما برای رفع نیاز او مناسب است. به همین دلیل متخصصان تبلیغات درست را بهترین راه متقاعدسازی میدانند.
4- آموزش و پویایی
بله درست شنیدهاید! درصورتیکه در تبلیغ یک نکته آموزشی قرار داشته باشد اثر آن دوبرابر میشود. آموزش در خدمت تبلیغ است و تبلیغ در خدمت سازمان و واضح است که تبلیغات آموزشی جذابیت بیشتری دارند.
5- جلب اعتماد
اگر نتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید چگونه قرار است او را جذب کنید؟ نکته مهمتر این است که به چه روشی قرار است مشتری را حفظ کنید؟ در این شرایط تبلیغات نقش کلیدی بازی میکند و یکی از عاملهای بقای سازمان است.
نتیجهگیری اهمیت تبلیغات
بهعنوان نتیجهگیری پایانی، بهتر است نگاهی کلی به اهمیت تبلیغات داشته باشیم. تبلیغ کردن ابزاری برای ظهور، رشد و بقای سازمان است. مهمترین دلایل استفاده از تبلیغات توضیح داده شده و علاوهبرآن بررسی کردیم که چگونه سیاستهای تبلیغاتی تدوین میشود.